וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלאוס שוואב מכה על חטא: צריך "שבועת סוקרטס" למנהלים

איתן אבריאל/ כנס דאבוס, טורקיה

31.10.2008 / 17:09

שוואב בכנס דאבוס באיסטנבול על המשבר: "הכתובת היתה על הקיר, אבל זו גם היתה אמת שהיה נוח להתעלם ממנה"



לא פשוט בימים אלה לקלאוס שוואב, המייסד והיו"ר הפעיל של הפורום הכלכלי העולמי, ארגון המוכר לא פחות בשם 'כנס דאבוס". שוואב יצר בכנסים שלו את המקום המפגש של ראשי הכלכלה והפיננסים בעולם, מקום שבו הקברניטים היו אמורים להציף את הקשיים ולהציע פתרונות. בפועל, הכנסים היו לעיתים קרובות אירועים מפוארים, חגיגיים ורבי מסיבות אבל קריאת אזהרה חד משמעית מפני הבועה הפיננסית או תאוות הבצע של בנקאים לא יצא משם.



עכשיו, גם בכנס דאבוס בטורקיה שמתקיים בסוף השבוע וגם מספר חודשים לפני המפגש הגדול בעיירה השווייצית, שוואב מכה על חטא, וכדרכו, מציע גם כמה רעיונות מעניינים. בפתיחת הכנס, בחר שוואב להתמקד באחריות חברתית, ולקבוע שארגון עסקי אינו רק מכונת רווחים - הוא חייב לקחת בחשבון את הצרכים של שאר בעלי העניין שמסביבו. במאמר שכתב לרגל הכנס, הודה שוואב שגם הוא הופתע מעצמת המשבר, אבל טען גם כי פעמוני האזהרה צילצלו. הוא ציין את ההזהרות של ג'ורג' סורוס והצהרותיו על עולם עסקי שהופך לסכיזופרני ועל המחיר שהבכירים ידרשו לשלם. אלא שלדבריו, "הכתובת היתה על הקיר, אבל זו גם היתה אמת שהיה נוח להתעלם ממנה, וגם אף אחד לא ראה בה אחריות שלו או יכולת לעשות משהו".



כמו כולם, לשוואב ברור שהעולם יאמץ עתה מערכות פיקוח ובקרה הרבה יותר יסודיות ועמוקות. הוא מקווה כי תימצא הנוסחה בין פיקוח לבן החופש ליזום. אלא שלדעתו חוקים חדשים אינם מספיקים: "נדרשת פילוסופיית ניהול המבוססת על על אתיקה מקצועית, ולא על מקסום רווח. ברור שמנהלים מוכשרים במיוחד יקבלו, בסביבה תחרותית, תגמול גבוה. אבל מנהלים כאלה צריכים לפעול לטובת הסביבה גם בלי תמריצים כמו בונוסים. אולי צריך ליצור עבור מנהלים עסקיים מקבילה ל'שבועת היפוקרטס' של הרופאים. בלי אחריות של מנהלים שום חוק או בקרה לא יועילו מכיוון שתמיד תימצא הדרך לעקוף אותם".



גם על פי הודעת בכירי ארגון הפורום הכלכלי העולמי, כנס דאבוס הפך למסיבה גדולה, וראשי הבנקים הגדולים קיבלו את מה שהם רוצים. "נתנו לראשי הבנקים מה שהם ביקשו: אפשרות לנאום, מלונות יוקרה, שירות וי.אי.פי. הכל היה פוליטי. ניסינו למזער את זה אבל לא הצלחנו", כך אמר לסוכנות הידיעות בלומברג קווין סטיינברג, מנהל התפעול של הפורום. שוואב היה יותר מתון: "זו היתה הכחשה, הכחשה פסיכולוגית מוחלטת".



ומה יהיה בשנה הבאה? שוואב אומר לבלומברג שבכנס הבא ינסו הבאים לשרטט חוקים חדשים למערכת הפיננסית העולמית. והמסיבות? "זה לא יקרה יותר", שוואב מבטיח. אבל לא כולם מאמינים: אחדים מהוותיקים מבין באי הכנס נזכרים בשנים שבהם ראשי וול סטריט התייחסו לכנס כאל עוד הזדמנות לשווק את מצריהם ולגרוף רווחים, והתעלמו מהאזהרות שלעיתים עלו ממנו.



"בטווח הקצר", אומר שוואב, "חייבים לטפל במשבר הפיננסי אבל צריך להיזהר שלא לשכוח את הבעיות הגדולות האמיתיות של העולם: התחממות כדור הארץ, עוני, מחלות, בריאות. אם נשים אותן בצד, אם נתעלם מהאזהרות, הנושאים הללו יחזרו אלינו בעוצמה ובהרסנות כמו זו של המדבר הפיננסי הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully