וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר עשוי לבטל את הפחתת המסים ל-2009

מירב ארלוזורוב

30.10.2008 / 8:53

הירידה הצפויה בהכנסות ממסים תחייב את ביטול ההפחתה כדי לצמצם את הגירעון הגדול הצפוי בשנה הבאה, בהיקף מיליארדי שקלים

במשרד האוצר שוקלים לבטל את הפחתת המסים המתוכננת ל-2009, במטרה להקטין במידת מה את הגירעון הגדול הצפוי לשנה זו בשל הירידה הצפויה בהכנסות ממסים.

ביטול הפחתת המסים המתוכננת יגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-3 מיליארד שקל, אבל עלולות להיות לו השלכות שליליות על הצמיחה - מכיוון שהמשק כבר התכונן להפחתת המסים, הרי שביטול ההפחתה כמוהו כהעלאת מסים. באוצר מתלבטים מהי החלופה הגרועה יותר: ביטול הפחתת המס המתוכננת, שעלול לפגוע במשק כמו העלאת מסים, או לתת לגירעון לחרוג במיליארדי שקלים מיעדו.

ההערכות באוצר כרגע הן שהכנסות המדינה ממסים עלולות לפגר ב-10 מיליארד שקל ביחס למתוכנן בתקציב 2009, והן יביאו לחריגה של כ-1% לפחות ביעד הגירעון. בנוסף, הגידול הצפוי בגירעון יסיג את ישראל לאחור מבחינת השאיפה שלה להפחית את החוב שלה ביחס לתוצר.

גרוע עוד יותר - הגידול בגירעון יחייב את המדינה להגדיל את גיוסיה בשוק ההון - המדינה תיאלץ למכור יותר איגרות חוב ממשלתיות בשוק ההון כדי לגייס את הכסף הדרוש למימון הגירעון. הגדלת הגיוסים נופלת בתקופה שבה המדינה ממילא התכוונה לגייס בסכומים גדולים מאוד, משום שברבעון הראשון של 2009 מגיעות הלוואות שלקחה המדינה בעבר, בסכומים של 40-50 מיליארד שקל, לפרעון - והמדינה תצטרך לגייס את הסכומים הדרושים לפרעון ההלוואות.

התוצאה היא שהמדינה עלולה למצוא עצמה מגייסת הון רב בשוק ההון, וזאת בתקופה של מחנק אשראי - כאשר ממילא כמות הכסף הפנוי בשוק ההון היא קטנה מאוד. החשש, לכן, הוא כי המדינה תשאב לעצמה את יתרת הכסף הפנוי בשוק ההון - וכך תחריף עוד יותר את מצוקתן של חברות פרטיות הנזקקות לשוק ההון כדי לגייס לעצמן מימון. המשבר בשוק האג"ח של חברות (אג"ח קונצרניות) עלול רק להחריף.

ייתכן שההפחתה רק תידחה

משום כך, באוצר מתלבטים בין שתי חלופות קשות: האם לתת לגירעון לגדול ובכך להחריף את מצוקת האשראי בשוק האג"ח הקונצרניות - או להקפיא את הפחתת המסים המתוכננת ל-2009. לא ברור אם באוצר שוקלים לבטל את הפחתת המסים, או שמא רק לדחות אותה בשנה - וכך לא ברור גם מה שוקל האוצר לעשות לגבי השלב האחרון של תוכנית הפחתת המסים, שמיועד במקורו ל-2010.

לפי תוכנית הפחתת המסים ב-2009, יירד מס הכנסה על יחידים ב-1%-3% (המס השולי מגיע ל-46%), מס חברות יירד ב-1% ל-26%, ומס קנייה על רכב פרטי יירד ב-3% ל-75%. ב-2009 צפויות הפחתות המסים לגרוע 3 מיליארד שקל מהכנסות המדינה, וב-2010 צפויות ההכנסות לרדת בעוד 2.5 מיליארד שקל.

יש לציין כי באוצר שוררים חילוקי דעות קשים בנוגע לאפשרות של הקפאת הפחתת המסים ב-2009. המתנגדים להצעה טוענים כי אסור לפגוע בתוואי הורדת המסים שנקבע מראש, וכי בכך המדינה מאבדת את כל אמינותה. טענה נוספת היא כי הקפאת הפחתת המס, שכמוה כהעלאת מס, תפגע עוד יותר בצריכה ובצמיחה - ובכך תחמיר את מצבו של המגזר העסקי הרבה יותר מכל החמרה שיכולה לנבוע מהגדלת גיוסי המדינה בשוק האג"ח.

כמו כן נטען כי התוספת להכנסות המדינה מהקפאת ההפחתה, בסך של 3 מיליארד שקל, לא תקל בהרבה את צורכי הגיוס של המדינה. בשל חילוקי הדעות הקשים, לא ברור בשלב זה אם תתקבל ההחלטה על הקפאת הפחתת המסים.

קריסה בהכנסות ממסים

מצבו של המשק הישראלי מידרדר במהירות בעקבות המשבר הגלובלי. באוקטובר נרשמה ירידה חדה מאוד בהכנסות המדינה ממסים, ולפיכך ההערכות הן שעד לסוף 2008 - בחודשים נובמבר-דצמבר - ייצבר חוסר של מיליארדי שקלים בהכנסות המדינה ממסים.

על פי חלק מההערכות, החוסר במסים יכול להגיע ל-4-5 מיליארד שקל. יש לציין כי למשרד האוצר כבר ברור כי יהיה חוסר כבד בהכנסות ממסים ביחס לתחזית שנקבעה בבסיס התקציב ב-2009. ההערכות ל-2009 הן שהחוסר במסים יהיה 10 מיליארד שקל, ואף יותר, ביחס לתחזית. עם זאת, ההפתעה לרעה היא המהירות שבה מתפתחת הירידה במסים, שכאמור עומדת לפגוע קשות בהכנסות כבר השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully