וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות הגמל: דמי ניהול בסך 770 מיליון שקל נעלמו

אתי אפללו

31.10.2008 / 7:19

ענף קופות הגמל התכווץ ב-55 מיליארד שקל מתחילת השנה, והפגיעה בהכנסות של בתי ההשקעות גבוהה



>> מנהלי ענף הגמל חוששים. התשואות שמוצגות לא נראות טוב. חודש אוקטובר, הסתיים אתמול בתשואה שלילית מוערכת של כ-8%-9%. מנהלי הגמל יודעים אמנם שהחוסכים לא תמיד מפנימים את משמעות הירידות באחוזים. ואולם בחודשים הקרובים, כשהחוסכים יקבלו את הדיווח הרבעוני ויראו איך האחוזים נהפכים לשקלים, ושנות הפקדות וחיסכון נעלמים, אז תבוא ההתמודדות הקשה.



פחות הכנסות מדמי ניהול



הגמל נחשב עד כה לענף שמספק הכנסה יציבה לחברות (בניגוד, למשל, להכנסות מביטוחי מנהלים, שתלויות מאוד בתוצאות שוק ההון), 1.4% בממוצע על כל שקל מנוהל. 3.5 מיליארד שקל נפדו מהענף עד חודש אוגוסט. בספטמבר, על פי ההערכות, נפדו עוד מיליארד שקל. ואולם הפגיעה הגדולה בגופים לא באה בגלל הפדיונות, אלא בעיקר בגלל אובדן תשואה. הענף איבד חמישית מנכסיו עד סוף אוגוסט.



ענף הגמל ניהל 278.5 מיליארד שקל בסוף השנה שעברה. הפסדי התשואה והפדיונות מגיעים יחד לכ-55 מיליארד שקל. כלומר, בהנחה של דמי ניהול של 1.4%, מדובר בהפסד הכנסות של 770 מיליון שקל לענף מתחילת השנה.



זו מכה לא פשוטה לגופים. פריזמה, שסובלת מהשפעת התשואה השלילית הגבוהה שהיא מציגה מתחילת השנה ומפדיונות, מאבדת נתח הכנסות ניכר. פריזמה צריכה להתמודד עם ירידה של 125 מיליון שקל בהכנסות, אקסלנס תסבול מירידה של 53 מיליון שקל בהכנסות, והראל תאבד הכנסות בהיקף דומה. הכנסותיה של כלל, גוף הגמל הגדול ביותר בשוק, יהיו נמוכות בכ-78 מיליון שקל.



צריך כסף לרגולציה



ההתמודדות הזו עם הירידה בהכנסות מהענף קריטית לחברות. לחלקן, כמו לפריזמה, יש הוצאות מימון בנוסף להוצאות התפעול, וכולן צריכות להתמודד עם עלויות הרגולציה. בסערה שעוברת על השווקים נשכחה לרגע העובדה שבתחילת שנה עבר תיקון 3 שחולל מהפכה בענף הגמל ושינה מן היסוד את ההגדרות של הקופות. החברות צריכות להתאים את מערכי המחשוב לתיקון, זקוקות לכוח אדם מקצועי כדי להתמודד עם השינוי ונאלצות להתמודד עם שטף של חוזרים חדשים - תביעות, ניוד, העברות בין קופות, ובינתיים העלויות גבוהות וההכנסות יורדות.



עומס בחברות



כדי לקצץ בעלויות מתחילות החברות לפטר עובדים. ואולם דבר זה נעשה כאשר המשבר מייצר להן כמות עבודה כפולה. מלבד כוח האדם הדרוש לשם התמודדות עם הרגולציה, צריך כוח אדם כדי להתמודד עם הלקוחות - מחלקות שירות הלקוחות העמוסות של בתי ההשקעות מתמודדות עם בקשות לפדיונות והעברות שעלו במאות אחוזים בתקופה האחרונה; כוח אדם נוסף דרוש במחלקות השימור והתפעול כדי להתמודד עם בקשות להחזר ההפקדות מתחילת השנה, שאותן הרגולטור מאפשר בעקבות תיקון 3; ודרושים עוד אנשי ביקורת פנים כדי לעמוד בדרישות ביקורת הפנים החדשות של הרגולטור. ובינתיים. מגיעים יותר ויותר דיווחים על לקוחות שמתקשים להשיג בטלפון את מוקד שירות הלקוחות, מתקשים בקבלת תשובות ולא מקבלים את כספם בזמן.



נובמבר הוא חודש מבחן



לפני כשבוע נפגשו ראשי הענף עם הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי. הרבה אמוציות היו במפגש. הועלו טענות קשות על דרך שערוך הנכסים הבלתי סחירים על ידי חברת שערי ריבית וטענות על הניוד בין אפיקי החיסכון הפנסיוני והשפעתו על הגופים בתקופה זו בשוק, והיה ניסיון למצוא פתרונות לתרחישים קיצוניים של משיכות המוניות מקופות הגמל.



אבל בענף הגמל שוררת תחושה כי נובמבר יהיה חודש מבחן לענף. מעבר לפדיונות הגבוהים ולתשואות של אוקטובר, מעבר לדו"חות הכספיים שיוצגו בסוף החודש ושיושפעו, ללא ספק, מהמצב הנוכחי ומהירידה בהכנסות (וצריך לזכור שהדו"חות לא כוללים את אוקטובר - כלומר, גם דו"חות הרבעון הרביעי מתחילים לא טוב), מעבר לפדיונות נוספים שיגיעו כשהציבור יתרגם לשקלים את ההפסדים באחוזים, בשוק מציינים שתשואות שליליות בנובמבר יחייבו את מנהלי החברות למכור בעיקר עוד ועוד אג"ח קונצרניות. ובמצב השוק כיום, הדבר יכול לגרום לכדור שלג שקשה לדעת היכן ייעצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully