וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משל הקופים

עמי גינזבורג

2.11.2008 / 8:07

אגדה למשקיעים



הנה סיפור חביב שנשלח אלי לפני כמה ימים בדואר האלקטרוני (תודה לרותי שוסטר). את הלקח ממנו יבחר כל אחד לעצמו.

ליד כפר אחד קטן ששכן במקום רחוק ונידח חיו פעם הרבה קופים. יום אחד הגיע למקום איש עסקים מהעיר הגדולה, והציע לתושבים המקומיים עסקה: "כל מי שיצוד עבורי קוף יקבל ממני 10 דולרים".



הכפריים נענו במהירות לעסקה והחלו לצוד קופים. אלפי קופים. הם הביאו את הקופים אל האיש וקיבלו ממנו 10 דולרים לכל קוף. בינתיים החל היצע הקופים להתמעט, ונהיה קשה לתפוס אותם. הכפריים זנחו את מאמציהם וחזרו לעבד את שדותיהם.



ראה זאת איש העסקים והציע להם עסקה חדשה: 20 דולר לקוף. מיהרו הכפריים לחדש את מאמציהם ושוב החלו לצוד קופים. אבל היצע הקופים היה קטן והיה קשה לצוד אותם. קשה מאוד.



ראו הכפריים שמאמציהם אינם נושאים פרי וחזרו לעבד את שדותיהם. הם כמעט שכחו מהקופים, אבל איש העסקים לא ויתר והציע להם 25 דולר לכל קוף. כמה מהכפריים עוד ניסו לחזור ולצוד אותם, אבל היצע הקופים היה כל כך קטן שהיה קשה מאוד למצוא אותם, קל וחומר לתפוס אותם.



איש העסקים ראה שהם מתקשים מאוד לצוד קופים והחליט להעלות את המחיר ל-50 דולר לכל קוף. ואולם, מכיוון שהוא היה צריך לחזור לעסקיו ולביתו שבעיר הגדולה, הוא אמר לכפריים שהוא ממנה עכשיו את עוזרו שיטפל בעניין הקופים בהיעדרו. אמר ונסע.



ביום המחרת בא העוזר אל הכפריים ואמר להם: "תראו את כל הקופים שתפסתם והאיש קנה מכם. הנה הם כאן בכלובים הגדולים. בואו נעשה עסקה: אני אמכור לכם את כל הקופים ב-35 דולר לקוף, וכשהאיש יחזור מהעיר הגדולה תוכלו למכור לו את כל הקופים ב-50 דולר לקוף".



עברו הכפריים מבית לבית ואספו מכל איש בכפר את שארית חסכונותיו. הם באו אל העוזר וקנו ממנו את כל הקופים שהיו בכלובים. העוזר לקח את הכסף ונסע גם הוא לעיר הגדולה. יותר לא ראו אותם בכפר. לא את איש העסקים ולא את עוזרו.



כך חזר הכל לקדמותו, והקופים שכבר לא היו שווים דבר שוחררו לחופשי.



זה הסיפור. עכשיו גם אתם יודעים איך עובדים העניינים בוול סטריט.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully