וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארי דנט: הסערה הכלכלית המושלמת חוזרת כל 40 שנים בדיוק

פז וייסמן

3.11.2008 / 16:38

מנכ"ל חברת HD-DENT: ישראל היא הבחירה הראשונה שלי מקרב המדינות המפותחות שיצאו מחוזקות מהמשבר



"המשבר הכלכלי שאנחנו עוברים כעת דומה לסערה מושלמת, סערה חזקה מאוד המשנה חוקי משחק בכלכלה. אולם זוהי סערה שניתן לחזות אותה בדיוק", כך אומר הארי דנט, מנכ"ל חברת HD-DENT למחקר דמוגרפי בארה"ב בהרצאה אודות תחזית השווקים הפיננסים, שנערכה היום בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג. לדעתו של דנט, שנת 2010 תסמן את תחילת המיתון האמיתי, ואילו השנים 2008-9 יהיו עין הסערה. עוד צופה דנט בועה קיצונית בשוק הנדל"ן בארה"ב, בבריטניה ובאוסטרליה. אף כאן ההסבר בעיקרו הינו דמוגרפי, וההסבר השני הינו טכנולוגי.



הבשורה הרעה מכולן היא שהמשבר - או המיתון - יימשך קרוב ל-40 שנים, שהם משך הזמן בו לוקח לבן אדם להגיע לשיא הפריון והצריכה שלו. דנט אף צופה כי ארה"ב עוד תבקש מסין שתציל אותה כלכלית. "הסיבה לכך שניתן היה לחזות את המשבר מבעוד מועד טמונה בדמוגרפיה ובעובדה שההיסטוריה, וכן משברים כלכליים, חוזרים על עצמם. המשבר הכלכלי שפקד את יפן בשנות ה-80', היה תוצאה של דמוגרפיה, וכך גם המשבר שפוקד כעת את ארה"ב. הסיבה לכך שהמשבר הכלכלי פקד את יפן 20 שנים לפני שפקד את ארה"ב היא שהאוכלוסיה ביפן מבוגרת יותר מזו בארה"ב".



לדברי דנט, הבום הכלכלי התחיל בשנות ה-80', כאשר ילדי דור ה"בייבי בום" הפכו לבוגרים, והוצאות הוריהם הגיעו לשיא. דנט מסביר כי מחזורים כלכליים הינם דומים למחזור חיי אדם מבחינה כלכלית: בגיל צעיר ההורים משקיעים בילדים, וההשקעה שלהם הולכת וגדלה ככל שהילדים הופכים לבוגרים - לדוגמא, מעבר לדירה גדולה יותר. שיא ההוצאה של ההורים מגיע בתחילת שנות ה-40 לחייהם. כאשר הילדים עוזבים את הבית, הצריכה של ההורים יורדת, וזו גם הסיבה למשבר הכלכלי שפוקד כעת את ארה"ב בשוק הנדל"ן האמריקאי בפרט.



לפי מדד ילודה שהציג דנט נראה כי ארה"ב הייתה צעירה מאירופה בתחילת המאה ה-20', וזה מה שהביא לה בסופו של דבר את הפריחה הכלכלית. "אנשים צעירים הם השקעה לעתיד, והשקעות לעתיד יוצרות אינפלציה ברגע שהם הופכים ליצרנים, כאשר רוב הרכישות מתבצעות בגילאי 40 עד 50. המסקנה היא שסקס הוא זה שמריץ את הכלכלה שלנו", דנט דנט. עוד הוסיף, כי הטרנדים הגדולים ביותר הם בדמוגרפיה. מדינות צומחות, כמו סין והודו, יהיו הכלכלות העולות של אמצע שנות ה-2000. יהיו שם אפשרויות צמיחה אדירות, והעסקים של היום יצטרכו להתאים עצמם בכדי לשרוד. גם ישראל עומדת על המגמות האלה - יש כאן שתי כלכלות: כלכלה של משפחות מרובות ילדים וכלכלה של משפחות שאינן מרובות ילדים, וישראל יכולה לצמוח ולנצל את המצב לטובתה. אולם יחד עם זאת בישראל בעיות פוליטיות שטרם נפתרו".



לגבי השקעות אומר דנט כי חשוב לשמור כעת על הכסף נזיל, ולרכוש את המתחרים ונכסי נדל"ן בשנת 2010. "רק אחרי שכל הנכסים יצטמצמו תתאפשר מכירת החיסול הגדולה בהיסטוריה. כעת צריך לבחור את השותפים החזקים כי רק הם ישרדו. חשוב להבין כיצד ניתן ליצור הזדמניות כשהשוק בירידה, לרכוש טכנולוגיות שנסחרות בחסר ולהשיקע בתשתיות".

"מחזורים טכנולוגיים משפיעם על הכלכלה, אימוץ טכנולוגיות חדשות והמעבר שלהן לבגרות והופעה של טכנולויות צעירות. בשוק התקשורת והאינטרנט, כמו בשוק המכוניות, אנחנו נראה קונסולידציה, בעוד שבתחום הקלין טק, מדעי החיים והננו-טכנולוגיה נראה את הפריצה הבאה. מחזורי חיים של טכנולוגיות הינם כ-8 שנים משלב פריצת הטכנולוגיה ועד למעבר של צמיחה, ו-8 שנים נוספות למעבר מצמיחה לבגרות", אומר דנט.



"בשונה מאירופה, שבה שיעור הילודה נמוך ואין לה הגירה, לישראל יש הזדמנות לצמוח. אנשים ומחזורי חיים של אנשים הם אלו שיוצרים את הכלכלה. סין בעוד עשור תתחיל להזדקן ואז השוק שם יתחיל לנבול, בדיוק כמו שקורה באירופה. הודו לעומת זאת כן צומחת לאורך זמן. צורת השלטון שם גם מאפשרת חלוקת עושר, שכן כלכלות צומחות בדמוקרטיות ולא בדיקטטורות". לדעת דנץ, "ב-2060 הודו תהיה ההזדמנות הבאה בנדל"ן. הודו עשויה אף להיות הארה"ב הבאה. גם שם אנשים צופים באותן אופרות הסבון. הייתי אומר כי הודו היא הבחירה הראשונה שלי מקרב המדינות המתפתחות, וישראל היא הראשונה מקרב המדינות המפותחות, שיצאו מחוזקות מהמשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully