וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעריף החשמל יתייקר ב-5% ב-1 בינואר

אבי בר-אלי

2.11.2008 / 8:39

ההתייקרות תהיה בתוקף למשך שנתיים, במסגרת תוכנית חירום להגדלת התפוקה. חברת החשמל סירבה לממן את התוכנית מתקציבה

תעריף החשמל צפוי להתייקר בשיעור של 5% מ-1 בינואר 2009, למשך תקופה של כשנתיים - כך אישרה בסוף השבוע מליאת רשות החשמל. זאת כדי לממן הקמת חמש יחידות ייצור חשמל עד קיץ 2010, במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל. סך התוספת התעריפית לחברה מוערך ב2 מיליארד שקל, שיופקדו בחשבון ייעודי ויפוקחו בידי רשות החשמל.

בעקבות אישור העלאת התעריפים, דירקטוריון חברת החשמל התכנס ביום שישי ואישר את ביצוע תוכנית החירום ואת רכישת הטורבינות מחברת סימנס. בכך בא לסיומו השלב הראשון במימון תוכנית החירום שאושרה בממשלה במארס, ונועדה לספק מענה לביקוש לחשמל ב-2009-2012.

לפני כחצי שנה נחשף ב-TheMarker כי חברת החשמל ביקשה מימון בסך 7 מיליארד שקל למימוש התוכנית, הכוללת הקמת חמש תחנות כוח חדשות עד 2012. המשמעות: ייקור תעריפי החשמל ב-6.3%. התנגדותו של דירקטוריון חברת החשמל לממן את התוכנית ממקורותיה העצמיים של החברה, התנגדותה של רשות החשמל לייקור התעריפים, והתנגדותו של משרד האוצר למימון התוכנית מתקציב המדינה, הובילו לסדרת התכתשויות. לבסוף הציעה חברת החשמל לרשות לממן רק את עלות הקמת השלב הראשון בתוכנית - המסתכמת ב-2.4 מיליארד שקל - ולדחות את הדיון על יתר המימון.

בעקבות זאת, החליטה הרשות בסוף השבוע כי תכיר בעלויות של עד 2 מיליארד שקל לצורך מימון הקמת התחנות, תוך שהחברה לוקחת על עצמה את עלויות רכישת הציוד בשיעור של 85% באמצעות אשראי ספקים. זוהי החלטה תקדימית, שבה לראשונה ניתן לחברת החשמל מימון טרומי לתוכנית פיתוח ולא מימון בדיעבד. מדובר בהקמת שתי טורבינות גז ברמת חובב, והצבת שלוש טורבינות נוספות באשדוד, ואדי מילק ורמת חובב - שעל רכישתן סיכמה החברה עם סימנס.

מליאת הרשות, בראשות אמנון שפירה, התנתה את התוספת בדיווח רבעוני על עמידה בלוחות הזמנים ליישום התוכנית, ובעמידת חברת החשמל בלוחות הזמנים למימוש תוכנית הפיתוח בכללה. עוד התנתה את התוספת באי-העברת כספים לקרן הפנסיה של עובדי חברת החשמל מעבר להפרשה השוטפת, עד לסיום בדיקות הוועדות שמונו לעניין.

בעקבות החלטת הרשות התכנס ביום שישי דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, לאישור תוכנית החירום ולאישור החתימה על הסכם אספקת הציוד עם סימנס. פרידמן הביע שמחה מכך ש"רשות החשמל הבינה את החשיבות והדחיפות של פרויקט החירום, שייתן מענה לאספקת החשמל בשנתיים הבאות, והשכילה לתרום למאמץ הלאומי להצלת משק החשמל של ישראל - אמנם מעט מדי וכמעט מאוחר מדי".

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר כי "חברת החשמל לקחה על עצמה אתגר שאין לו תקדים בישראל ואולי אף בעולם: להקים חמש תחנות כוח בשנה וחצי". לסקר קרא לכל הגורמים במשק, ובייחוד לרשויות התכנון, להתגייס לעמידה בלוח הזמנים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully