וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים 250 מיליון שקל ביום למדדי האג"ח

אתי אפללו

3.11.2008 / 7:13

BenchMarker



>> אתמול היה יום המסחר השלישי ברציפות שבו מדדי המניות בבורסה של ת"א עלו ומדדי האג"ח ירדו. ביום רביעי עלה מדד ת"א 25 (מעו"ף) ב-2.11%, לעומת מדד תל בונד 20 שירד ב-1.19%. למחרת, עלה ת"א 25 ב-0.3% ותל בונד 20 ירד ב-0.4% (תל בונד 40 ירד ב-1.1%). גם אתמול המשיכה הבורסה עם הפיצול המוזר. ת"א 25 טיפס ב-3.4%, לעומת תל בונד 20 שירד ב-0.5% ותל בונד 40 שהשיל 0.7%.

ההתנתקות בין מדדי המניות למדדי האג"ח משדרת עיוות פיננסי, שכן לכאורה כשיכולת החוב של החברה מורעת אין סיבה שהמניות שלה יעלו. זאת בעיקר כשמדובר בחברה שהאג"חים שלה מרמזים על קשיים בפירעון החוב. הרי אם חברה תיקלע למצב שבו היא לא תפרע את מלוא החוב, ההסדר העתידי יהיה על חשבון בעלי המניות, ויש להניח שחלק מהחוב יומר למניות.



הסיבה העיקרית לפיצול המוזר הזה הוא מכירות נרחבות של האג"ח הקונצרניות בידי קופות הגמל בימים האחרונים. הירידות בשווקים בספטמבר ואוקטובר הביאו בעקבותיהן התגברות מחודשת בפדיונות מקופות הגמל, שהסתכמו בממוצע של 250 מיליון שקל ביום באוקטובר.



הקופות נאלצות למכור אג"חים לצורכי נזילות עצמיים, כדי לספק את הכסף לחוסכים המבקשים לפדות את קופת הגמל. בנוסף, במצב של פדיונות הקופות נאלצות למכור איגרות חוב כדי לא להעלות את רמת הסיכון לחוסכים הנשארים בקופות בצורה דרמטית.



כך, בשל בעיית הנזילות, במקום לחפש הזדמנויות בשוק האג"ח, מנהלי ההשקעות בקופות זורקים סחורה לשוק, וברוב המקרים את הסחורה ה"יותר איכותית" - כזו שיש בה סחירות ואפשר למצוא לה קונים.



ההשפעה של הפדיונות בקופות הגמל מורגשת גם בשוק האג"ח הממשלתיות, בעיקר באג"ח הממשלתיות לטווח ארוך, שאותו מכרו קופות הגמל בסוף השבוע שעבר. לפני כחודשיים ציינו בענף הגמל כי המשבר לא יהיה דומה לזה של 96'. אז הפדיונות בקופות הגמל גררו מכירת אג"ח ממשלתיות בהיקפים גבוהים, מה שהביא להתפתחות משבר פיננסי.



לאחר התשואות הנוראיות של ספטמבר-אוקטובר בשוק ההון שוררת דאגה רבה. רמת הנזילות בקופות נשחקה ובענף כבר מדברים על צורך דחוף בתוכנית של האוצר שתמנע את החרפת המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully