וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: סיום שמח לחודש עצוב

אפרת נוימן

2.11.2008 / 8:07

ממתק או תעלול



>> כל אוקטובר בארה"ב, גם אוקטובר מדכא כמו זה שהיה בוול סטריט השנה, מסתיים בפסטיבלים ברחובות, מסיבות וילדים מחופשים שדופקים על הבתים וקוראים "ממתק או תעלול" ("trick or treat") כמסורת חג ליל כל הקדושים (Halloween) שנחגג ב-31 באוקטובר.

השנה, אווירת השמחה של הרחוב השתלטה גם על שוק ההון האמריקאי ובמאזן "ממתק או תעלול" ניצח המתוק. ביום שישי, לאחר יום מסחר שהחל בהיסוס אבל תפס תאוצה לקראת הסוף, עלו המדדים המובילים בוול סטריט בכ-1.5%. מדד דאו ג'ונס החבוט השלים עלייה שבועית של 10% - השבוע הכי טוב שלו זה 34 שנה - וגם סימן סטטיסטיקה חשובה למשקיעים, לפחות פסיכולוגית, כשלראשונה באוקטובר עלה המדד בשני ימים ברציפות.



נראה שגם אווירת הבחירות, והידיעה שבעוד כמה ימים המצב הפוליטי יתבהר סייעה לוול סטריט לנתר קלות ביום שישי. לא משנה מי ייבחר, הנשיא הבא לא יהיה ג'ורג' בוש. נשיא חדש מביא דם חדש למערכת ואנשים חדשים במשרד האוצר שיתחילו לנהל תקציב ענק של 700 מיליארד דולר להצלת מגזר הפיננסיים.



אוקטובר 2008, שבו נרשמו שבעה ימים חיוביים בלבד, ייזכר במיוחד בשל התנודתיות האלימה שהיתה בו. לצד ימים עם נפילות חדות היו בו יומיים עם העליות הכי חדות אי פעם.



השבוע האחרון הצליח אמנם להציל קצת את המצב העגום, אבל עדיין מדובר בירידה החודשית הגדולה מעולם במדד דאו ג'ונס ו-S&P500 במונחי נקודות. כשמשווים את הנתונים באחוזים מדובר בחודש הכי גרוע מאז 87'. מבט רחב יותר ומדכא על מה שקרה בשוק המניות האמריקאי מראה כי מאז השיא שנרשם ב-9 באוקטובר 2007 איבדו המדדים המובילים 30%-40%. בשבוע האחרון של אוקטובר גם התגבר זרם הוצאת הכספים מקרנות נאמנות. כעת מדברים על פדיונות של 75 מיליארד דולר מקרנות הנאמנות המנייתיות האמריקאיות - לעומת 56 מיליארד דולר בספטמבר.



אם מחפשים את הצד החיובי הרי שביום שישי, למרות נתונים לא טובים בנוגע לצריכה הפרטית שירדה בספטמבר ב-0.3% - הנפילה החדה ביותר זה ארבע שנים - השוק הצליח לטפס. השווקים מתמחרים כבר חדשות רעות. השאלה היא אם המציאות תהיה קשה מזו שהשוק צופה עכשיו. בנובמבר ובדצמבר ימשיכו לזרום נתונים שיראו אם שוק הדיור מצליח להתאושש, אם שוק האשראי ממשיך להפשיר, מהי עומקה של ההאטה ועד כמה דרמטית הפגיעה בצריכה של אזרחי ארה"ב - המהווה כשני שלישים מהתוצר - בחודשי הקניות החמים של השנה.



ליל כל הקדושים הביא אתו באוקטובר 2008 לא רק עליות בבורסה אלא גם נתון מעניין: השנה הוציאו האמריקאים 5.8 מיליארד דולר על תחפושות, ממתקים, קישוטים וכרטיסי ברכה - יותר מאשר בשנה שעברה. אחת הסיבות לכך היא שהחג חל השנה ביום שישי ולכן גם מפלס המסיבות עלה. אבל גם נראה כי לאחר שאיבדו חלק נכבד מהחסכונות שלהם, האמריקאים פשוט מחפשים כל סיבה קטנה לשמוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully