וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר לא יוכלו לייקר תעריפים בתקופת ההתחייבות

אמיתי זיו

30.10.2008 / 12:24

לפי הנחיה חדשה שתיכנס לתוקף בסוף דצמבר, החברות יחויבו לקבוע לצרכנים מחיר אחיד מראש לתקופת ההתחייבות ולא לשנותו

כמעט שנה בדיוק מתחילת תוכנית ניידות המספרים, משרד התקשורת מכריז על עוד רפורמה צרכנית משמעותית. המשרד מודיע היום כי אחרי תהליך שימוע של כ-9 חודשים, בסוף דצמבר תיכנס לתוקפה הנחיה, על-פיה חברות הסלולר לא יוכלו להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות ואף יחויבו לקבוע תעריף אחיד מראש לצרכנים בעת ההתקשרות.

עד עתה המצב היה שלקוח היה נכנס לתוכנית התחייבות לחברת הסלולר, כאשר החברה יכלה ואף העלתה את התעריפים לצרכן ללא שהוא יכול לעשות דבר בנידון, והעלאת התעריף מצד החברה לא היוותה עילה לצרכן לצאת מהחוזה. בהודעה לתקשורת מבהיר המשרד כי: "למרות האמור לעיל, במהלך תקופת ההתקשרות, המפעיל יהיה רשאי לספק את שירותיו למנוי בתעריפים זולים מאלה שנקבעו מראש בהסכם ההתקשרות".

שר התקשורת, אריאל אטיאס, אמר: "בנוסף לתפקידו של משרד התקשורת לפעול להשגת מירב התחרות בשוק, הרי שמוטלת עליו אף החובה לדאוג לרווחתו של הצרכן ולהגן עליו במקרים בהם קיים חשש לפגיעה. במצב שהיה עד כה, הצרכן היה מצוי בנחיתות במערכת היחסים שלו עם מפעיל הרט"ן (סלולר א"ז).

"המשרד חותר לפשטות ושקיפות במתן אינפורמציה לצרכן באופן שיקל על הצרכן הסביר לקבל החלטה מיטבית עבורו. אני סבור כי מתן כלים אלו בידי הצרכן עשוי לתרום להרחבת התחרות בין המפעילים השונים. ככלל, התקשרות שבה בעל הרישיון רשאי לשנות תנאי מרכזי בהתקשרות כמו התעריפים במהלך תקופת התחייבות. מנגד, הלקוח שבוי בהתחייבות כלפי בעל הרישיון ויציאתו מהסכם כרוכה בקנס על אף השינוי בתעריפים שהושת עליו, מקנה לבעל הרישיון יתרון בלתי הוגן כלפי המנוי במתן השירותים, ומחייבת את המנוי לשאת במלוא הסיכון בהיותו כבול לבעל הרישיון.

"מצב כזה הוא בלתי סביר מבחינתי ולכן פעלתי לתיקון המצב הקיים. מבחינתי, המפעיל רשאי לקבוע כל תעריף סביר שיחפוץ, אולם, כל שנדרש הוא כי אותם תעריפים ייקבעו טרם ההתקשרות, באופן שקוף, ברור וודאי".

מנכ"ל משרד התקשורת, מרדכי מרדכי, הוסיף: "תעריף אחיד בתקופת ההתחייבות יסייע ליכולת ההשוואה של המנוי בין תוכניות המוצעות על ידי המפעילים, מכיוון שהמנוי בוחר את התוכנית העדיפה לו למשך כל תקופת ההתחייבות פעם אחת בטרם ההתקשרות ואינו נדרש להשקיע מאמץ נוסף בנקודות זמן שונות במהלך תקופת ההתחייבות. המנוי גם יודע מה התעריף שישולם על ידו במהלך כל תקופת ההתחייבות".

תופעה ייחודית לשוק הסלולר

במשרד התקשורת אומרים כי העלאת תעריפים במהלך עסקאות הכוללות התחייבות היא תופעה ייחודית לשוק הסלולר. גם לגבי סוגי עסקאות לתקופה קצובה הכוללות התחייבות אשר דובר עליהן במהלך הדיונים בכנסת, כגון התחייבות למכון כושר או למנוי שנתי לעיתון, לא קיים נוהג של העלאות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות.

חברות הסלולר נערכו להחלטה האחרונה של המשרד. הן פרטנר והן סלקום הודיעו באחרונה על העלאת תעריפים של 6-7%. יוצאת דופן היא חברת פלאפון שאינה מתכוונת להעלות תעריפים עד לסוף השנה.

הרפורמה האחרונה במשרד התקשורת אינה סוף פסוק בנושא התעריפים: בימים אלה מקים המשרד יחד עם אנשי האוצר צוות שיבחן את הורדת דמי הקישוריות שחברות הסלולר גובות על שיחה ממפעילה אחת לשנייה. ייתכן שהצוות ייעזר גם בעבודה של חברת יעוץ כלכלית על מנת לקבוע תמחור חדש לקישוריות. באם אכן תבנה תוכנית להורדת דמי הקישוריות כפי שנעשה בעבר, הדבר עשוי להטיב עם הצרכן.

יש לציין שעד כה, כל רפורמה צרכנית שנקט משרד התקשורת הביאה להעלאת תעריף על ידי הסלולריות וכך הן פיצו עצמן על הרפרומות. כעת, הכלי הזה להתמודדות עם רפורמות לא יהיה בידי החברות. מנגד, צפוי שתמחור הכניסה של לקוח לתוכנית יהיה גבוה יותר ממה שנהוג היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully