וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרטין רפפורט: "אי אפשר היה להתעלם מהצורך להוריד את מחירי היהלומים"

מאת אורה קורן

2.11.2008 / 7:07

רפפורט, האחראי על מחירון היהלומים העולמי: הורדת המחירים אינה סוף העולם, אני לא חושש ממשבר בענף


"בלי פאניקה", אמר מרטין רפפורט למאות יהלומנים שגדשו ביום חמישי בערב את אולם המסעדה בבורסת היהלומים ברמת גן, כדי לדון בהשלכות המשבר הכלכלי העולמי על הענף. האולם סער וגעש, והיה ברור שמה שהיה כבר לא יהיה; שאי אפשר יהיה לטאטא מתחת לשטיח את השפעות המשבר. הביקוש ירד בצורה משמעותית, במיוחד בארה"ב, הקולטת כמחצית מיצוא היהלומים העולמי, ובכללו הישראלי.

בבוקר יום שישי גילו היהלומנים כי בשש בבוקר התעדכן המחירון הרשמי של הענף, "מחירון רפפורט", והוריד את מחירי היהלומים מכל הסוגים, רובם בכ-5%. בכך ניתן פומבי לפגיעה בענף, שאוהב לנהל את ענייניו מאחורי הקלעים.

מחירון רפפורט הוא מסמך מרכזי שלפיו מתבצעות עסקות יהלומים בעולם. ניסיונות ההרגעה של רפפורט לא עזרו, והיהלומנים אכן היו בפאניקה. אחרי הכל, בבת אחת נחתך שווי הסחורה שהם מחזיקים במלאיבכ-5%.

"ההורדה הגורפת היא שמשדרת פאניקה", אמר מוטי גנץ, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים. "לא ייתכן ששווי כל היהלומים נחתך ב-5%. האבנים הגדולות, השווי שלהן ירד בהרבה יותר, והאבנים הקטנות והבינוניות עדיין שומרות על ביקוש", הוסיף. "ישנן ירידות, אבל אי אפשר להוריד באופן גורף. זה לא אחראי", הוסיף גנץ.

גם אורי שוורץ, לשעבר נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, מתח ביקורת על המהלך: "אי אפשר להוריד בצורה גורפת ב-5% וליצור פאניקה. זה לא אחראי. נדרש תיקון, אבל ישנן אבנים שעכשיו הן בעלייה, גם בארה"ב", אמר.

אבי פז, נשיא בורסת היהלומים, ניסה ללכת בין הטיפות: "אני אף פעם לא בעד הורדת מחירים, אבל רפפורט עושה את העבודה שלו. יש האטה בענף, אבל מתונה. המכירות יורדות, אבל הענף חזק", הוסיף.

בראיון ל-TheMarker אמר רפפורט: "אנחנו מפרסמים את המחירון כבר 30 שנה, ואף פעם אין זמן טוב להוריד מחירים, אבל מציאות היא מציאות. לא עשיתי את זה מסיבות אישיות, אלא כדי לשקף את מה שקורה בשוק".

רפפורט, הנחשב לאחד המומחים לענף היהלומים העולמי, הבהיר כי יחסית לנפילות בבורסות, מצב היהלומים דווקא די טוב.

רפפורט ציין כי לא כל המחירים ירדו ב-5%, וכי בחלק מהסחורות הורדו המחירים בשיעור של עד 2%. לדבריו, מחירי היהלומים הזולים לא הורדו כלל, ובימים אלה אנשיו בודקים את השוק הספציפי הזה. "היהלומים בינתיים מחזיקים מעמד בצורה פנטסטית. אני לא חושש ממשבר בענף. הורדת המחירים אינה סוף העולם, אלא דבר טבעי. אני אומר ליהלומנים 'תירגעו, הענף חזק, המצב ישתפר ובעיקר, אל תיכנסו לפאניקה'", אמר.

שמואל שניצר, לשעבר נשיא בורסת היהלומים, אמר כי הזעקה בעקבות המהלך מוגזמת: "יחסית לזהב, היהלומים ספגו את הירידות הקטנות ביותר. ייתכן שלא היה צורך להוריד את מחירי כל היהלומים, אולם הירידה אינה טרגדיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully