וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: "נתת לאקדמיה יותר ממה שהם ביקשו". אולמרט: "זאת החלטתי"

מאת רותם סלע ומוטי בסוק

31.10.2008 / 7:05

אולמרט החליט להעביר לאוניברסיטאות 515 מיליון שקל - 35 מיליון שקל יותר משדרשו ו-145 מיליון שקל יותר משהסכים האוצר לתת. "ההסכם מעודד תרבות ניהולית של הפקרות", זועמים באוצר. שנת הלימודים האקדמית תיפתח כסדרה ביום ראשון



>> אתמול בצהריים. פגישת ראש הממשלה אהוד אולמרט עם נציגי האקדמיה והאוצר בנושא ההשכלה הגבוהה. אולמרט מסכם: "עד עכשיו היתה לכם אפשרות לפתור את המשא ומתן הזה ביניכם. מכיוון שלא הצלחתם בכך, אני אחליט", ומתחיל להקריא מפתק שורה של מספרים המסתכמים בסופו של דבר ב-515 מיליון שקל. נציגי האקדמיה ושרת החינוך הנהנו בסיפוק, רם בלניקוב, ראש אגף התקציבים האדים. "מאיפה נביא את הכסף הזה?", קראו אנשי האוצר, ושר האוצר פנה לאולמרט, "אבל נתת להם יותר ממה שהם ביקשו!". "זאת החלטתי", השיב אולמרט.

החלטת אולמרט התקבלה בהלם ובאכזבה קשה באוצר. בכירים אמרו: "ההחלטה התקבלה מעל לראשנו ובניגוד לעמדותינו. היא תחייב קיצוצים בסעיפים אחרים בתקציב המדינה. איננו כופרים בסמכותו של ראש הממשלה לקבל את ההחלטה, אבל אנו סבורים כי איננה נכונה, חד-צדדית ומתעלמת משיקולים כבדי משקל של האוצר".



באוצר אמרו שהיו מוכנים לתת 370 מיליון שקל - 145 מיליון שקל פחות ממה שנתן אולמרט. "ראש הממשלה נתן בונוס לבזבזנים", אומר בכיר באוצר על ההסכם שהשיג ראש הממשלה עם ועד ראשי האוניברסיטאות. "ההסכם מעודד תרבות ניהולית של הפקרות", הוסיף. על פי ההסכם שהושג לאחר התערבותו של ראש הממשלה במשא ומתן בין האוניברסיטאות לאוצר, יועברו למערכת ההשכלה הגבוהה כ-515 מיליון שקל - סכום הגבוה מזה שביקשה מערכת ההשכלה הגבוהה מהאוצר ב-35 מיליון שקל. בעקבות ההסכם תיפתח השנה האקדמית כסדרה.



סלע מחלוקת עיקרי במשא ומתן היה השאלה לאילו צרכים יועבר הכסף. בעוד האוצר ביקש כי רוב הסכום יועבר למטרות מוגדרות והציע כי כ-100 מיליון שקל בלבד יועברו למטרות אליהם תכריע ההשכלה הגבוהה, אולמרט החליט כי ייעוד של 250 מיליון שקל מתוך הסכום ייקבע ע"י האקדמיה.



לטענת האוצר, דרישתם של גורמים במערכת ההשכלה לקבוע בעצמם את ייעוד הכסף נובעת מחוסר יכולתם לעמוד בהסכם תוספות השכר שעליו חתמו השנה. עלותו של הסכם זה בשנה הקרובה היא חצי מיליארד שקל, מתוכם כ-150 מיליון שקל אמורים להגיע ממשאביה של מערכת ההשכלה הגבוהה. בוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה טוענים כי לטענות האוצר אין שחר, וכי את תוספות התקציב הם מבקשים לצורך שיקום המערכת.



"לא מזמן חתמו המרצים על הסכם שכר המעניק להם תוספות שכר ניכרות של 24% לעומת 5% בלבד שקיבל הסקטור הציבורי", אומר הבכיר, "מערכת ההשכלה הגבוהה התחייבה לעמוד בהסכם העלאות השכר שעליו היא חתמה, ובמקום להתמודד עם העלויות שלו היא פנתה בחזרה למדינה והתלוננה על קריסת המערכת הנובעת למעשה מהעדר תכנון או רצון להתמודדות עם צעדי התייעלות".



בפגישה השתתפו ראש הממשלה, נציגי האקדמיה בהם ראש ועד ראשי האוניברסיטאות מנחם מגידור, נציגי האוצר, שר האוצר רוני בר-און ושרת החינוך יולי תמיר. נציגי האוצר גילו מורת רוח מהחלטת אולמרט. בוועדה לתכנון ותקצוב דווקא מגלים שביעות רצון מההסכם ואומרים כי החלטתה של ממשלת ישראל להביע אמון במערכת ההשכלה הגבוהה על רקע המצב הכלכלי היא משמעותית.



"ההסכם מצוין", אמרה תמיר. "הוא כולל בין השאר כסף למדענים עולים, לתשתיות מחקר ומכללות". תמיר איננה רואה בהעברת ההכרעה לראש הממשלה כישלון. "היתה כאן הכרעה תקציבית בגובה של מיליארד שקל, מכיוון שהוחלט גם על הקפאת שכר הלימוד ובתוספת להעלאת שכר המרצים. החלטה בסדר גודל כזה מצריכה הכרעה של ראש ממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully