וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקית הביטוח AIG החביאה גירעון של 120מיליארד דולר

מאת מרי וויליאמס וולש

3.11.2008 / 7:13

אנליסטים טוענים כי AIG צברה הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים כבר באמצע ספטמבר, כשהיתה קרובה לקריסה וקיבלה מהבנק הפדרלי אשראי חירום בהיקף של 85 מיליארד דולר



ניו יורק טיימס



>> ענקית הביטוח AIG עומדת על הרגליים בזכות הלוואה של 123 מיליארד דולר מהבנק הפדרלי עד כה, מה שמעלה את השאלה כיצד חברה שטענה בספטמבר כי היא בעלת כושר פירעון פיתחה חור גדול כל כך במאזן עד אוקטובר. כמה אנליסטים טוענים כי לפחות חלק מהגירעון היה שם כל הזמן, והוסתר על ידי תרגילים חשבונאיים.

"אי אפשר לאבד 120 מיליארד דולר בן לילה", אומר דון ויקרי מגראדיאנט אנליטיקס, חברת מחקר בני"ע. ויקרי מאמין כי AIG צברה הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים כבר באמצע ספטמבר, כשהיתה קרובה לקריסה וקיבלה קו אשראי חירום של 85 מיליארד דולר מהבנק הפדרלי.



אך הפסדים בסדר גודל שכזה אינם מופיעים בדו"חות הפיננסיים של החברה. AIG הגדילה את ההון שלה באמצעות הנפקת מניות ואג"ח בהיקף של 20 מיליארד דולר במאי, והרגיעה את המשקיעים כי רשת הביטחון שלה גדולה. היא אמרה גם שבכוונתה לשנות את השיטות החשבונאיות שלה למדויקות יותר.



ויקרי ואנליסטים אחרים בודקים את הדיווחים של החברה במטרה לגלות רמזים לכך שברשת הביטחון היו חורים גדולים, וכי מנהלי החברה ידעו זאת כמה חודשים לפני החילוץ. השערה זו מקבלת תמיכה מעימות מאחורי הקלעים בחברה הקשור לאופן שבו צריך להעריך את החוזים על הנגזרים. רואה החשבון הפנימי של החברה הביע את דעתו בנושא, וחברת רואי החשבון של החברה, פרייס ווטרהאוס קופרס, הזהירה כי זיהתה חולשה בפיקוח כמה חודשים לפני החילוץ.



השאלות לגבי שיטות החשבונאות של AIG אינן מעניינות רק משום שמשלמי המסים נושאים בעול, אלא גם משום שייתכן כי יתברר שהיא זקוקה לסיוע גדול הרבה יותר מהסיוע הראשוני שקיבלה.



האם מחכות לנו הפתעות נוספות?



אדוארד לידי, המנהל שגויס על ידי הממשלה כדי לארגן מחדש את AIG, אמר כבר כי אף שאינו רוצה לבקש עוד כסף מהבנק הפדרלי, ייתכן שיצטרך לעשות כן. חששות כי ההפסדים גדולים יותר וכי ישנן עוד הפתעות, נמנים עם הגורמים לבעיות בשוקי האשראי, אומרים מומחים.



"כשלמשקיעים אין מידע מלא ואמין הם נוטים למכור הכל - את הנכסים הטובים ואת הנכסים הגרועים", אומרת ג'נט טאוואקולי, נשיאת חברת הייעוץ טאוואקולי סטרקצ'רד פייננס. "זה ממש רע לשווקים. עד שלא מטפלים בכך, השווקים לא מבריאים".



AIG סירבה לספק דו"ח מפורט המסביר כיצד השתמשה בכסף שקיבלה מהבנק הפדרלי. החברה אמרה כי אינה יכולה לספק מידע לפני פרסום הדו"ח הרבעוני שלה. על פי הנתונים האחרונים של הבנק הפדרלי, כבר 90 מיליארד דולר מתוך 123 מיליארד הדולר נמשכו.



AIG הסתפקה בתיאור כללי של האופן שבו השתמשה בכסף: חלק מהכסף משמש לתחזוקת תוכנית הלוואות ני"ע, חלקו משמש לעירבונות לחוזי ההשקעות וחלקו מממן פעילות יומיומית. עשרות מיליארדי דולרים מופנים לעירבונות מול מוסדות פיננסיים אחרים - דבר שעשוי לעניין את הרגולטורים. לא דווח מיהם אותם מוסדות פיננסיים, כמה עירבונות הם קיבלו והאם יידרשו עירבונות נוספים אם שוק הדיור ימשיך להיחלש.



ה-CDS יציבים כסלע



לדעתה של טאוואקולי, במקום לשפוך עוד ועוד כסף, על הבנק הפדרלי להפגיש בין AIG לכל המוסדות הפיננסיים הללו ולבקש דחייה לכל בקשות העירבונות. טאוואקולי מזכירה כי כך נעשה עם ACA קפיטל הולדינגס, חברת ביטוח אג"ח שהגישה בקשה להגנה מפני נושים ב-2007.



במסגרת תוכנית הלוואות ני"ע, AIG מלווה ני"ע בתמורה למזומן או לכלים הדומים למזומן. בשעה ש-AIG מחכה שהלווים יחזירו את ני"ע, היא משקיעה את הכסף.



בחודשים האחרונים, הלווים ביקשו את כספם בחזרה ו-AIG לא יכלה לשלם להם בגלל ההפסדים על ההשקעות שלה. עתה, AIG שולחת את ההשקעות הללו לבנק הפדרלי ומקבלת בתמורה כסף מזומן, אותו היא מחזירה ללקוחות.



אך החלק הגדול ביותר של ההלוואה של הבנק הפדרלי משמש עירבון לחוזים על נגזרים של AIG, בהם CDS - עסקות החלף להגנה מפני חדלות פירעון, כלומר ביטוח מפני אי-תשלום אג"ח, הנמכר למוסדות פיננסיים.



ה-CDS מעניינים מאוד משום שהם אלה שהביאו את AIG לסף קריסה, וגם ענקית הביטוח אינה יודעת כמה כסף יידרש כדי לתמוך בהם. AIG הנפיקה את הביטוחים הללו על אג"ח בשווי של מאות מיליארדי דולרים, שמרביתן קשורות למשכנתאות.



במשך השנה שעברה מנהלים בכירים אמרו כי אין ממה לחשוש וכי ה-CDS יציבים כסלע. תיק ההשקעות "מובנה היטב" ונתון לפיקוח ולניתוח, אמר מרטין סאליוון, מנכ"ל AIG דאז, לאנליסטים בקיץ של 2007.



ההוריקן עוד לא הכה



בסתיו, כשמשבר המשכנתאות החל לפגוע במוסדות הפיננסיים, רואי חשבון פנימיים וחיצוניים החלו לשאול כיצד מעריכה ואומדת AIG את ה-CDS שלה. הם טענו כי תיק ההשקעות צובר הפסדים. הם השוו את פעילותה של AIG בשוק ה-CDS לביטוח נכסים הבנויים על שפת הים באזור של הוריקנים, מבלי לגבות פרמיה גבוהה מספיק. אך המנהלים של AIG, ובעיקר המנהלים בתחום ה-CDS, טענו כי הירידות הן תיאורטיות בלבד, שכן ההוריקן לא הכה.



AIG ספגה לפני כמה שנים ביקורת על אי-סדרים חשבונאיים ובשל כך שכרה את שירותיו של מומחה לחשבונאות שעבד בעבר ברשות ני"ע בארה"ב (SEC). הוא החל לבדוק את הפעולות החשבונאיות הקשורות ב-CDS ונכנס לעימות עם ג'וזף קאסאנו, ראש חטיבת המוצרים הפיננסיים של החברה.



כשהמומחה ניסה לשנות את האופן שבו העריכה AIG ואמדה את ה-CDS אמר לו קאסאנו, לדבריו: "בכוונה הוצאתי אותך מההערכות משום שחששתי כי תזהם את התהליך". חברת ראיית החשבון העצמאית של החברה, פרייס ווטרהאוס קופרס, העלתה גם היא את נושא חישוב ה-CDS. היא הזהירה את סאליוון בסוף נובמבר 2007 כי זיהתה חולשה, משום שהיחידה שעסקה בהערכת ה-CDS לא פעלה בפיקוח מספק.



כשבוע לאחר מכן, במצגת שנערכה לאנליסטים, סאליוון ומנהלים אחרים לא הזכירו את האזהרה. הם אמרו כי אף שהבעיות בשווקים מקשות על הערכת ה-CDS, החברה מעריכה כי ה-CDS שלה יפסידו כ-1.6 מיליארד דולר מערכם עד סוף נובמבר.



בפברואר 2008 חשפה AIG כי ה-CDS לא ירדו ב-1.6 מיליארד דולר כפי שדווח תחילה, אלא ב-5.6 מיליארד דולר. המשקיעים היזדעזעו מהשינוי ושלחו את מניית AIG לירידה של 12%. סאליוון, שאמינותו התערערה, הודח מהחברה כמה חודשים לאחר מכן.



ההפסדים גדלים



במשך האביב והקיץ אמרה AIG כי היא עדיין אוספת מידע, והכניסה את ההתייחסויות להפסדים המתרחבים להערות השוליים בדו"חות הכספיים שלה: 11.4 מיליארד דולר בסוף 2007, 20.6 מיליארד דולר בסוף מארס ו-26 מיליארד דולר בסוף יוני. החברה התעקשה כי מדובר בהפסדים על הנייר בלבד.



"אם לא מדובר בהפסדים במזומן, מדוע היא נאלצת לספק עירבונות למוסדות פיננסיים?", תהה ויקרי בראיון שנערך לאחרונה. באמצע השנה נאלצה AIG לספק עירבונות של 16.5 מיליארד דולר כנגד ה-CDS שלה.



אף שהחברה לא דיווחה מהו היקף העירבונות שסיפקה מאז, תיק ה-CDS שלה, שהיקפו 447 מיליארד דולר, עשוי לדרוש הרבה יותר אם הכלכלה תמשיך להיחלש. אם כך יקרה, הבנק הפדרלי ייאלץ לספק לה סיוע נוסף. "בטווח הארוך, עדיף שההפסדים ימומשו ושהאנשים שלקחו את הסיכונים ישאו בתוצאות", אומר ביל ברגמן, אנליסט ני"ע בחברת מחקר השוק מורנינגסטאר.



-



CDS



Credit Default Swap מכשיר פיננסי המגן על רוכשי איגרות חוב. מי שרוכש איגרת חוב של חברה מסוימת יכול לרכוש מגוף אחר CDS על האג"ח ולקבל פיצוי אם החברה תפשוט את הרגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully