וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואף על פי כן: מניות עכשיו

עמי גינזבורג

2.11.2008 / 7:46

צד הסיכוי



>> בשבוע שעבר הצגנו כאן מאמר שהתפרסם במגזין "ביזנסוויק" בשנת 79' והכריז על "מות המניות". המאמר נכתב לאחר 15 שנה של תשואות עלובות שהניבו מדדי המניות המובילים בארה"ב.

הצרה עם מאמרים כאלה היא שהם מסתכלים לעבר ולא מסוגלים לחזות את העתיד. ואכן, ב-20 השנים שחלפו לאחר פרסום המאמר הניב שוק המניות האמריקאי תשואות מדהימות למשקיעים במניות.



כיום, להערכתי, אנחנו נמצאים בתקופה דומה. גם אם בהסתכלות לאחור השוק נראה בוגדני, והכלכלה העולמית נראית כאילו היא עומדת בפני מיתון ממושך, אסור לשכוח את הבסיס: מניות, בסופו של דבר, מייצגות את הזכות להיות שותפים לרווחי החברות בעתיד. וכיום ניתן לקנות את הזכות הזו במחירים נמוכים מאוד.



מכפיל ההון החציוני שלפיו נסחר כיום מדד ת"א 100 הוא 0.8, לעומת 1.3-1.7 בעבר. מכפיל הרווח החציוני של ת"א 100 הוא 9.5 לעומת 14-15 בעבר. אלה מספרים שנמוכים ב-30%-50% מהממוצע ארוך הטווח לפי כל השוואה היסטורית.



מתישהו בעתיד הגלגל יתהפך. הוא חייב להתהפך. הכלכלה העולמית אולי נמצאת כיום במצב נדיר שכמוהו לא היה 80 שנה, אבל איכשהו, הדברים תמיד מסתדרים בסוף.



ישראל כבר עמדה במצבים קשים בהרבה. ב-84', לאחר מפולת המניות הבנקאיות והלאמת הבנקים, עם 400% אחוזי אינפלציה, צבא שתקוע בלבנון וחוב ממשלתי אדיר, המצב היה חמור פי כמה. מי שהשקיע דווקא אז בשוק המניות הישראלי עשה ב-10 השנים שלאחר מכן תשואות מדהימות.



גם הכלכלה העולמית תתאושש. זה ייקח זמן: שנה, שנתיים, שלוש, אבל זה חייב לקרות. אזרחי מזרח אירופה לא יחזרו לחיות בדירות שיכון של 40 מ"ר. המשקים המתעוררים של אסיה ודרום אמריקה, שחוו בחמש השנים האחרונות זינוק ברמת החיים, לא מתכוונים לוותר עליה.



מפעלי התעשייה החדשים של סין לא ייהרסו, והפועלים בהם לא יחזרו לעבד את שדות האורז. על הכבישים החדשים שנסללים בהודו, רומניה, וייטנאם ורוסיה ינועו עוד ועוד מכוניות. כן, גם רכבי שטח.



הכלכלה העולמית אולי תצא להפסקה ותעבור ארגון מחודש, אבל נתוני היסוד לא ישתנו: אנשים עדיין רוצים לחיות טוב יותר, ולהבטיח עתיד וחינוך טובים יותר לילדיהם.



תהליכי הייצור בכל העולם מתייעלים ומוזילים את מוצרי הצריכה הבסיסיים. פריון העבודה גדל בזכות השקעות הוניות, פיתוחים טכנולוגיים ושיטות ניהול יעילות ומתקדמות יותר. כל התהליכים האלה מגדילים את התוצר העולמי, והם יגדילו את רווחי החברות בעתיד. זהו הבסיס לכלכלה העולמית והוא חזק יותר מכל נתון סטטיסטי.מניות של חברות בורסאיות נראות כיום כמו נכס מוקצה שאף אחד לא רוצה לגעת בו - וזהו כנראה בדיוק הזמן המתאים לקנות אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully