וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתערבות במט"ח נמשכת במלוא המרץ: בנק ישראל רכש החודש עוד 1.25 מיליארד דולר

טל לוי

3.11.2008 / 13:07

בנק ישראל מחזיק גם באג"ח אירופאיות שערכן נשחק - יצרו לבנק הפסד "על הנייר" של 868 מיליון דולר


יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל קטנו בחודש אוקטובר ב-957 מיליון דולר והסתכמו ב-37.191 מיליארד דולר. היתרות גדלו, מצד אחד, בשל תרומת בנק ישראל בסך 1,250 מליון דולר כתוצאה מרכישות מטבע חוץ על ידי הבנק במהלך המסחר, זאת במסגרת התוכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ. מאידך, היתרות קטנו כתוצאה מקיטון בפקדונות הבנקים בבנק ישראל במטבע חוץ כנגד מטבע חוץ בסכום של כ-1,066 מיליון דולר, משיערוך יתרות מטבע חוץ בסכום של כ-868 מליון דולר ומהעברות של הסקטור הציבורי לחו"ל בסכום של כ-273 מיליון דולר.

הפסד – אבל על הנייר בלבד

הסיפור המעניין בדיווח של הבנק נעוץ בהפסד ההון שצבר הבנק כתוצאה מאחזקת המטבעות. בנק ישראל מחזיק את כל יתרות מטבע החוץ של מדינת ישראל: רוב היתרות נקובות בדולרים אבל גם ביורו ובמטבעות אחרים שלבנק ישראל אסור לפרסם את הרכבם המדוייק.

בחודש אוקטובר התחזק הדולר מול המטבעות האחרים והמשמעות היא שערכן של אגרות החוב הדולריות שמחזיק הבנק אמנם עלה, אולם מנגד, אגרות החוב האחרות (ובראשן אגרות חוב הנקובות ביורו) נחלשו. בנק ישראל מציג מדי חודש את יתרות המט"ח בדולרים בלבד ולכן הוא ממיר את כל האחזקות שלו למטבע האמריקאי. בשל ירידת היורו, נוצר לבנק הפסד של מיליארד דולר והוא קוזז באמצעות התשואה שהשיג הבנק כתוצאה מניהול הכסף. במונחי דולר, הפסיד הבנק 868 מיליון דולר (הרוב מהפרשי שערים) אולם ללא ההפרשים הללו רשם הבנק רווח נאה של 250 מיליון דולר.

עם זאת, מדובר בהפסד "על הנייר" בלבד: בנק ישראל מחזיק בכסף למקרה חירום בו יאלץ לבצע רכישות בחו"ל ולעולם אינו ממיר את הכסף לשקלים אלא במקרה בו הבנק יבחר למכור דולרים כדי לחזק את השקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully