וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל ידון בבקשת הקיבוצים להקים בנק קואופרטיבי

עמירם כהן

30.10.2008 / 18:17

הבנק יסייע במימון פרויקטים שהקיבוצים מתקשים לממן בשל מדיניות שעבודים נוקשה של הבנקים כלפי הקיבוצים



ראשי התנועה הקיבוצית, התעשייה הקיבוצית והתאגידים הכלכליים האזוריים של הקיבוצים, בלוות עו"ד צורי לביא ממשרד ליפא מאיר, נפגשו בשבוע שעבר עם המשנה לנגיד בנק ישראל פרופ' צבי אקשטיין והממונה ל המידע המוסדי בבנק חני אפשטיין, ודנו איתם באפשרות להקים בנק קואופרטיבי במטרה לסייע לאגודות שיתופיות לשדרג את הבסיס הפיננסי עליו הנן נשענות. על הפגישה מדווח המקומון "הקיבוץ".



נודע כי ראשי הבנק השיבו שאין לבנק המרכזי התנגדות עקרונית להקמת בנק קואופרטיבי בישראל, והבטיחו לבחון את הנושא בכפוף לכללי הרגולציה הבנקאית המקובלים בישראל. בנקים קואופרטיביים שבעלי האחזקות בהם הם אגודות שיתופיות וקואופרטיבים, קיימים במדינות רבות בהן קנדה, איטליה ספרד, ארה"ב והודו ומשרתים את הצרכים הפיננסיים של האגודות השיתופיות במדינות אלו. אחד הבנקים הגדולים בקנדה הוא קואופרטיבי. את הרעיון להקים בנק קואופרטיבי או ליזום הקמת סניף של בנק קואופרטיבי בינלאומי בישראל, יזם מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית עמוס רבין.



יו"ר התאגידים הכלכליים של הקיבוצים, גיורא מסד, אמר כי קיימת בארץ בכלל ובתנועה הקיבוצית בפרט, מגמה של חידוש היזמות הקואופרטיבית, הן על בסיס ערכי והן על בסיס כלכלי, ולשם כך דרושה שותפות עם בנק קואופרטיבי חזק וגדול. נעשית בדיקה ראשונית של היתכנות והנושא של גיוס הון עצמי ותכנית עסקית עדיין לא על סדר היום.



עוד אמר מסד, כי למרות שהקיבוצים השלימו את הסדר החובות והמערכת הכלכלית הקיבוצית התחזקה מאוד, המערכת הבנקאית בישראל עדיין לא הפנימה, שהקיבוצים מצויים במקום אחר ויש להתייחס אליה ולמפעליה בקריטריונים שמתייחסים לגורמים עסקיים אחרים. עדיין דורשים מהקיבוצים וממפעליהם בטחונות ושעבודים מהסוג שלא נדרש מגורמים עסקיים אחרים. גם מהבחינה הזו מוסד פיננסי קואופרטיבי עשוי להקל על הקיבוצים ומפעליהם במימון הצמיחה וההתרחבות. מסד הדגיש כי אין שום כוונה ורצון להחליף את המערכות הבנקאיות, ולא ליצור שום תחרות עם הבנקים אלא לפעול במקביל להן.



בתנועה הקיבוצית לא כולם קונים את הרעיון וקיימת מחלוקת בנושא: "מדובר בפרויקט שאסור לקיבוצים להיכנס אילו", אומר כלכלן בתנועה הקיבוצית. "הקיבוצים צריכים לעסוק במה שהם טובים; חקלאות, תעשייה, הארחה ועסקים קטנים. פיננסים ובנקאות זה לא התחום. גם אינני מאמין שלתנועה הקיבוצית ולמפעליה יש בסיס כלכלי להרים פרויקט כזה, גם אם מדובר בהקמת סניף של בנק זר".



לדבריו, מי שחושב ליישם מין פרויקט שכזה לא למד את לקחי המשבר הכלכלי שעברה ההתיישבות בשנות ה-80, בין היתר משום שאנשים בתנועה הקיבוצית ובמושבים החלו לנהל עסקים שאין להם בהם ידע והבנה, השקיעו השקעות ספקולטיבית בבורסה, הקימו חברות קש ברחבי העולם והסתבכו עם נוכלים כמו דוד בלאס. גם אינני מאמין שמבחינה רגולטורית יש לזה תוחלת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully