וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק המט"ח העולמי שובר שיאים: הדולר קפץ ב-11% מול היורו באוקטובר; נפל ב-8% מול הין היפאני

נמרוד הלפרן

31.10.2008 / 19:00

הליש"ט בנפילה החדה מאז שסורוס הפיל את בנק אוף אינגלנד ב-92'; נפילות במטבעות בשווקים מתעוררים



הין היפאני השלים את הזינוק החודשי החד מעולם מול היורו, ורשם באוקטובר את הקפיצה החדה ביותר מול הדולר מאז קריסת קרן הגידור LTCM בשנת 1998, בעוד משקיעים רבים פותחים עסקות carry-trade. הדולר רשם אף הוא מול היורו את הזינוק החודשי החד ביותר מאז השקת המטבע האירופי. מטבעות בשווקים מתעוררים רשמו באוקטובר את הנפילות החדות ביותר זה עשרות שנים. הליש"ט רשמה את החודש הגרוע ביותר מול הדולר מאז שהמשקיע ג'ורג' סורוס "הפיל" את בנק אוף אינגלנד לפני 16 שנים.



הדולר מתחזק ב-1.4% מול היורו לשער של 1.2733 דולר ליורו, בדרכו לזינוק חודשי של 10.6% מול המטבע האירופי - הקפיצה החודשית החדה ביותר מאז השקת היורו בשנת 1999. מול הין, נחלש הדולר ב-0.4% לשער של 98.197 ין לדולר, בדרכו לנפילה חודשית של 7.8% מול המטבע היפאני. הין מוסיף 1.4% מול היורו לרמה של 125.48 ין ליורו, ומשלים בכך זינוק של 17% מול המטבע האירופי באוקטובר - הקפיצה החודשית החדה מעולם מול היורו.



הבנק המרכזי של יפאן הוריד אתמול את הריבית במדינה ב-0.2% לרמה של 0.3%. מוקדם יותר השבוע, הוריד הבנק הפדרלי בארה"ב את הריבית ב-0.5% לרמה של 1%. היחלשות היורו באה לאחר ששיעור האינפלציה השנתי במדינות גוש היורו נפל באוקטובר ל-3.2% - רמתו הנמוכה ביותר מאז ינואר - וחיזק בכך את ההערכות כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) עתיד להוריד את הריבית בשבוע הבא ב-0.5% לרמה של 3.25%.



הין מתחזק בקרוב ל-5% מול הדולר האוסטרלי וביותר מ-3% מול הדולר של ניו זילנד לאחר שמשקיעים רבים פתחו עסקות carry-trade, בהן המשקיעים לוקחים הלוואות במדינות בהן הריבית נמוכה, כמו יפאן, משקיעים את הכסף במדינות בהן הריבית גבוהה כמו אוסטרליה וניו זילנד - ומרוויחים מההפרשים. כעת צופים רבים שפערי הריביות בין המדינות יחלו להצטמצם על רקע המשבר העולמי. הדולר האוסטרלי נפל באוקטובר ב-23% מול הין, והדולר של ניו זילנד צנח ב-20% מול המטבע היפאני.



הליש"ט יורדת ב-1.7% מול הדולר לשער של 1.6165 דולר לליש"ט, ומשלימה בכך נפילה של 9.2% באוקטובר - המפולת החודשית החדה ביותר מאז סתיו 1992, כאשר המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס "הפיל" את בנק אוף אינגלנד בהימור נגד המטבע הבריטי, מהלך שגרר נפילה של 20% בשער הליש"ט בתוך שלושה שבועות והכניס לסורוס רווח מהיר של 1.1 מיליארד דולר. כלכלנים צופים כי הבנק המרכזי של בריטניה עתיד להוריד את הריבית במדינה בשבוע הבא ב-0.5% לרמה של 4%.



מטבעות בשווקים מתעוררים רשמו נפילות חדות החודש עקב חששות כי האטה כלכלית עולמית תגרום לירידה בביקוש לנכסים בשווקים מתעוררים. הרובל של רוסיה נפל מול הדולר באוקטובר ב-5.2% - הנפילה החודשית החדה ביותר מאז שנת 1999, השנה שאחרי שמיטת חובות ממשלת רוסיה. הראנד של דרום אפריקה נפל ב-17% מול הדולר בסיכום חודשי - הנפילה החדה ביותר מאז שנת 1985. הפסו של מקסיקו צלל ב-14% מול הדולר באוקטובר, הנפילה החודשית החדה ביותר מאז שנת 1994, כאשר בוטל קיבוע הפסו לדולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully