וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת אל על: שר התמ"ת אישר לרשות ההגבלים לפקח על הסכמים בענף התעופה

אורה קורן

2.11.2008 / 13:47

רשות ההגבלים העסקיים: בחינת ההסכמים העלתה כי בענף התעופה אין חשש לפגיעה בתחרות



שר התמ"ת, אלי ישי, אישר ביום חמישי כי ענף התעופה יכנס תחת פיקוח רשות ההגבלים העסקיים. משמעות הדבר כי מעתה כל הסכם שייחתם בין חברות התעופה יהיה כפוף לאישור הרשות, למעט הסכמים שמראש קיבלו פטור מאישור ("פטור סוג"). בין ההסכמים שידרשו לקבל אישור יהיו הסכמים קיימים וחדשים של שיתוף פעולה בין חברות בטיסות לאותם יעדים ("קוד שרינג").



החלטה זו מנוגדת לעמדת אל על אשר דרשה לא להחיל את החוק על ענף התעופה, בטענה כי החברה חשופה לתחרות עזה מצד חברות תעופה זרות. מנגד טענה הממונה, רונית קן, כי הסכמים בין אל על למספר חברות תעופה מעלים תהיות לגבי פגיעה אפשרית בתחרות וצמצום אפשרויות הבחירה של הצרכנים.



בעקבות אישור "פטור הסוג" על ידי ישי, ייכנס לתוקף תיקון לחוק ההגבלים העסקיים, שיחיל פיקוח תחרותי על הסכמים בין חברות התעופה. התיקון לחוק מבטל לראשונה את החסינות שהיתה לענף התעופה מפני תחולתו של חוק ההגבלים העסקיים.



משמעותו המעשית היא שחברות התעופה לא יוכלו עוד להיות צד בהסכמים, העלולים לפגוע בתחרות, מבלי קבלת אישור הממונה על הגבלים עסקיים. "פטור הסוג" חל על הסכמים חדשים וקיימים כאחד. יצויין, כי עד כה לא היתה לרשות ההגבלים העסקיים סמכות בחוק לפקח על הסכמים בין חברות תעופה.



מרשות ההגבלים נמסר, כי "פטור הסוג" נוסח לאחר מחקר יסודי ומקיף בתחום התעופה, תוך לימוד סוגי ההסדרים שבין חברות התעופה בארץ ובעולם. במסגרת המחקר, בחנה הרשות דוגמאות רבות של הסכמים בין חברות תעופה ונערך מחקר כלכלי של התחום. בחינת ההסכמים העלתה כי בענף התעופה קיים מגוון רחב של הסכמים בין החברות, אשר חלקם אינו מעלה חשש לפגיעה בתחרות. לפיכך, על מנת שלא להכביד על מהלך העסקים של חברות התעופה, קובע "פטור סוג" כי הסדרים שונים, שאינם צפויים לפגוע בתחרות, לא יידרשו לקבל את אישורה המוקדם של הממונה.



כך לדוגמא, מתיר "פטור סוג" מגוון של הסדרים הנוגעים לתפעול טכני ותחזוקת מטוסים וכן הסכמי קישוריות (Interlining), המאפשרים לחברות התעופה לשתף פעולה ולהציע ללקוחותיהן טיסת המשך ליעד אליו הן לא טסות בעצמן. הסכמים אלה נחשבים בדרך כלל כיעילים ומועילים לצרכן, שכן הם מרחיבים את מגוון יעדי טיסה המוצע לנוסעים. כמו כן, "פטור סוג" מתיר בכפוף להתקיימותם של תנאים מסוימים, הסדרים לחכירת מטוסים והסדרים לשיווק קיבולת טיסה (Block Space או Free Sale), במסגרתם מוכרת חברת תעופה חלק ממושבי הטיסה לחברה אחרת.



"פטור סוג" מאזן בין הצורך לבחון לגופם הסכמים שעלולים לפגוע בתחרות לבין החשיבות שבהקניית וודאות עסקית לחברות התעופה באשר לכללי המותר והאסור. איזון זה יאפשר המשך התנהלות עסקית ותפעולית סדירה של חברות התעופה, ויבטיח אכיפה יעילה של דיני ההגבלים העסקיים על ידי הרשות, שתבחן רק הסדרים בעייתיים מבחינה תחרותית.



הממונה, רונית קן, הדגישה כי לאור מאפייניו של המשק הישראלי, ובכלל זה התלות הרבה בתובלה אווירית לצרכי מסחר ותיירות, ישנה חשיבות עצומה לביקורת תחרותית על תחום התעופה. הגברת התחרות בין חברות תעופה תיצור את התנאים הנחוצים לגידול בהיצע הטיסות, שיפור איכות השירות והוזלת מחירים. ענפי משק רבים צפויים ליהנות מן הרפורמה החדשה, שצפויה לסייע ליבואנים וליצואנים ולהיטיב עם ענפי התעשייה, החקלאות, המסחר והתיירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully