וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלשיך: "התנהלות מזרחי-טפחות היא כמו של מלך שאינו כפוף לחוק ואינו חייב דין וחשבון לאיש"

מאת עמית בן-ארויה

3.11.2008 / 12:49

הבנק פתח בהליכי הוצאה לפועל למימוש משכנתא של פושט רגל - אך לא עידכן בכך את בית המשפט, בניגוד לחובתו



>> אמנם בדרך כלל לבנקים יש עדיפות במימוש נכסים על פני נאמן שמונה לנכסי החייב, אך שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ורדה אלשיך, הבהירה באחרונה כי התעוררות של הבנק בשלבים מאוחרים של הליך הכינוס תביא לכך שדווקא הנאמן יממש את הנכס.

ב-2006 ניתן צו כינוס לנכסי דוד מילשטיין וב-2008 הוכרז האיש כפושט רגל. עו"ד רונן בצלאל מונה כנאמן לנכסיו. בתחילת השנה פנה בצלאל לבנק מזרחי-טפחות ועידכנו לגבי הליכי פשיטת הרגל ולגבי ההליכים המתנהלים לפירוק השיתוף בדירה של בני הזוג מילשטיין. בעקבות זאת, פתח הבנק בהליכי הוצאה לפועל למימוש המשכנתא ובמאי השנה מונה כונס נכסים מטעמו, אך הוא לא טרח לעדכן בכך את בית המשפט, בניגוד לחובתו.



נקודת המוצא של אלשיך היא שבמרבית המקרים מימוש הנכס יבוצע על ידי הנושה המובטח (הבנק לרוב) ולבית המשפט שמור שיקול דעת באשר לזהות המממש.



במקרה הנדון, פסקה אלשיך, לא פנה הבנק במשך שנה וחצי לבית המשפט. "הנושה המובטח לא טרח לעדכן את הנאמן או את בית המשפט בכך. התנהלות זו, משקפת גישה לפיה הנושה המובטח הינו בחזקת 'המלך שאינו כפוף לחוק' ואין הוא חייב דין וחשבון לאיש".



"הנושה (בנק מזרחי-טפחות, ע.ב.א) נקט בשיהוי בלתי מוסבר ובלתי ראוי תוך התעלמות מהליכי הכינוס. למעשה, הנושה ישן על זכויותיו עד שהנאמן העיר אותו כאשר הודיעו מפורשות על הליכי הכינוס", קבעה אלשיך.



לדברי אלשיך, החלטתה נובעת משיקולי יעילות וצדק: יעילות משום שאין לאפשר לנושה שהשתהה להיכנס לנעלי בעל תפקיד שטרח לקדם את הליכי הכינוס"; ומטעמי צדק - שכן הנאמן עובד כבר תקופה ארוכה ושכר הטרחה מגיע לו יותר בהשוואה לחוסר הפעילות של הבנק.



בנוסף, קבעה, החוב לבנק נמוך יחסית לשווי הדירה של מילשטיין. במקרים כאלה, עלול להתעורר חשש כי הבנק עשוי להזדרז ולממש את הנכס במחיר הנמוך משוויו הריאלי, על חשבון נושים אחרים.



לפיכך, קיבלה אלשיך את בקשת הנאמן בצלאל להמשיך בהליכי המימוש ודחתה את בקשת הבנק בעניין. היא הטילה על הבנק את הוצאות הנאמן ושכר טרחת עורך דין בסך 30 אלף שקל וכן 10,000 שקל בגין הוצאות ושכר טרחת עורך דין של כונס הנכסים הרשמי.



ממזרחי-טפחות נמסר בתגובה כי בכוונתו לערער על פסק הדין וכי הליכי פשיטת רגל אינם מעכבים את זכות הפעולה של הבנק בנכס. בערעור יטען הבנק כי בהיותו נושה מובטח, הוא לא חייב כלל להגיש תביעת חוב כפי שעושים נושים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully