וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר-און לוחץ, ברק מתלבט ונתניהו מתנגד

צבי זרחיה

3.11.2008 / 7:13

כלכלת בחירות



>> שר האוצר, רוני בר-און, פועל לאישורו בקריאה ראשונה של תקציב המדינה ל-2009 כבר השבוע, בטרם תתפזר הכנסת לפגרת הבחירות. ואולם, לפי שעה אין לתקציב רוב בכנסת - לאחר שרק 40 ח"כים מסיעות קדימה וישראל ביתנו הודיעו על תמיכתם בו.

בר און מקווה שהעבודה או הליכוד יתמכו בתקציב, כדי שיוכל לגייס רוב בעדו. תמיכת העבודה תקנה תמיכה של 59 ח"כים בתקציב, שתאפשר להעבירו אם כמה ח"כים ייעדרו, וכך לא יושגו קולותיהם של 60 ח"כים כנגדו.



במשרד האוצר, בעבודה ובליכוד מתקיימות התייעצויות בעניין, כאשר בעבודה ובליכוד חוששים מתרגילים פוליטיים מצד היריב השני. מזכ"ל העבודה, ח"כ איתן כבל, הודיע בסוף השבוע כי ימליץ לסיעתו להצביע בעד אישור התקציב בקריאה הראשונה עוד השבוע.



בכנסת מעריכים כי יו"ר העבודה, שר הביטחון אהוד ברק, עשוי לבקש מח"כי המפלגה לתמוך בתקציב, מחשש שהמפלגה תצטייר באור שלילי אם תתנגד לתקציב ואם הליכוד יצביע בעדו. זאת ועוד: בעבודה חוששים שהצבעתה נגד התקציב עלולה לגרום לרה"מ היוצא, אהוד אולמרט, להביא לפיטוריהם של שרי העבודה - ובראשם היו"ר ברק. ברק אינו מכהן כחבר כנסת, ועל כן במערכת הבחירות יתפקד כאזרח פרטי שאינו נושא תפקיד ממלכתי. בעבודה סבורים כי עדיף שברק יגיע לבחירות כשר ביטחון ולא כאזרח מן השורה.



אגב, גורמים בעבודה החלו לטעון ש"ברק מזגזג". לטענתם, הוא הביע באחרונה התנגדות לאישור התקציב לפני הבחירות והציע להעלות את יעד ההוצאה, 1.7% מהתוצר, לשיעור הגבוה מ-3% - אך כעת, הם אומרים, הוא בוחן את עמדת המפלגה. עוד טוענים בעבודה כי ברק עלול להורות לסיעה להצביע בעד התקציב בהנחה שהליכוד יתמוך בו, כאשר הליכוד ברגע האחרון יצביע נגד.



בליכוד טוענים שהמפלגה לא תתמוך בתקציב בקריאה הראשונה לפני הבחירות. עם זאת, יו"ר הסיעה, ח"כ גדעון סער, טרם מסר תשובתו בעניין לבר-און. בליכוד אף חוששים כי תמיכתם בתקציב לפני הבחירות תיצור קרע בינם לבין ש"ס, המתנגדת בשל אי הגדלת קצבאות הילדים. גם מרצ הודיעה שתתנגד לתקציב לפני הבחירות. מצד שני, הליכוד עשוי להרוויח מאישור התקציב אם ירכיב את הממשלה הבאה, ויחסוך שלב בחקיקת התקציב.



חבר ועדת הכספים, ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד), אמר כי "כוונתו של בר-און לאשר את התקציב לפני הבחירות היא פוליטית. אין משמעות מעשית למהלך כזה, מאחר שממילא התקציב יאושר בקריאה השנייה והשלישית רק בידי הכנסת הבאה. אישור התקציב בקריאה ראשונה הוא סמנטי בלבד".



לדברי ריבלין, יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, סבור שניתן לאשר את התקציב בשלוש קריאות לאחר הבחירות, על ידי הכנסת הבאה. ריבלין הודיע כי לא תהיה הפקרות וכי הממשלה החדשה תוכל להביא לאישור התקציב במהירות.



יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), אמר כי "התקציב הוא תקציב שגוי, שאיננו מתמודד כלל עם השלכות המשבר הכלכלי העולמי - שיביא להאטה במשק ולעלייה באבטלה. אני מציע תקציב אלטרנטיווי שיגדיל את ההשקעות בתשתיות ויעודד את המגזר העסקי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully