וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייקונים עשו מעט יותר מתשואת אג"ח ממשלתית

חגי עמית

30.10.2008 / 9:09

BenchMarker



>> שווי השוק של קבוצת דלק נכון לסיום המסחר אתמול היה 2.75 מיליארד שקל. קבוצת דלק, החברה האם בחברות הנסחרות של תשובה, עשתה היסטוריה קטנה השבוע כשאיבדה רבע משוויה ביום אחד של מסחר. מאז היא עלתה מעט, אבל התיקון הזה אינו מספיק כדי לתקן את העובדה שהחברה איבדה כמעט 80% מערכה ב-12 החודשים האחרונים.

ב-98', בהשתלטות המיתולוגית שהפכה את תשובה מאיש עסקים לא מפורסם ל"יצחק תשובה", הוא רכש את קבוצת דלק לפי שווי גבוה ב-20% ממחיר המניה בשוק אז, כלומר ב-1.5 מיליארד שקל. השווי של דלק אז היה 1.25 מיליארד שקל. תשובה רכש 7% מאליעזר פישמן ועוד 43% מבנק הפועלים וקופות וקרנות הנאמנות שהיו אז בבעלותו. הערך הנוכחי של החברה משקף למניית קבוצת דלק תשואה של כ-80% בעשר השנים שחלפו מאז האירוע המכונן. משמע, תשואה שנתית ממוצעת של קצת יותר מ-7%.



הנתון הזה אינו שלם, שכן הוא אינו כולל את הדיווידנדים שקבוצת דלק חילקה לאורך השנים. הוא גם לא כולל את הריביות ששולמו בגין המינוף וההלוואות שלקח תשובה מהבנקים לצורך מימון ההשתלטות על קבוצת דלק, שעשויים להפחית את התשואה.



ואולם תשואה של קצת יותר מ-7% אינה גבוהה בהרבה ממה שיכול היה להשיג לפני 10 שנים משקיע שהיה שם את כספו באג"ח ממשלתית.



החודשים האחרונים מאירים באור חדש את ההיסטוריה של תשובה, לב לבייב, פישמן ועוד כמה טייקונים, שזכו למיתוס של בעלי "מגע הזהב" אחרי שהשתלטו בצורה ממונפות על חברות אחזקה או נד"לן והקפיצו את שוויין.



כיוון השווקים עוד עשוי להשתנות, וגורלם של תשובה, לבייב ופישמן - ששווי אחזקותיהם הציבוריות נמחק במיליארדי שקלים - עשוי להתהפך. עם זאת, קשה כיום לראות את המניות שקרסו עושות את כל הדרך חזרה מעלה.



תשובה נהפך לאיש עסקים בינלאומי מבוקש, כך שמעבר לתשואה יש לו גם רווחים שאי אפשר למדוד אותם, אבל המשקיע הקטן שהלך עם תשובה מאז ההשתלטות כנראה שלא הרוויח הרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully