וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולשת הברית של אמריקה: כיצד משפיעה המפולת בשווקים על משקי הבית?

TheMarker

2.11.2008 / 13:29

להערכת רונן מנחם מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות - התמונה המצטיירת בארה"ב מדגישה את ההשפעה הגדולה שיש להרחבה פיסיקאלית - בדרך של ניכויים והחזרי מס, על נכונותם של משקי הבית לפקוד את החנויות



ברבעון השלישי של 2008 עלתה ההכנסה האישית של האזרח האמרקאי באחוז אחד בלבד בהשוואה לעלייה בת 6% בשנה שעברה ו-8% ברבעון השני. המסים על ההכנסה קפצו מאידך ב-45% לאחר שירדו ב-40% ברבעון הקודם, בהשראת חבילת התמריצים הפיסיקאלית. כתוצאה מכך, פחתה ההכנסה הפנויה ב-4% בקירוב, לאחר שזינקה ב-17% ברביע הקודם ועלתה ב-5.5% ב-2007.



לבד מהעלייה החוזרת בנטל המס, נאלצו הצרכנים להתמודד גם עם מחירי ההוצאה לצריכה פרטית, שהמשיכו לעלות והביאו לכך שההכנסה האישית הפנויה קטנה לבסוף כמעט ב-9%. יצוין, עם זאת, כי העלייה במחירים שחקה במידה דומה את ההכנסה בשני הרבעונים.



לנוכח הירידה במשאביהם, הקטינו משקי הבית את קצב הוצאותיהם. ברבעון השלישי גדלה ההוצאה לצריכה פרטית ב-2% בלבד, כ-1/3 מקצב העלייה ברביע הקודם וב-2007. הדבר הורגש, יש לציין, הן בהוצאות על מוצרים מתכלים, שקצב העלייה בהוצאות עליהם פחת ב-2/3, מ-10.5% ל-3%, והן בהוצאות על מוצרים בני קיימא, שההוצאות עליהן קטנו למעשה ב-14.5%, פי 3 מאשר ברבעון הקודם. נהוג לומר שירידה בהוצאות על מוצרים בני קיימא מאותתת על ירידה נוספת בהוצאה הכוללת בחודשים הבאים ולכן במבט קדימה, לא מסתמנת התאוששות של ממש בצריכה הפרטית.



התמונה המצטיירת בארה"ב מדגישה את ההשפעה הגדולה שיש להרחבה פיסיקאלית - בדרך של ניכויים והחזרי מס, על נכונותם של משקי הבית לפקוד את החנויות. בנסיבות הנוכחיות, הרחבה מעין זו תכביד, מן הסתם, על המצב בתקציב ממשלת ארה"ב, אך יהיה בה כדי לשפר את מצב הרוח של הצרכנים ובדרך זו לאושש פעם נוספת את הביקוש המקומי.



עד שתחול התאוששות בהכנסה של משקי בית ממקורות אחרים, כולל תעסוקה והכנסה נטו מרכוש (ני"ע, נדל"ן), נראה כי מדובר בצורך אמיתי כדי להניע את גלגלי המשק האמריקאי. מדדי אמון הצרכנים מראים זאת היטב.



הכותב: רונן מנחם הוא מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully