וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו בית ההשקעות היעיל ביותר

מאת שרית מנחם

30.10.2008 / 7:45

מדד היעילות של בתי ההשקעות מגלה כי פסגות, דש איפקס ופריזמה - שמנהלות 114-185 מיליון שקל לכל עובד - הם היעילים ביותר. הפחות יעיל הוא כלל פיננסים עם עובד לכל 60 מיליון שקל מנוהלים



>> באפריל 2006 נוהלו בקרן הנאמנות פסגות מניות חו"ל 2.9 מיליארד שקל. הקרן שגבתה דמי ניהול של 2.9% נהנתה מהכנסות שנתיות של 66 מיליון שקל. קרן אחת - כמעט כל הרווח השנתי של פסגות. כיום מנהלת הקרן 225 מיליון שקל בלבד, וההכנסות נחתכו בהתאם.



במאי 2007 ניהלה קרן הנאמנות המנייתית פיא גמישה אגרסיווית 1.2 מיליארד שקל, ואילו כיום מנהלת הקרן של הראל פיא 80 מיליון שקל בלבד. שתי הקרנות האלה מספרות סיפור של תעשייה במשבר - ההכנסות צונחות והרווחיות נחתכת. ואם לא די בכך, גם תמהיל הנכסים השתנה לגמרי - כך שהמעט שנותר מותיר שולי רווח עלובים. במקרה של פסגות אפשר להזכיר את הקרן הכספית הגדולה שלה שמספקת לבית ההשקעות אפס הכנסות.

בחגיגה הפיננסית של 2005-2006 הטרנד החם היה שוקי המניות בחו"ל; הקרנות המתמחות בו זכו לפופולריות רבה. קרנות מנייתיות דורשות ניהול מוקפד, ודמי הניהול שנגבו תומחרו בהתאם. כשנה לאחר מכן עבר ההייפ לקרנות המנייתיות המקומיות, ששמרו על רמת דמי ניהול גבוהה של 2%-3%. לאחר מכן הגיע שיגעון חדש: קרנות המשלבות אג"ח ומניות, מעין תיק השקעות מוכן, המשקיע את רוב נכסיו באג"ח עם נגיעה מנייתית. מגדל, שהציעה אז קרנות 80/20 ו-90/10 (שיעור ההשקעה במניות ובאג"ח), נהנתה מההתפתחות. בגלל מרכיב האג"ח הגדול התאפיינו קרנות אלה בדמי ניהול נמוכים יותר - סביב 1.5%.



ואולם מאז אותם ימים השתנה מצב הרוח בשווקים הפיננסיים. הירידות ממשיכות לכווץ את התעשייה, ומי שכבר נשאר מנתב את השקעותיו לאפיקים סולידיים יותר. בשלהי יוני 2007 ניהלה תעשיית הקרנות 145 מיליארד שקל, ואילו כיום היא מסתפקת ב-101 מיליארד שקל, סכום המתעדכן מדי יום בכיוון אחד - מטה.



את מקומן של הקרנות המנייתיות והקרנות המשולבות תפסו הקרנות האג"חיות והכספיות. הקרנות האג"חיות מתאפיינות בדמי ניהול נמוכים למדי - סביב 1%. הקרנות הכספיות ברובן מתנהלות כמעט כעסק פילנטרופי. למעשה, נדמה שרק פעילות הגמל מצילה את המצב בבתי ההשקעות. אמנם גם באפיק זה נרשמים פדיונות, אבל העמיתים מתונים יותר ובתי ההשקעות נהנים מתזרים מזומנים מרענן בתקופה קשה זו.



מודעות על קיצוצים



דפי העיתונים מלאים במודעות על קיצוצים במגזר ההשקעות המקומי. פריזמה, כלל פיננסים, תמיר פישמן, מיטב, כיוון ומגדל שוקי הון - הם רק חלק מבתי ההשקעות שיישארו בקרוב עם מצבת עובדים מכווצת. מצב השווקים הפיננסיים אינו משאיר למנהלים ברירה, והם נאלצים לקצץ במשאב הגדול ביותר שלהם - כוח אדם.



השוואה בין מצבת העובדים להיקף הנכסים המנוהלים מצביעה על רמת היעילות בבתי ההשקעות. ככל שמספר העובדים ביחס להיקף הנכסים המנוהל קטן יותר, בית ההשקעות נחשב יעיל יותר. ערוצי הפעילות השונים מצריכים מצבת כוח אדם שונה. פעילות החיתום, למשל, מתאפיינת בכוח אדם מצומצם יחסית, בעוד פעילות גמל מתאפיינת במצבת עובדים רחבה יותר בשל הטיפול האישי בלקוחות.



מבין שבעת בתי ההשקעות הגדולים ביותר עולה כי לפסגות, פריזמה ודש איפקס יש מצבת עובדים מצומצמת יחסית. פסגות, המנהלת 77.5 מיליארד שקל, מעסיקה 420 עובדים. בממוצע מעסיקה פסגות עובד אחד על כל 185 מיליון שקל מנוהלים. חישוב דומה בעבור פריזמה ודש איפקס מעלה כי בתי השקעות אלה מעסיקים עובד אחד על כל 114 ו-120 מיליון שקל מנוהלים בהתאמה. בפריזמה, המנהל כ-40 מיליארד שקל, ובדש איפקס, המנהל כ-32 מיליארד שקל, פעילות הגמל - עתירת כוח האדם - היא כמחצית מהנכסים המנוהלים. בנוסף, נתונים אלה אינם מביאים בחשבון את הפיטורים הצפויים בפריזמה.



למקום האחרון במדד היעילות הגיע כלל פיננסים, המנהל כ-25 מיליארד שקל (לא כולל טיטניום) בעזרתם של 420 עובדים. כלומר, על כל 59 מיליון שקל מנוהלים מעסיקה כלל פיננסים עובד אחד. לא ברור מדוע מצבת כוח האדם של כלל פיננסים רחבה כל כך, בהתחשב בעובדה שבית ההשקעות אינו מנהל את פעילות הגמל - שמרוכזת בחברה האם כלל פיננסים ביטוח. בכלל פיננסים טוענים שמצבת הכוח האדם כבר התכווצה ב-25 עובדים ושבית ההשקעות מנהל מחלקת טלמרקטינג פנימית, הכוללת עובדים על פי שעות ומנפחת את מצבת העובדים בכ-100 עובדים. מניית כלל פיננסים, שהונפקה ארבעה חודשים לפני פרוץ המשבר (וגם בתקופה זו לא נהנתה מימי חסד של עליות), מחקה למשקיעים 80% בשנה האחרונה. כיום נסחר בית ההשקעות לפי שווי של פחות מ-200 מיליון שקל.



בית השקעות נוסף עם תוצאות לא מזהירות הוא הראל פיננסים, המנהל 13.3 מיליארד שקל ומעסיק 170 עובדים, כלומר עובד אחד על כל 78 מיליון שקל מנוהלים. גם הראל פיננסים אינו מנהל פעילות גמל, מאחר שהיא מרוכזת בחברה האם הראל ביטוח.



המצוקה של התעשייה מורגשת היטב גם בדו"חות הכספיים. תמונה חלקית ניתן לקבל מהדיווחים של בתי ההשקעות הציבוריים. דו"חות הרבעון השני שיקפו את התייבשותו המוחלטת של מגזר החיתום, התכווצות היקף ההכנסות מקרנות נאמנות והמכה הכואבת בתיק הנכסים האישי (נוסטרו).



דו"חות הרבעון השלישי, שעתידים להתפרסם בקרוב, צפויים להציג גם הם תמונה קודרת. אך הפעילים בשוק אינם ממתינים לתוצאות העגומות, ונוטשים את מגזר הפיננסים כבר עכשיו: דש איפקס השלימה ירידה של 46% בשנה האחרונה; מניית אי.בי.אי השילה בשנה החולפת 61%; אקסלנס ירדה ב-58%; אנליסט איבדה 67%; ולידר קילפה בשנה האחרונה 75% ממחיר המניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully