וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקטובר בגמל - הערכות לתשואה שלילית ממוצעת של 8%-9%

מאת אתי אפללו

30.10.2008 / 9:42

בספטמבר הציגה התעשייה תשואה שלילית של 5.5%-6%; התשואה המצטברת מתחילת השנה - 9.5%-10%. דש ופסגות גדיש בראש, פריזמה בתחתית, אלטשולר-שחם צונחת



>> ביום האחרון של ספטמבר הגדירו גורמים בענף הגמל את החודש כ"קטסטרופה שלא זכורה כבר הרבה זמן". כנראה שאיש לא תיאר לעצמו כי תוך פחות מחודש יתגעגעו בענף לאותו חודש נורא. היום יתקיים יום המסחר האחרון של אוקטובר, שעד כה מצטייר כחודש שלילי עוד יותר בתעשיית הגמל. חרף העליות אתמול בשווקים, בהנחה לא יירשמו זינוקים דרמטיים במסחר היום, ענף הגמל יציג תשואה שלילית ממוצעת של 8%-9% באוקטובר.



בתעשייה מעריכים כי קופות המזוהות עם השקעות באג"ח קונצרניות, כגון אלטשולר שחם, יציגו תשואות שליליות של 10% ויותר באוקטובר.

בקופות הבנקאיות לשעבר - עוצמה, גדיש ותמר - תירשם כנראה תשואה שלילית ממוצעת בשיעור של כ-8% מתחילת אוקטובר. גם הקופות של פריזמה מציגות תשואה שלילית גבוהה מעט מהממוצע, על פי ההערכות.



נחזור לספטמבר, החודש שבו סגרו קופות הגמל את הרבעון השלישי של 2008 - תקופה המסתמנת כאחת הגרועות בתולדות הענף. בספטמבר הציגו הקופות תשואה שלילית ממוצעת של 5.5%-6%; בינואר-ספטמבר רשמו הקופות תשואה שלילית של כ-9.5%-10%.



הנפילות בשוקי המניות - אבל בעיקר במדדי האג"ח הקונצרניות, תל בונד 20 ותל בונד 40 - הן הגורם העיקרי לתוצאות המאכזבות שמציגה התעשייה. כ-35%-40% מנכסי הקופות מושקעים בחוב קונצרני סחיר ובלתי סחיר, ובחודשים האחרונים, עקב הירידות, התחדדו ההבדלים בין התוצאות שמציגות "חובבות" ההשקעות באפיק הקונצרני לבין אלה שהשקיעו פחות בחוב קונצרני ויותר באפיקים אחרים.



בשל החגים אישר משרד האוצר לקופות הגמל לדחות את פרסום התוצאות של ספטמבר, מה שאיפשר להן להתארגן לקראת הפדיונות הצפויים עם פרסום התשואות. למרות זאת, כבר כעת מדווחים בענף על פדיונות גבוהים מעט מהממוצע בימים האחרונים, שמסתכמים בכ-200 מיליון שקל ביום. על פי ההערכות, בספטמבר נפדו מקופות הגמל מיליארד שקל. מנהלי הגמל מדווחים על העברות רבות של כספים בין הקופות הכלליות לבין הקופות המסלוליות הסולידיות, שתופסות תאוצה ונהפכות מקופות נישה זניחות לאפיק השקעה בטוח בימי הסערה בשווקים.



פריזמה ממשיכה לפגר



אלטשולר, מיטב ופריזמה היו הקופות שהציגו את התשואות השליליות הגבוהות ביותר בספטמבר. לשם של אלטשולר-שחם איבדה 7.45% בספטמבר והיא ממשיכה להידרדר במורד הטבלה - לאחר שלושה רבעונים היא ממוקמת בשליש התחתון של הטבלה עם תשואה מצטברת שלילית בשיעור 11.48%. ב-2007 הציגה לשם את התשואה השנייה בגובהה מבין הקופות הגדולות.



מיטב תגמולים איבדה 7.3% בספטמבר ו-13.71% מתחילת 2008. עקב פדיונות ותשואות שליליות מיטב תגמולים ירדה בספטמבר אל מתחת לרף ה-800 מיליון שקל, והצטרפה לקטגוריית הקופות הקטנות.



הקופות הגדולות של פריזמה - קרן אור, קציר, שיאון וצור - איבדו בספטמבר 8.35%-8.72%. כעת יש לקופות של פריזמה הגמוניה מוחלטת בתחתית הטבלה, עם תשואה מצטברת של 14.25%-15.37%.



אקסלנס, שסיימה את החודש החולף עם תשואה שלילית ממוצעת של 5.86%, ממוקמת בתום שלושה רבעונים לפני פריזמה. אקסלנס רשמה תשואה שלילית מצטברת בשיעור 13.04% מתחילת 2008, בעיקר בשל פתיחה גרועה בביצועי קופת הגמל בתחילת השנה.



רק קופת גמל אחת הציגה תשואה שלילית נמוכה מ-5% בספטמבר: דש תגמולים, שרשמה תשואה של 4.25%; לאחר שלושה רבעונים דש תגמולים מובילה גם בתשואה השלילית המצטברת מתחילת השנה: 6.1%.



בתשואות המצטברות מתחילת 2008, תופסת גדיש של פסגות גדיש את המקום השני, עם תשואה שלילית מצטברת של 7.72%. דש גמל תופסת את המקום השלישי, עם תשואה שלילית של 8.26%.



קופות הגמל הבנקאיות תמר של כלל ועוצמה של הראל ממוקמות בתום שלושה רבעונים בשליש העליון של הטבלה, עם תשואות שליליות מצטברות של 9.01% ו-9.21%, בהתאמה.



סמדר של אילון מובילה



בקופות הגמל הקטנות ניכר הבדל משמעותי בין הקופות ביטחון של איילון וקופת הגמל של ילין-לפידות, שהציגו תשואה מצטברת של 6% ו-6.79% בהתאמה מתחילת 2008, לבין אנליסט, מיטב, תמיר פישמן אפסילון וגאון גמל, שהציגו תשואה שלילית מצטברת כפולה. את טבלת קופות הגמל הקטנות מובילה ביטחון של איילון. במקום האחרון ממוקמות אפסילון וגאון גמל עם תשואות שליליות גבוהות מאוד בספטמבר, 7.81% ו-8.54% בהתאמה, ותשואה שלילית גבוהה מאוד גם במצטבר - 14.98% ו-15.39% בהתאמה.



בענף קרנות ההשתלמות הקרנות סמדר של איילון מובילה את הטבלה של הגדולות לאחר שלושה רבעונים, עם תשואה שלילית מצטברת של 6% מתחילת 2008. דש השתלמות מציגה לאחר שלושה רבעונים תשואה שלילית של 7.38%.



קרן ההשתלמות השנייה בגודלה, פריזמה כנרת, סוגרת את הטבלה של קרנות ההשתלמות הגדולות עם תשואה שלילית מצטברת בשיעור של 13.18%, לאחר שבספטמבר הציגה תשואה שלילית גבוהה של 7.24%.



בין מנהלי הגמל שניצלו את ההארכה שאישר האוצר לפרסום תוצאות ספטמבר: מגדל, מגדל שוקי הון, הפניקס ומנורה.



מנורה מבטחים תגייס 200 מיליון שקל



>> כלל ביטוח, בניהולו של שי טלמון, הודיעה אתמול כי גייסה 200 מיליון שקל מבנק הפועלים באמצעות הנפקת כתבי התחייבות נדחים. גם חברת הביטוח מנורה מבטחים, בניהולו של ארי קלמן, הודיעה אתמול כי בכוונתה לגייס חוב בהיקף של עד 200 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת אג"ח שלה.



ההפסדים הצפויים ברבעון הקרוב בשוק ההון, שיפגעו בהכנסותיהן של חברות הביטוח מדמי ניהול בפוליסות המשתתפות ברווחים, אמורים לשחוק גם את עודפי ההון העצמי שמעמידות כמה מחברות הביטוח על סף ההון העצמי המינימלי שדורש מהן הרגולטור. לאחר שברבעון השני הכשרה ביטוח וישיר אי.די.אי נדרשו להשלמות הון - הרי שברבעון הנוכחי, ככל הנראה, יזדקקו להשלמות הון גם איילון וחברת הביטוח הגדולה כלל ביטוח.



כלל ביטוח סובלת מהפסדים הגבוהים (בדו"ח רווח והפסד ובקרנות ההון) מתחילת 2008 והיא צפויה להציג הפסדים גם ברבעון הנוכחי. משמעות הדבר שעודפי ההון העצמי של כלל ביטוח נשחקו במהירות במשך השנה - ולכן היא היתה זקוקה לגיוס ההון.



למנורה מבטחים עודפים ניכרים מעל ההון העצמי המינימלי שדורש ממנה הרגולטור - אבל, ככל הנראה, גם היא מעדיפה לגייס מזומנים לקראת הרבעונים הקשים שצפויים לחברות הביטוח בשל המשבר בשוק ההון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully