וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מהקניונים?

רז סמולסקי

31.10.2008 / 8:24

קניונים נתפשים בדרך כלל כגורם מאיים על שכונות מגורים סמוכות, אבל מתברר שמדובר בהכללה לא מדויקת ■ לרוב, למרות העומס והרעש, הנוכחות שלהם לא ממש פוגעת בערכי הנדל"ן ולפעמים אפילו מועילה להם



>> קניון רמת אביב נפתח לפני כ-11 שנה על אפם וחמתם של תושבי השכונה הוותיקה והשלווה. התושבים, שהתרגלו במשך עשרות שנים לגור ליד מגרש ריק, חששו מפני מפלצת בטון שתסתום את הכבישים ותתפוס את מקומות החנייה הפנויים. כיום, קניון רמת אביב הוא אחד המצליחים בישראל והשכנים דווקא נהנים מהקרבה הנוחה לסופר, לבתי קפה ולחנויות האופנה.



"בסופו של דבר אפשר להגיד ששום רחוב בשכונה לא נפגע, למעט רחוב ברזיל", אומר גדי גדי שטרנזיס ממשרד התיווך גדיש.



מה קרה ברחוב ברזיל? מדובר ברחוב שכונתי דו-סטרי, עם נתיב אחד לכל כיוון, שמפתיחת הקניון מנקז אליו מספר כלי רכב בכמויות לא פרופורציונליות לגודלו. הבעיה היא שבברזיל נמצאת אחת הכניסות לקניון, ובשעות העומס אפשר לראות טור ארוך של רכבים המחכים לבידוק ביטחוני. כדי להגיע לביתם, נאלצים תושבי הרחוב לעמוד בתור ארוך של אורחים בלתי רצויים.



כמה ממבקרי הקניון מגיעים לפעמים לרחוב ברזיל כדי לנסות למצוא חניה בזול ברחוב ואולי להתחמק מתשלום על חניה, וגם הם מרימים תרומה לגודש התנועתי.



"הערך של הדירות ברחוב ברזיל נפגע; בשאר הרחובות היתה פגיעה קלה בהתחלה, כשהקניון היה בשלבי תכנון ובנייה, אבל המצב חזר מהר מאוד לקדמותו והיום אין על קושי למכור דירות סביב הקניון. אני לא שומע אנשים שאומרים שהם לא רוצים לגור ליד הקניון", אומר שטרנזיס.



רחוב ברזיל אינו הרחוב היחיד במדינה שנפגע מהימצאות קניון לצדו, ואולם בחלק גדול מהמקרים, בתי המגורים והקניונים חיים בדו-קיום בשלום. "קניון שנמצא בלב שכונת מגורים משרת אותה", אומר המתווך קובי פישרמן ממשרד קובי נכסים בגבעתיים. "להגיע למרכזי קניות מרוחקים זו טרחה גדולה מאוד. במובן הזה לקניון שכונתי יש יתרון. התושבים יכולים להגיע למרכז הבילוי והקניות ברגל, וזה חוסך את הנסיעה וחיפוש החניה".



אבל יש גם צד שני. בקניון גדול וטוב טמונה גם קללה. "קניון כזה מאוד עמוס, יש בו הרבה מבקרים והחניונים שלו מלאים - ונוצרים עומס ברמזורים ובעיות חניה ברחובות הסובבים אותו. זה מטרד לא נעים לתושבים. בנוסף יש גם משאיות שבאות לפרוק סחורה שגם מוסיפות על מסת כלי הרכב".



פישרמן מספר על חיסרון נוסף של הקרבה לקניונים, שמטריד בעיקר את שוחרי איכות הסביבה: האנטנות הסלולריות. הקניונים בארץ הם אתר נוח להתקנת אנטנות מבחינת חברות הסלולר, ולדברי פישרמן יש כיום רגישות הולכת וגוברת לנושא: "יש אנשים שלפני שהם רוכשים דירה בקרבת קניון, הם בודקים את יש מעליו אתרי אנטנות".



פישרמן פועל בגבעתיים, והקניון שאליו הוא מכוון הוא קניון גבעתיים, שנמצא בלב "שטח 9", שנחשב לאחד היוקרתיים בעיר. לדבריו, ברחוב בן צבי שסמוך לקניון גבעתיים כמעט שאי אפשר למצוא דירות יד שנייה בבניינים חדשים. "זה אחר המקומות המבוקשים בגבעתיים, מחיר דירת 4 חדרים בבניין חדש נע סביב 2 מיליון שקל ומחיר דירת 5 חדרים מגיע ל-2.5 מיליון שקל".



גורם מפריע



"אנשים רוצים לגור בסמיכות לקניון, אבל אף אחד לא רוצה את הקניון אצלו בחצר", מסבירה נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית. "כששמאי מעריך דירה שנמצאת ליד קניון, הוא בהחלט מביא אותו בחשבון כגורם מפריע. אפילו קומה מסחרית מתחת לבניין מגורים נחשבת להפרעה".



בוגין מתארת מקרה של שתי משפחות שתבעו וקיבלו פיצויים בהיקף של עשרות אלפי דולרים בטענה שערך הבתים שלהם ירד אחרי שהוקם מרכז מסחרי בתוך שכונת מגורים באבן יהודה.



"במקרה הזה הקניון באמת היה מוקד רעש, נערכו שם מסיבות ואירועים שפגעו באיכות החיים של התושבים", היא מסבירה. "מתכנני קניונים צריכים לחשוב איך לצמצם את ההשפעה של הקניון על הסביבה. קניון ערים בכפר סבא, לדוגמה, הוא קניון פתוח ויש בו הרבה אירועים. אין ספק שזה מפריע לשכנים".



קניון ערים לא תוכנן כקניון סגור ומקורה כמו מרבית הקניונים, ולכן הרעש הבוקע ממנו מפריע למנוחת השכנים. מדובר ברעש לא קטן: כחלק מהקניון נבנתה רחבה ציבורית גדולה, וביום העצמאות מוקמת שם הבמה המרכזית של העיר. בחורף מביאים אליה שלג מאתר החרמון לרווחת תושבי העיר, בחופשים היא נהפכת לאתר הפנינג למשפחות, בימי חול היא משמשת להרקדות ציבוריות וגם בשעות הערב היא לא נחה כאשר חבורה של גולשי סקייטבורד מחליקים על הרמפות שבה ומטרידים את מנוחת השכנים. בעבר הגדילה העירייה לעשות ואפילו הפעילה שם לונה פארק, שנסגר בעקבות מחאות השכנים.



לכאורה כל בר דעת יעדיף להתרחק מהמולה כזו, אבל המציאות שונה לחלוטין. "זה אולי נשמע תמוה, אבל מחירי הדירות עלו בכ-20% אחרי שהקניון נפתח", אומר אלון דיין, זכיין רימקס one בכפר סבא. "הקניון אמנם פתוח ורועש, אבל שכונת רום העיר, שנמצאת בצד הצפון מזרחי של הקניון, היא אחת היקרות בכפר סבא". עם זאת, יש לציין, שרוב השכונה לא ממש גובלת בקניון, אלא נמצאת בסמיכות לו.



"כל האזורים הסמוכים לקניון הם אזורים מבוקשים. הביקוש לשכונות גדל אחרי בניית הקניון, ובעקבות הפריחה התחילו להיבנות גם פרויקטים חדשים", אומר דיין.



לא רק בסמיכות לקניון יש ביקוש לדירות. מעל לקניון נבנה פרויקט סיטי הייטס, ולדברי דיין כמעט שאין שם היצע של דירות למכירה.



לסרג'יו לרמן, אחד הדיירים בפרויקט סיטי הייטס, שפועל רבות כדי לשמור על השקט בכיכר, אין תלונות לגבי הקניון. "כשבאנו לקנות את הדירה, ידענו שיש קניון וזו בכלל לא היתה בעיה מבחינתנו. הבעיה היא עם הרחבה המרכזית". לרמן מסביר כי הוא נהנה מהקרבה לקניון, אבל יש לו בעיה אמיתית עם הרעש וההמולה שנלווים לחוויה זו.



איזו סיבה, אם כן, יכולה להסביר את הביקושים לדירות האלה? "אין הרבה ערים בשרון שמציעות דירות חדשות במרכז העיר", אומר דיין. "הגיעו אלי הרבה פניות מאנשים אמידים מרעננה שרצו לגור במרכז העיר, אבל במרכז רעננה אין דירות חדשות וכפ"ס היא חלופה טובה".



דיין מסביר כי מחירי דירות 4 חדרים בסיטי הייטס מגיעים ל-1.5 מיליון שקל ודירות 5 חדרים עולות כ-1.7 מיליון שקל.



הקניון העלה את השכונה



אם קניון שנבנה בלב שכונת מגורים משפר את איכות חיי התושבים, על הקריון בצפון קרית ביאליק אפשר לומר שהוא בנה את השכונה. "האזור נחשב לאזור בינוני ומטה", מספר אלי אזולאי, זכיין אנגלו סכסון בקריות. "אחרי שנפתח הקריון נבנו שלוש שכונות חדשות בסמיכות לו: נאות עופרים, מבני גזית והפרפר".



אזולאי מספר כי בהתחלה באמת היה קשה למכור דירות בשכונות החדשות בגלל התדמית הלא טובה של האזור. השכונות מותגו כאופציה זולה למשפרי דיור, שיכלו למצוא שם בתים צמודי-קרקע דו-משפחתיים במחירים נמוכים באופן יחסי.



מאמצי השיווק השתלמו ולדברי אזולאי, השכונות האלה נחשבות כיום ליקרות והמבוקשות ביותר בעיר, ביחד עם שכונת ביאליק החדשה בגבעת הרקפות. "הקרבה לקניון השפיעה על השכונות לטובה. זו עסקה טובה מאוד: לגור קרוב למרכז ורחוק מהרעש. חלק מהרוכשים הם בני 50 ומעלה שקנו דירות 4 חדרים כדי שתהיה להם אפשרות להגיע למרכז בילוי וקניות ברגל; גם השירותים הרפואיים נמצאים במרחק הליכה.



"אזור הצליח בגלל הסמיכות לקניון. יכול להיות שלא היינו מצליחים לשווק את השכונות בלי הקניון", הוא מוסיף.



אבל לא כולם שמחים על הקניון. שורה של בתים שנמצאת קרוב מאוד לחנויות סובלת מהקרבה הגדולה מדי לקניון: "הביקוש לבתים האלה בהחלט יותר נמוך, אבל מדובר במספר בתים בודדים, והמחירים בהם אינם נמוכים בהרבה משאר הבתים בשכונות. בסך הכל היתרונות עולים על החסרונות", מסכם אזולאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully