וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד מיטב: קופות הגמל באוקטובר יציגו תשואה שלילית של כ-8.5%- עד 9.0%-

TheMarker

3.11.2008 / 9:59

השונות בין תשואות מנהלי הקופות השונים צפויה להיות גבוהה יותר ולנוע בין 7.0%- ל-13.0%-



הערכת מיטב היא, שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות באוקטובר 2008 יציגו תשואה נומינלית שלילית (ברוטו) משוקללת של כ-8.5%- עד 9.0%-. עם זאת, השונות בין תשואות מנהלי הקופות השונים צפויה להיות גבוהה יותר ולנוע בין 7.0%- ל-13.0%-.



ירידות השערים החדות בשוקי המניות בארץ ובעולם, יחד עם הצניחה בשערי איגרות החוב הקונצרניות וגם באג"ח ממשלתיות הן הגורם העיקרי לתשואות השליליות שהתעשיה צפויה להציג.



בסך הכל 15 ימי מסחר היו באוקטובר באחד העם, חלקם אף מקוצרים, אך גם אלו הספיקו לשוק ההון בכדי לייצר רצף אירועים מרשים וגרף תנודתי מאוד. תכנית החילוץ של הממשל האמריקאי, שאושרה, לא הצליחה למתן את ירידות השערים והמסחר בבורסות התנהל בעצבנות גדולה ביותר, כאשר הכיוון הוא חד כלפי מטה.



טרם היציאה לפגרת יום כיפור הפחית נגיד בנק ישראל, בצעד חריג, את הריבית בשיעור של 0.5%, כאשר בסופו של אותו שבוע, נקטו גם נגידי המדינות המפותחות מהלך מתואם של הורדת ריבית בשיעור של 0.5%. הפחתת הריבית בישראל, הצליחה אמנם לחלץ את המדדים מהטריטוריה השלילית, אך ליום אחד בלבד. שכן, ביום כיפור בורסות העולם צנחו בשיעורים חדים וסחפו מטה גם את בורסת תל אביב, לאחר תום הפגרה.



פגיעה קשה בשווים של הטייקונים הגדולים, פדיונות מאסיביים מקרנות נאמנות, ותהיות בנוגע לעתיד הכלכלה המקומית ולהתפתחויות בה לאחר החגים, היו בין הגורמים שהעסיקו את המשקיעים בחודש החולף. בסוף החודש נרשמו אמנם עליות שערים בבורסות העולם, אך המדדים המובילים סיימו את החודש בירידות שערים חדות.



ירידות השערים החדות בשוקי המניות בארץ ובעולם, יחד עם הצניחה בשערי איגרות החוב הקונצרניות וגם באג"ח ממשלתיות הן הגורם העיקרי לתשואות השליליות שהתעשיה צפויה להציג.



בסיכום חודשי רשמו המדדים המובילים ירידות שערים: מדד ת"א 25 ירד ב-18.2% ומדד ת"א 100 איבד 19.7%. מדד ת"א 75 ירד בשיעור של 25.1%, מדד יתר 50 ירד ב-29.9% ומדד יתר 120 רשם ירידה של 26.7%. ברמה הענפית בלטו לשלילה, מדד ת"א נדל"ן 15, שירד ב- 28.2%, ומדד הבנקים שירד בשיעור של 22.1%.



בשוקי המניות בחו"ל[1][1] נרשמו ירידות שערים חדות מדד הדאו ג'ונס ירד ב- 15.4%, ה- 500S&P ירד ב- 18.1% והנאסד"ק ירד ב- 18.8%. הניקיי ביפן ירד ב- 19.8%, ה – DJ STOXX 50 באירופה ירד ב- 14.1%. התשואות בבורסות חו"ל הינן במונחי המטבע המקומי, לכן, נוכח הפיחות בשקל מול מטבעות אלה (למעט האירו, מולו נרשם תיסוף), התשואה במונחי שקלים פחות גרועה.



איגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד ירדו בחודש אוקטובר ב-3.4%. האג"ח הארוכות ל-7 עד 10 שנים ירדו ב-4.7%, האג"ח לטווח פדיון של 5 עד 7 ירדו ב-3.0%, האג"ח לטווח פדיון של 2 עד 5 שנים ירדו ב-2.0% ואיגרות החוב לטווח הקצר של 0 עד 2 שנים ירדו ב-1.4%.



מדד אגרות החוב הקונצרניות הצמודות למדד ירד בחודש אוקטובר ב-11.1%. מדד תל בונד 20 נחת ב-7.5%, תל בונד 60 נפל ב-12.0% ותל בונד 40 צנח ב-18.0%. החששות מפני נפילת אחת מחברות האחזקות הגדולות במשק, מנפילת אחד הטייקונים הגדולים, גררה פאניקה ונפילות שערים חופשיות, שגררו משיכות כספים ניכרות מקופות הגמל.



מדד איגרות החוב הממשלתיות השקליות ירד ב-0.5% והוא מייצג ירידה של 0.6% בשחרים (כאשר השחרים הארוכים לטווח של מעל 5 שנים ירדו ב-2.1%, השחרים הבינוניים לטווח של 2 עד 5 שנים עלו ב-0.5% והשחרים הקצרים לטווח של 0 עד 2 שנים עלו ב-0.8%), ירידה של 0.4% נרשמה בגילונים, ועלייה של 0.6% במק"מים.



באפיק המט"ח המיוצג בשיעור נמוך יחסית בקופות הגמל, בדרך כלל 4.0% עד 7.0%, רשם השקל פיחות בשיעור של 8.5% מול הדולר, ותיסוף של 3.0% מול היורו. צמודי המט"ח הקונצרניים עלו ב-4.6% וצמודי המט"ח הממשלתי (אגרת חוב אחת בלבד) עלו ב-11.8%.



ההשפעה של כל אלה מתבטאת, כאמור, בתשואה נומינלית ברוטו משוקללת של תעשיית הקופות כולה שנעה בין כ-8.5%- עד 9.0%-. עם זאת, השונות בין תשואות מנהלי הקופות השונים צפויה להיות גבוהה יותר: בין 7.0%- ל-13.0%-.



-



מיטב מפרסמת בראשית כל חודש את מדד מיטב לקופות הגמל המשקף את התשואה המשוקללת של קופות הגמל על בסיס המודל בנוי על אופן התפלגות נכסי הקופות לתגמולים (לא כולל קופות גמל מרכזיות לפיצויים שבהן אין עניין לציבור). המדד מתייחס גם לקרנות ההשתלמות, שהרכביהן דומים לקופות הגמל לתגמולים ולכן גם תשואותיהן.



3 קופות הגמל הגדולות בתעשייה הן: גדיש שנרכשה על ידי פסגות, עצמה שנרכשה ע"י הראל ותמר מקבוצת בנק דיסקונט שנרכשה ע"י כלל ביטוח. 2 קרנות ההשתלמות הגדולות הן קה"ל שנרכשה ע"י מגדל מלאומי ודיסקונט וכנרת שנרכשה ע"י פריזמה מפועלים.



סך נכסיהן מהווה כשליש מסך נכסי קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות, ומבחינה זו מדד מיטב משקף במידה רבה גם את ביצועיהן הספציפיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully