וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין סחורות מדד ה-CRB ומדד המחירים לצרכן?

TheMarker

3.11.2008 / 13:46

בבית ההשקעות אי.בי.אי זיהו מתאם בין מדד זה למדד המחירים לצרכן בישראל, וככל שנמשכת הירידה במדד זה, כך מתעדכנת תחזית המדד של בית ההשקעות מטה. הצפי של בית ההשקעות הוא שמדד המחירים בישראל יעלה ב-1.3% בשנה הקרובה



מדד CRB, המפורסם על ידי רויטרס, הוא המדד החשוב ביותר לסחורות. במדד משוקללות 19 סחורות מסוגים שונים, כגון אנרגיה, בשר, דגנים, מתכות ומזון. בחודש האחרון ירד מדד ה-CRB ב-24%, הנפילה החודשית הגבוהה ביותר מאז 1956.



בבית ההשקעות אי.בי.אי זיהו מתאם בין מדד זה למדד המחירים לצרכן בישראל, וככל שנמשכת הירידה במדד זה, כך מתעדכנת תחזית המדד של בית ההשקעות מטה. הצפי של בית ההשקעות הוא שמדד המחירים בישראל יעלה ב-1.3% בשנה הקרובה.



מדד CRB, המפורסם על ידי רויטרס, הוא המדד החשוב ביותר לסחורות. במדד משוקללות 19 סחורות מסוגים שונים, כגון אנרגיה, בשר, דגנים, מתכות ומזון. המרכיבים העיקריים במדד הם נפט (23%), גז טבעי, נחושת, אלומיניום, סויה, זהב, תירס ובקר (6% כל אחד), קפה, קקאו, סוכר, כותנה, דלק לכלי רכב ודלק להסקה (5% כל אחד).בסך הכול, מרכיבים מוצרי אנרגיה 39% מסך המדד, גידולים חקלאיים 34%, מתכות 20% ועדרי בקר וחזירים מהווים את ה- 7% הנותרים.



בחודש האחרון ירד מדד ה-CRB ב-24%, הנפילה החודשית הגבוהה ביותר מאז 1956. בבית ההשקעות אי.בי.אי זיהו מתאם בין מדד זה למדד המחירים לצרכן בישראל, וככל שנמשכת הירידה במדד זה, כך מתעדכנת תחזית המדד של בית ההשקעות מטה. השאלה הנשאלת היא האם ירידת המחירים הינה ברת קיימא, או שמא מדובר בתגובת יתר בשוק הסחורות, ויש לצפות בשל כך לעליות מחירים בהמשך השנה?



להערכת כלכלני אי.בי.אי ישנן סחורות המשקפות כיום גם את הירידה הצפויה בפעילות הכלכלית ובשל כך בביקוש להן, לדוגמא הירידה במחיר הנחושת, וגם את הירידה בביקוש הספקולטיבי להן. סחורות אחרות מייצגות את השינוי שחל בכלכלה: הזהב, למשל, רשם ירידה של 16% בחודש האחרון, על רקע התמתנות לחצי האינפלציה. בסחורות החקלאיות יתכן ומתקרבת נקודת השפל, שכן ברמות מחירים נמוכות, לא יהיה כדאי לחקלאים לשתול, והקיטון בצד ההיצע יאזן את הירידה במקביל בצד הביקוש וימנע ירידות מחירים חדות בסחורות אלו.



בטווח קצר מעריכים באי.בי.אי כי המדד יוסיף לרדת וישקף את הצמצום הצפוי בביקוש לסחורות. עם זאת, הוא עלול להוסיף ולרדת מעבר לכך, בשל תגובת יתר של השוק, ולאחר מכן לשוב ולעלות. להערכת כלכלני בית ההשקעות המדד אינו משקף רמת מחירים הגבוהה בהרבה מנקודת השפל. לכן הצפי של בית ההשקעות הוא שמדד המחירים בישראל יעלה ב-1.3% בשנה הקרובה.



לדברי כלכלני אי.בי.אי במידה ומדד הסחורות יוסיף לרדת או יתייצב ברמה נמוכה משמעותית, אזי תעודכן תחזית המדד כלפי מטה, והשיח לא יהיה עוד שיח של סיכוני אינפלציה, כי אם עלול להתגלגל לשיח של סיכוני דפלציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully