וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצואנית היהלומים השנייה בגודלה בישראל נסגרה

מאת אורה קורן

3.11.2008 / 7:13

ליאו שכטר הפסיקה את הפעילות בישראל ופיטרה כ-60 עובדים. באוקטובר חלה ירידה של 46% ביצוא יהלומים מלוטשים מישראל



>> יצואנית היהלומים השנייה בגודלה בישראל, ליאו שכטר, סגרה בשבוע שעבר את המלטשה האחרונה שלה בישראל, ופיטרה את רוב עובדיה - כך מסרו מקורות בענף היהלומים.



לדברי אותם מקורות, במלטשה נותרו עובדים בודדים שמבצעים "עבודות תחזוקה" של יהלומים, אך לא ייצור שוטף. עוד ציינו המקורות כי החברה קיצצה בעובדי המטה שלה, על רקע המשבר הכלכלי שפוגע גם בענף היהלומים. לפי ההערכות בענף, בסך הכל פוטרו בחברה כ-60 עובדים.

ליאו שכטר נחשבת לאחת החברות המובילות בענף היהלומים הישראלי. ב-2007 הסתכם יצוא החברה ב-446 מיליון דולר, לפי פרסומי המפקח על ענף היהלומים במשרד התמ"ת. החברה היתה רחוקה בכ-75 מיליון דולר מהמקום הראשון בתחום זה, שבו מחזיק לב לבייב. ב-2006 ייצאה החברה בכ-460 מיליון דולר. היקף היצוא ב-2007 של חברת נמדר, שבמקום השלישי, היה נמוך ב-50% מסכום זה - 199 מיליון דולר.



ליאו שכטר החלה לפעול בארה"ב ב-52', תחת השם בק אנד שכטר. ב-66' קיבלה מעמד יוקרתי של "בעלת סייט", כלומר בעלת זכות לקבל מכסה תקופתית של יהלומי גלם ממונופול היהלומים דה בירס.



ב-67' החלה ההתרחבות הבינלאומית של החברה, שפתחה משרד מכירות בטוקיו. ב-81' מוזגה ליאו שכטר עם חברת היהלומים של דיוויד נמדר מאיטליה לחברת שכטר-נמדר, שמיקמה את מרכז פעילותה בישראל והעסיקה כ-300 עובדים. בשנות ה-90 פתחה החברה מלטשות ומשרדי מכירות במומבאי שבהודו וביוהנסבורג שבדרום אפריקה, שהעסיקו מאות עובדים. בקיונגמין שבסין הקימה ליאו שכטר מיזם משותף שהעסיק 400 עובדים, ובבוצואנה רכשה מלטשה שהעסיקה כ-500 עובדים.



שכטר-נמדר נהפכה לבעלת סייט מרכזית של דה בירס, ואף נבחרה לאחת מעשר חברות שקיבלו לליטוש את יהלומי המילניום שלה. החברה מיזגה לתוכה חברות יהלומים מאיטליה ומבלגיה, ונחשבה ליצרנית בינלאומית. ב-2004 פוצלה השותפות לשתי חברות, על רקע רצונם של בני הדור השני לארגן עצמאית את עסקיהם. ליאו שכטר המשיכה לצמוח, ולפי הערכות בענף, היא מעסיקה אלפי עובדי ליטוש בחו"ל.



מאות עובדים יפוטרו



המלטשה האחרונה שהחזיקה החברה בישראל עסקה בעיקר בליטוש יהלומים גדולים, ציינו המקורות. בחודשים האחרונים קרסו מחירי היהלומים הגדולים בעשרות אחוזים, לאחר שעלו כמעט ב-100% בשנתיים האחרונות. המשבר הכלכלי העולמי גורם לירידה חדה בביקוש ליהלומים, שכן הנפגעת העיקרית מהמשבר, ארה"ב, היא שוק יעד לכ-50% מיצוא היהלומים הישראלי.



"הצמצומים בליאו שכטר נובעים מהתייעלות, מרצון לשמור על הרווח, ולא מבעיות יציבות", הדגישו בענף. "עם זאת, מכיוון שמדובר בחברה גדולה כל כך, סגירת פעילות הייצור בישראל היא מכה תדמיתית קשה לענף. ניתן להסיק מכך על המצוקה שאליה נקלע ענף היהלומים". לדברי המקורות, רוב חברות היהלומים החלו בתהליכי התייעלות הכוללים פיטורים, שצפויים להסתכם בחודשים הקרובים במאות עובדים ישראלים.



בליאו שכטר סירבו להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully