וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקנופיליה

דפנה מאור

30.10.2008 / 10:24



אמריקה. צלצולו של השם הזה, שרבים אינם יודעים כי הוא מחווה לספן הפורטוגזי בן המאה ה-16 אמריגו וספוצ'י, מעורר אסוציאציות והקשרים רבים כמעט כמו פניה הרבים של הארץ המשתרעת בין שני אוקיינוסים עצומים. אמריקה היא קולוניה של כובשים מלאומים שונים. אמריקה היא המצאה של פוריטנים נרדפים. אמריקה היא חלום של מהגרים עניים שרצו הזדמנות לעשות משהו במו ידיהם.

אמריקה היא ארץ משעבדת. אמריקה היא מולדת החופש וביתם של האמיצים. אמריקה היא כור ההיתוך הגדול ביותר. אמריקה היא מדינה שהגזענות זורמת בעורקיה. אמריקה היא ההצלחה הגדולה ביותר של המאה ה-20 והכישלון הגדול ביותר של המאה ה-21 עד כה.



אמריקה מפרפרת כיום באחיזתו של משבר כלכלי נוראי, שהוא תוצר של הנהגה פוליטית כושלת ואובדן כיוון של ההנהגה העסקית. למנהיגות של המגזר העסקי תמיד היתה חשיבות עצומה בארה"ב. אפילו הכרזתן של המושבות על עצמאות מבריטניה נעשתה בעקבות אירוע כלכלי - מסיבת התה בבוסטון היתה מחאה בעקבות העלאת המס על התה. תוצאותיה של מלחמת האזרחים נקבעו בזירה הכלכלית לא פחות מאשר בשדות הקרב. גדולי האומה האמריקאית היו גם בעלי עסקים ואדמות, אילי הון ונפט.



הספדתו של אורח החיים האמריקאי, על האידיאלים הליברליים-קפיטליסטיים שלו, היא ספורט עממי בשנים האחרונות. כולם מגנים את תרבות הצריכה, התקשורת ההמונית, האמריקניזציה של התרבות הגלובלית, החומרנות. עכשיו, שמחים לאיד המתנגדים, באו לקצם כל אלה. השחיתות ותאוות הבצע שהפילו את וול סטריט קיעקעו את יסודותיה של אמריקה.



ההישגים של אמריקה אינם נמדדים בתשואות מדדי בורסות בלבד, ואפילו לא בנתוני צמיחה כלכלית. המשבר הכלכלי הנוכחי צריך להיבחן בראי היסטורי. ההסכם הבלתי כתוב בין המשקיעים לבין השוק אומר שמה שאפשר להרוויח אפשר גם להפסיד. המכה קשה מאוד, כי מדובר במקומות עבודה, עסקים שנופלים ונסגרים וחסכונות חיים שיורדים לטמיון.



אבל אסור לשכוח שהמגוון התרבותי והאנושי שהוא אמריקה הוליד יצירתיות עצומה, יצרניות עצומה ואידיאולוגיה, שעל כל פגמיה היא התומכת הגדולה ביותר בחירות האנושית מכל האידיאולוגיות הפוליטיות-חברתיות הבולטות של זמננו. קשה להכחיש שתחת ממשל בוש ספגו ערכי היסוד של חירות ושוויון הזדמנויות מכות קשות, אך הם לא נעלמו, והם יעזרו לאמריקה לחזור ולהתאושש מהמשבר הזה.



כמה מההמצאות הכלכליות שזכו לביקורת החריפה ביותר בעשור האחרון, ונדמה שתרמו למשבר, נוצרו כאמצעי להפיץ את העושר, היוזמה והקניין הפרטי בקרב כמה שיותר משתתפים. בשני מקרים ההמצאות האלה נוצלו לרעה על ידי גורמים מתווכים ומנהלים רודפי בצע, שלא היו צריכים לכהן בתפקידם.



דוגמה אחת שייכת לתקופה האופטימית של פריחתן של המצאות טכנולוגיות בסוף המאה הקודמת. להמצאה קראו אופציות. האופציות היו שיטת תגמול שבה איפשרו חברות לעובדיהן להשתתף בהצלחתן. העיקרון של שיתוף העובדים בבעלות על החברה הוא רעיון שאפשר לכנות את האידיאולוגיה המכוננת שלו כקפיטליזם סוציאליסטי. שיתוף באמצעות חלוקת מניות - לכל העובדים, ולא רק למנכ"לים וסגניהם, הופך אותם ממועסקים-שכירים לבעלים-שותפים עם מוטיווציה ותגמול ראוי יותר למאמציהם. יישומה של השיטה היה לקוי מבחינה חשבונאית, ובסופו של דבר נוצל לרעה על ידי מנכ"לים חסרי חזון אמיתי שביקשו לנפח את השורה התחתונה של דו"חות החברות ולגרוף לכיסיהם הפרטיים את הרווחים שהיו אמורים להתחלק בין העובדים. כשנתגלה היקף העיוות פרץ משבר שנקרא בקדייטינג - אחד האחרונים בשרשרת של שערוריות חשבונאיות שהחלו עם נפילת אנרון בתחילת העשור, וקיעקעו את האמון של המשקיעים במגזר העסקי.



הדבר השני הוא אחד המונחים מעוררי החלחלה ביותר בעולם הכלכלי בשנה האחרונה: משכנתאות סאבפריים. המצאה זאת נועדה לאפשר גם לאנשים מעוטי יכולת לקבל משכנתא לרכישת בית. מותו של שוק הסאבפריים נגרם לא מפני שהיו יותר מדי אנשים שסירבו לפרוע את חובותיהם לבנקים, אלא כי היו יותר מדי אנשים שחשבו שאפשר לעשות כסף קל מהמשכנתאות האלה באמצעות סיפסור וספקולציה על החלום האמריקאי, לכאורה. עכשיו תהיה לאמריקה הזדמנות להגדיר מחדש את החלום שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully