וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים במזרח אירופה צימצמו ההלוואות במט"ח - החברות נאלצות לדחות פרויקטים

סוכנויות הידיעות

31.10.2008 / 15:14

הלוואות במט"ח היו הדלק מאחורי הצמיחה הכלכלית של מדינות כמו פולין, רומניה ואוקראינה


בריחת המשקיעים ממזרח אירופה וצניחת שערי המטבעות המקומיים מקשים על היזמים לקבל הלוואות במטבע זר מהבנקים, וחברות רבות באזור נאלצות לדחות פרויקטים. הגידול בביקושים להלוואות במט"ח נובע משער הריבית הרצחני על המטבעות המזרח-אירופיים.

"אין כסף בחוץ", אומר אימרה אפוסטאג'י, מנהל פרויקט לשדרוג בית חולים, "החברה לא תתמוטט, אבל הכל הואט עד לכדי קצב זחילה. כל העולם מפחד והאנשים השתגעו קצת".

הלוואות במט"ח היו הדלק מאחורי הצמיחה הכלכלית של מדינות מזרח אירופה, כמו פולין, רומניה ואוקראינה, ומימנו רכישת בתים ופרויקטים רבים אחרים. חוסר היכולת לקבל הלוואות מאיימת להקפיא את הפעילות הכלכלית באזור בעל הצמיחה הגבוהה ביותר באירופה.

"מה שהיה מקור כוח בשנים האחרונות, הפך עכשיו לחולשה חברתית", אומר טום פאלון, ראש מחלקת השווקים המתעוררים בבית ההשקעות הצרפתי לה פראנסז.

מאז סוף אוגוסט נפל הפורינט ההונגרי ב-16% לעומת הפרנק השווייצי וביותר מ-8% לעומת היורו. הלוואות במט"ח מהוות 62% מכלל חובות משקי הבית במדינה, לעומת שיעור של 33% לפני שלוש שנים. הלאו הרומני נחלש ב-14% מול הדולר וב-3.2% מול היורו בחודשיים האחרונים. הזלוטי הפולני צנח ביותר ב-17% מול הדולר, וב-6.8% מול היורו. הגריוונה האוקראיני נפל ב-22% מול הדולר, וב-11.5% מול היורו.

לפני המשבר הנוכחי הבנקים ברומניה גבו, על פי רוב, ריבית שנתית של 7% על הלוואות ביורו, לעומת 9.5% על הלוואות בלאו. בהונגריה הייתה הריבית על הלוואות במט"ח נמוכה ב-50% לעומת הריבית על הפורינט. כיום הבנקים ברחבי מזרח אירופה העלו באופן ניכר את הריבית, או שהם מסרבים באופן גורף למכור ללקוחות הלוואות במט"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully