וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה כסף שווה סגירה של שליש מקרנות הגידור בעולם?

TheMarker

2.11.2008 / 11:36

להערכת אקספרט פיננסים קרנות הגידור עומדות בפני האתגר הגדול בתולדתן



תעשיית קרנות הגידור העולמית סובלת משורת שמועות שליליות שהן אלו שגרמו למפולת בשווקים עקב מכירה בשורט של בנקים וחברות שהובילו לצניחה בשעריהן ובתוך כך לירידות החדות בשווקים.



להערכת דסק המוצרים המובנים של אקספרט פיננסים, קרנות הגידור מנסות להתמודד עם פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, כשכספן עדיין סגור פנים. להערכת כלכלני אקספרט הקרנות מנסות לזרז את תהליך ההבראה כיוון שמהירות הנזלת הנכסים שם תקבע מי מהקרנות תשרוד ומי לא.



פעילים בתעשיה מדברים על כך ששליש מקרנות הגידור יפסיקו להתקיים, לטענת אקספרט העניין הוא כמה כסף ימחק. במאמץ להשאיר את הראש מעל המים משנות הקרנות את תנאי הפדיון שלהן.



הרשות לניירות ערך בבריטניה מסרה ביום רביעי כי היא אינה סבורה שיש צורך בהגברת הרגולציה על קרנות הגידור וכי רוב הקרנות התמודדו טוב למדי עם התהפוכות בשוק, עד כה. לדברי ראש הרשות, הקטור סנטס "באופן כללי, מנהלי קרנות הגידור מתמודדים עם הסערה בשוק די טוב, בהשוואה לגופים אחרים בשוק השירותים הפיננסיים, אולם הוא צופה שקרנות נוספות ייסגרו". דבריו באים על רקע האתגר הגדול ביותר שניצב בפני קרנות הגידור עד היום. על פי קרדיט סוויס קרנות רבות נפגעו קשה מהירידות בשוק בספטמבר וסבלו הפסדים של 9.9% מתחילת השנה.



מנהלי קרנות גידור נפגשו השבוע בלונדון עם ראשי הבנק המרכזי בבריטנה ואנשי הרשות לי"ע במדינה בניסיון להאיץ את השבת נכסיהם, התקועים בבנק ליהמן ברדרס. איגוד הקרנות המנוהלות (MFA), המייצג כמה מקרנות הגידור הגדולות ביותר בארה"ב, לוחץ לפתרון מהיר ומזהיר כי העיכובים הנוכחיים מהווים סיכון סיסטמי בשעה שהקרנות מתאמצות להעריך את היקף אחזקותיהן המוקפאות ולשפר את הפוזיציות שלהן.



ה-MFA הזהיר כי חוסר הוודאות מוריד את רמת הנזילות בשוק ופוגע בשמה של לונדון כמרכז פיננסי. בפגישות שנערכו במהלך השבוע, לחצה הקבוצה גם לשפר את הדיווח של המנהלים על עבודתם. כן נמסר כי קרנות הגידור מתאמצות להעריך את שווי נכסיהן המוחזקים בבנקים שקרסו והיעדר המידע גורם להתפשטותן של שמועות מזיקות.



למוציאים לפועל אחריות כלפי נושי הבנקים ואין ביכולתם להעדיף קבוצה אחת על פני השנייה. ליהמן ברדרס פשט את הרגל ב-15 בספטמבר והמוציאים לפועל עדיין מבררים את ההיקף המדויק של אחזקותיו. חטיבת הברוקרים העיקרית של הבנק, שטיפלה בקרנות הגידור, החזיקה יותר מ-40 מיליארד דולר של נכסי לקוחות, שחלקם הגדול שימש ערובה להלוואות.



אנליסטים סבורים שכמחצית מסכום זה שימשה להלוואות חוזרות, בתהליך המכונה מישכון חוזר, מה שיקשה על השבת הנכסים. קרנות רבות העתיקו את פעילותן העיקרית לבנקים הממוקמים בניו יורק משום שהרשויות המטפלות בפשיטות הרגל בארה"ב נוטות יותר להשבת נכסים מאשר בלונדון.



הטלגרף הבריטי דיווח כי לדברי מנכ"ל GLG, קרן הגידור הגדולה ביותר באירופה, אלפי קרנות גידור עומדות על סף קריסה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי החמור. עמנואל רומן מ-GLG אמר כי 25%-30% מ-8,000 קרנות הגידור הקיימות בעולם ייעלמו בתהליך דארוויניסטי, או בשל פשיטת רגל או משום שיגיעו למסקנה שרווחיהן נמוכים מדי.



לדבריו "המשבר הנוכחי יירשם בהיסטוריה כאחד האסונות הגדולים ביותר בתחום הבנקאות ב-100 השנים האחרונות," אמר מר רומן, אחד ממנהליה של GLG, הממוקמת בלונדון ובניו יורק, בעבר אגף של ליהמן ברדרס אחזקות, המנהלת נכסים בשווי 24 מיליארד דולר (14.8 מיליארד ליש"ט). "הרגולטורים מחפשים שעירים לעזאזל ועומדים לצוד אנשים. בטווח הארוך, זו התפתחות חיובית." דעה דומה הובעה על ידי פרופסור נוריאל רוביני, יועץ לשר האוצר ולנשיא ארה"ב לשעבר, הידוע בתחזיותיו המדויקות לגבי משברים פיננסיים, המעריך כי עד 500 קרנות גידור יקרסו בתוך כמה חודשים.



הוול סטריט ז'ורנל דיווח כי כמה מנהלי קרנות גידור גדולות הטילו מגבלות על היקף הכספים שהמשקיעים יכולים למשוך ומועדי המשיכה לנוכח גל הפדיונות והתשואות השליליות שגרם המשבר. מעריכים שהמגבלות מקיפות נכסים בשווי 21 מיליארד דולר. Centaurus Capital LP ו-Polygon Investment Management Ltd. הציבו "שערים" המגבילים את כמות הנכסים שהמשקיעים יכולים למשוך בתאריך פדיון מסוים.



מספר קרנות גידור, כמו אטלנטיס וגוטקס, השעו באוקטובר את הפדיונות, עד להודעה חדשה. מאטלנטיס נמסר כי נקטה בצעד זה כדי להבטיח שכל המשקיעים יזכו ליחס הוגן. חלק מהקרנות מציעות עמלות משופרות למשקיעים בחלק מהקרנות שלהן כדי שיישארו איתן. הצבת השערים, הטלת וטו ומתן ההטבות נועדו למנוע ממשקיעים, שפדו 31 מיליארד דולר מהקרנות ברבע האחרון, מלפעול בדרך דומה ב-31 בדצמבר, חלון הפדיון הבא במרבית הקרנות.



הגרדיאן דיווח השבוע כי אחד ממנהלי קרנות הגידור הגדולים בעולם, Citadel, אמר ללקוחות אמש ששתיים מהקרנות הראשיות שלו איבדו 35% מערכן השנה, אחרי שבשוק פשטו שמועות על מצבה הפיננסי של החברה. החברה, הממוקמת בשיקאגו ומנהלת כספים בהיקף של 20 מיליארד דולר, האשימה את ה"פאניקה" ואת ה"העתקת המיקום" במצב זה.



מנהלי Citadel אמרו בכנס שערכו למשקיעים כי מצב הנזילות של החברה נשאר איתן וברשותה קווי אשראי בשווי 8 מיליארד דולר שלא נוצלו. "אנו קיימים כבר 18 שנה," אמר מנכ"ל הקרן, קנט גריפין, "ונשרוד גם את ששת-שמונת השבועות הבאים." Citadel מנוהלת על ידי המיליארדר בן ה-40 קנט גריפין, אשף השקעות, שהחל לסחור מחדרו במעונות הסטודנטים של אוניברסיטת הארווארד לפני שני עשורים ונחשב כיום לאחר הסוחרים המוכשרים ביותר בתעשיה. Citadel מעסיקה 1,200 עובדים בארה"ב, ברמודה, לונדון, הונג-קונג וטוקיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully