וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי כאן בעל הרכב?

ג'ק בלנגה

2.11.2008 / 8:16

תכנון מס



>> רשות המסים ביטלה ב-1 בספטמבר 2007 נוהל שאיפשר לרשום על שמם של עובד או בעל שליטה את הבעלות ברכב של החברה שהועמד לרשותם. לרישום יש חשיבות רבה, שכן הציבור והרשויות מסתמכים עליו לצורך מעקב אחר הבעלות ברכב, עיקולים ושעבודים.

רישום על שם אדם פרטי מסייע לחברות למכור את הרכב במחיר גבוה יותר. לעתים מנוצל הרישום לרעה כך שיחידים דורשים מגופים ציבוריים שבהם הם מועסקים החזר הוצאות רכב, אף שהרכב אינו שלהם.



דיני הנאמנות מאפשרים רישום הבעלות ברכב חברה על שם בעל מניות או עובד בחברה אשר מוגדרים כ"נאמנים". אמנם החוק לא מחייב רישום או דיווח של נאמנות, אך בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה, קיימת חובת הודעה על נאמנות ועל יצירתה החל מדצמבר 2008.



למרות עמדת רשות המסים, אני סבור כי אין מניעה משפטית לרשום רכב חברה על שם נאמן שהוא בעל מניות או עובד בחברה. אני מציע לפעול באופן הבא:



א. לערוך הסכם נאמנות בכתב בין החברה לנאמן שעל שמו יירשם הרכב. יש לדווח על ההסכם בדו"חות הכספיים של החברה וכן בהודעה לפקיד השומה ובהצהרת ההון של הנאמן;



ב. לשלוח שתי הודעות (במסירה ידנית, כדי לוודא חותמת "נתקבל") לפקידי השומה של החברה ושל הנאמן, ובהם ידווחו כל פרטי הנאמנות. את הדיווח מומלץ לבצע תוך 30 יום ממועד רכישת הרכב ורישומו;



ג. לתת ביאור בדו"חות הכספיים של החברה (לאורך כל תקופת הנאמנות), במסגרת הסעיף "הרכוש הקבוע" ותוך הפניה בכוכבית מ"כלי הרכב" - ובו לפרט את פרטי הנאמנות. למשל: "בהתאם להסכם נאמנות בין החברה למנהלה מיום X, רכב החברה מס' 1234 רשום בנאמנות על שם עובד החברה וכל ההוצאות בגין הרכב משולמות ונתבעות על ידי החברה";



ד. דיווח על הנאמנות בהצהרת ההון של הנאמן; ולפי הצורך, דיווח של הנאמן בדו"ח האישי (טופס 1301).



ואולם, יש לסייג. רשות המסים החלה להיאבק נגד חברות ובעלי השליטה, כך שפעולה של רישום רכב על שם עובד או בעל המניות תיחשב כמשיכת שכר או דיווידנד בגובה מחיר הרכישה של הרכב וההוצאות בגינו מצד אחד, וביטול זקיפת "שווי שימוש" מצד שני, לפי העניין.



חברה שרשמה לאחרונה רכב על שם בעל מניות קיבלה מפקיד שומה את המכתב הבא:



"על פי החלטתו של עו"ד (רו"ח) מר משה מזרחי, היועץ המשפטי של רשות המסים בישראל, אין אפשרות לאשר מצב מעין זה. לפיכך, כל רכב שנרכש החל מהראשון בספטמבר 2007 ואילך ייחשב כרכב התאגיד אך ורק לפי הרישום במשרד הרישוי על שם התאגיד. בכל מקרה אחר, רכישת הרכב תיחשב כמשיכה בידי המנהל או בעלי השליטה אשר על שמו נרשם הרכב במשרד הרישוי, על כל המשתמע מכך לעניין חיוב המס".



לטעמי, ייתכן שיש מקום להסדיר נושא זה בחקיקה. אין זה מקומה של רשות המסים לתקן עיוותים בדרך של "סנקציות מס" שאינן צודקות.



-



עו"ד ורו"ח בלנגה הוא מומחה בדיני מסים



ושותף מנהל בג. בלנגה ושות' jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully