וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני צופה בטלוויזיה - רק באינטרנט"

מאת מעיין כהן

3.11.2008 / 7:13

100 אלף גולשים צופים בכל חודש בתוכנית האינטרנטית שיצר רוברט מיליס, "פוליטיקל לאנץ'", שמציעה סיכום יומי של המתרחש במרוץ לנשיאות ארה"ב. "לא ציפינו שהתוכנית תהיה כל כך פופולרית", הוא מודה. "עכשיו אנחנו כבר מייעצים לאחרים בתחום"



>> רוברט מיליס, מנכ"ל חברת הדסון מדיה המפיקה תוכני וידאו לאינטרנט, היה מפיק סרטים דוקומנטריים, עד שהחליט לעבור להפקת תוכן לאינטרנט. זה שנה וחצי הוא מפיק תוכנית אינטרנטית עצמאית ויומית בשם "פוליטיקל לאנץ'" המתמקדת במרוץ לנשיאות ארה"ב, שבה צופים, לדברי מיליס, כ-100 אלף גולשים ייחודיים מדי חודש.

ב-4 בנובמבר, יום הבחירות בארה"ב, היא תשודר בפעם ה-300, כאשר כל תוכנית נמשכת כארבע עד חמש דקות.



מיליס, בן 34, המתגורר בניו יורק, ישתתף בפסטיבל ראש פינה לטלוויזיה ולניו-מדיה, בפאנל העוסק בטלוויזיה עצמאית בשם "ברברים בשער".



"צילמתי הרבה סרטים דוקומנטריים, וראיתי איך הרבה תוכן מצוין נשאר מחוץ לסרט בשל מגבלות מקום", מספר מיליס. "חשבתי שאלה כן תכנים שיעניינו קהל קטן יותר, ונראה לי הגיוני מאוד להפיץ את התוכן הזה באינטרנט".



התוכנית הראשונה שהפיק מיליס לאינטרנט היתה סדרת ראיונות בשם "אמריקן מיקרופון". "בזמן שעבדתי על התוכנית פגשתי את השותף שלי בפוליטקל לאנץ', וויל קוגהלן, והחלטנו לשתף פעולה כי לשנינו יש עניין גדול בפוליטיקה. חשבנו שזו הזדמנות טובה להגיע לקהל האינטרנטי, כי טלוויזיה לא ענתה על הצרכים שלנו. רצינו ליצור משהו שייתן לצופים שאובססיוויים לפוליטיקה כמונו אפשרות להתעדכן במה שקשור לבחירות בחמש דקות ביום - וכך להישאר מעודכנים מבלי לבזבז שעה של צפייה בטלוויזיה". אתה רואה עצמך עיתונאי?



"זו שאלה מעניינת. אנחנו נמצאים בתפר שבין מה שנקרא אזרחים-עיתונאים לעיתונאים מקצועיים. 'פוליטיקל לאנץ' לא מתבססת על דיווח מקורי שלנו, אלא יותר על מציאת דיווחים אחרים, שאנחנו מספרים עליהם ומפנים אליהם, ומי שרוצה יכול לצפות בהם כדי להעמיק את הידע. אפשר לומר שאנחנו לא ממש עיתונאים, אלא מסכמים את עיקר החדשות של אותו יום, ומשתפים בזה את הקהל.



"אנחנו כן מחויבים לאתיקה בסיסית. אנחנו מוצאים שיש מעט מאוד קולות עצמאיים בתחום הדיווח שלא קשורים לאידיאולוגיות מסוימות. לכן, אנחנו משתדלים להיות אובייקטיוויים ככל האפשר ולהציג את מגוון הדעות הקיים".



פרויקט לא רווחי



המודל העסקי של התוכנית מבוסס, כמובן, על פרסום. עם זאת, מיליס מצהיר כי רוב הזמן, הפרויקט מפסיד כסף. "התוכנית היתה סוג של ניסוי", הוא אומר, "ולא ציפינו שהיא תהיה פופולרית. עשינו קצת כסף בחודשים מסוימים מפרסום, אבל רוב הזמן התוכנית לא מייצרת כסף, אלא להפך, כרוכה בהפסדים. אבל היא מאפשרת לנו ללמוד איך מייצרים מדיה אונליין ועכשיו אנחנו מייעצים לאנשים אחרים שמתעניינים בתחום. זה פורמט שאפשר לשכפל ולהמשיך לפתח".



אז ממה אתה מתפרנס?



"רכשנו עכשיו אתר שנקרא קפיטל היל ברודקאסטינג נטוורק, או בקיצור CHBN, העוסק בהפקת תוכן מקצועי מטעם המדינה לארגונים ללא מטרות רווח או תוכניות כמו שלנו. השתלטנו באחרונה על ניהול האתר, ואנחנו עומדים להשיק אותו בגרסה חדשה בימים הקרובים. מלבד זאת, אנחנו עוסקים בייעוץ לארגונים שונים".



אתה חושב שבעתיד יוצרים עצמאיים יוכלו להרוויח מתוכניות באינטרנט?



"אני חושב שכן. כרגע מדובר בשוק קטן מאוד. לפעמים המפרסמים משלמים 100 דולר לאלף חשיפות, ולפעמים 5 דולרים. אין שוק מוגדר, כי יש מעט מדי אנשים שמפיקים תוכן באופן עצמאי ובאיכות גבוהה, ולכן כרגע זה בשלב הניסוי. אבל בשנתיים הקרובות אני מאמין שנראה הסטה של כספי המפרסמים לכיוון הזה".



המשבר הפיננסי מאיים על כל החברות שהמודל הכספי שלהן הוא פרסום. איך לדעתך הוא ישפיע על הטלוויזיה העצמאית?



"עמית שלי אמר לי לפני כמה ימים משהו נכון: החברות שיש להן הרבה כסף ישרדו את המשבר, וגם החברות שאין להן כסף בכלל ישרדו. החברות, או המפיקים, שיש להם סכום קטן של כסף יסבלו הכי הרבה. המפיקים העצמאיים עובדים בעבור מעט מאוד, ואנחנו לא מצפים להרוויח המון כסף. ככל שאתה מסוגל להיות עצמאי יותר, כך סיכויי ההישרדות שלך גבוהים יותר".



אפשרות למוערבות



האם לדעתך טלוויזיה עצמאית תהיה פעם אלטרנטיווה למיינסטרים?



"כן. רואים כיום את הזליגה בין הפלטפורמות: הטלוויזיה הולכת לכיוון האונליין, והווידאו המקוון הולך יותר לכיוון של תוכניות. אני לא צופה בטלוויזיה בכלל אלא באמצעות האינטרנט, ואותו דבר לגבי הטלפון - אני משתמש בו רק באמצעות האינטרנט. כיום כבר לא צריך מכשיר טלפון כדי לדבר בטלפון באינטרנט, ואני מאמין שזה מה שיקרה גם בטלוויזיה. אנשים ימשיכו לצרוך תכנים טלוויזיוניים, אבל הם יעשו את זה יותר ויותר באינטרנט. לכן, בסופו של דבר, מפיקים עצמאיים ברשת יוכלו להשיג את אותו קהל צופים שמפיקי טלוויזיה יכולים להשיג".



מה הכי חשוב שצריך לדעת כדי לעשות תוכנית טובה?



"לדעת מי הקהל שלך. יש הרבה אנשים מוכשרים, ואם הם קומיקאים, למשל, הם יכולים להפיק תוכן שאולי לא ייראה הכי מקצועי, אבל עדיין יהיה לו ביקוש והוא יגיע להרבה צופים כי הוא מצחיק או אינטליגנטי. יכול להיות שהוא לא יהיה מהוקצע לגמרי, אבל גם עם מצלמה זולה אפשר להשיג תוצאה טובה יחסית. היתרון הגדול הוא ליוצרים מקצוענים, שיכולים להתבלט בזכות האינטרנט. לפני חמש שנים היית צריך צוות של חמישה אנשים לפחות כדי להפיק תוכנית כמו שלנו, וכיום אנחנו יוצרים אותה לבד במינימום עלות".



ומה לגבי הפצה?



"אנחנו מופצים באמצעות שלוש או ארבע חברות, ומופיעים ב-15 אתרים שונים. זו אחת הסיבות שהתוכנית נהפכה לכל כך מצליחה. לא שילמנו על קידום התוכנית, והצלחנו להשיג כיסוי תקשורתי. אני חושב שאיכות תמיד מגיעה לטופ".



מה לדעתך היתה ההשפעה הכי גדולה של האינטרנט על הבחירות בארה"ב?



"ההשפעה הגדולה ביותר היתה בזה שהוא נתן לאנשים אפשרות להיות מעורבים. העובדה שיש כיום כל כך הרבה סרטונים ביוטיוב שקשורים לבחירות, בין אם מצחיקים ובין אם רציניים, שאנשים מעבירים לחבריהם - זה משהו שמעולם לא קרה קודם. האינטרנט נהפך לאמצעי שמאפשר להשתתף בדיונים שקשורים לבחירות, כי עד היום לאנשים לא היתה ממש דרך להביע את הדעות שלהם, או למצוא אנשים שיש להם דעות דומות או שונות משלהם. עצם זה שהם יכולים לתקשר אונליין משאיר אותם מחוברים ומעורבים בפוליטיקה".



ואיזו השפעה יש לאינטרנט על המועמדים לנשיאות?



"אני חושב שהאינטרנט היה כלי מצוין למועמדים, במיוחד בכל הנוגע לגיוס כספים וארגון הפעילים. ברק אובמה, באופן מיוחד, עשה בזה שימוש באמצעות האתר שלו, שם הפעילים נפגשו ותיכננו פעילויות יחד".



מה תעשה אחרי הבחירות?



"ניקח הפסקה ונתמקד בעסקים האחרים שלנו ב-CHBN, שכולל גם הרבה תוכן גולשים. זה יהיה הפרויקט העיקרי שלנו, לצד הייעוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully