וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמי פרס לחברות סטארט אפ: שמרו את הכסף קרוב לחזה; אתרו כל דרך אפשרית להשגת מזומן מלקוחות

גיא גרימלנד

3.11.2008 / 17:14

העצות של מנהל קרן פיטנגו לסטארט אפים בכנס ג'ורני 2008: ותרו בשלב זה על חלק מהצמיחה



"חכו עם הצמיחה", זה המסר של חמי פרס, מנהל קרן פיטנגו, לחברות סטארט אפ שמתמודדות בימים אלה עם משבר האשראי בשווקים הפיננסיים. פרס דיבר בפאנל שעסק בנושא אקזיטים והשקעות בתקופה של אי ודאות כלכלית, שנערך היום (ב') בתל אביב בכנס ג'ורני 2008. "השקעה בצמיחה בעת הנוכחית מובילה גם לתזרים מזומנים שלילי. העצה שלי לחברות, וזהו אינו הכלל לגבי כולן, היא לצמוח אם יש את המשאבים המתאימים לכך. ואולם אם לחברה אין משאבים והיא צריכה לגייס כסף, עדיף להקריב חלק מהצמיחה העתידית כדי לייצב את העסק - ורק אז לצמוח".



פרס מציין כי כיום משקיעים מחפשים פחות את המרכיב הטכנולוגי בחברות, ומעדיפים להשקיע בחברות שמתנהלות באופן יעיל מבחינת המימון. "משקיעי הון סיכון מחפשים חברות סטארט אפ שיכולות לגדול לבד. כאלה שהן רווחיות, בעלות תזרים מזומנים חיובי ופחות מושפעות ממצב השוק. על פניו, נראה שחברות מענף מדעי החיים פגיעות פחות למשבר. מה שכן, קשה לומר אילו תחומי השקעות מועדפים, שכן המשקיעים נוטים שלא להשקיע כעת. לפני המשבר, התחומים המעניינים להשקעה היו אינטרנט סלולרי וקלינטק (אנרגיה נקייה). כיום יש פחות השקעות בקלינטק, כי המשקיעים מבינים שיש צורך בכסף רב בכדי לממן חברות אלה וכי שולי הרווח נמוכים. זה לא שאין צורך בקלינטק, אבל השיקול בהשקעה בחברה הוא יותר פיננסי מאשר טכנולוגי".



לגבי אקזיטים, פרס סבור שהשווי של הרכישות צפוי להיות אטרקטיווי עבור חברות שיפנו לאפיק המיזוגים והרכישות, ומתכננות לרכוש חברות סטארט אפ ישראליות. "חברות רבות לא יצליחו להחזיק מעמד בעצמן כי הן זקוקות למימון, אבל הוא לא זמין. התוצאה תהיה שחברות אחרות ירכשו אותן בשווי נמוך".



פרס קרא ליזמים ולמשקיעי הון סיכון לנקוט גישה לטווח ארוך ולהימנע מאקזיטים מהירים. "הזמנים משתנים. הדרך להנפקה ציבורית ארוכה מאוד. כדי להגיע להנפקות ולממש מניות של חברות בהן משקיעים, צריך לבנות חברות לטווח ארוך ולא לחשוב על בניית מהירה של חברות". פרס אף הציע לחברות סטארט אפ לשקול את הכדאיות של אפיק המיזוגים. "רכישה בידי חברה אחרת, סינרגית ובעלת מאפיינים דומים, עשויה להוביל ליצירת גוף מאוחד ומצליח. צריך להסתכל היום לטווך ארוך ולא לחפש את האקזיט המהיר". עוד המלצות של פרס לחברות במשבר היו לאתר דרכים חדשות לקבל מימון מלקוחות, לאתר שווקים חדשים מבחינה גיאוגרפית ולהימנע מגיוס כסף כעת. הוא המליץ להיות שמרניים מאוד בשריפת מזומנים. לחברות שבכל זאת צריכות לגייס, הוא אומר שעדיף להתפשר בנושא השווי, כי מזומן הוא המקור החשוב ביותר כיום לחייה של חברה.



אורן בר-און, מנהל תחום טכנולוגיה בארנסט אנד יאנג, ציין כי ההזדמנויות הגדולות ביותר כיום למשקיעי הון סיכון הן חברות שמתכננות לצאת לסבב גיוס הון שני ושלישי (B ו-C). "אלה חברות שצריכות מימון ומגייסות לפי שווי של סבב גיוס הון ראשון (A Round). אני חושש שהחברות הללו ייסגרו, כי אף אחד לא ירצה להשקיע בהן. אלה החברות שהמשקיעים צריכים להתמקד בהן".



בר-און יצא גם נגד תופעת הקיצוצים בחברות סטארט אפ צעירות. "עשינו מחקר בארנסט אנד יאנג וגילינו שהמרכיב החשוב ביותר להצלחת חברת סטארט אפ, הוא עד כמה מרכיב הצמיחה שלה גדול יותר לעומת המתחרים. אפשר לקצץ עלויות בחברות טכנולוגיה משלבים מאוחרים (Late Stage), אבל לא בחברות סטארט אפ בשלב המוקדם (ארלי סטייג') שצריכות לצמוח. צעדי התייעלות הם משהו שמתאים לחברות טכנולוגיה בשלות. לחברות שיוצאות לגייס סבב גיוס הון שני, אסור לקצץ בהוצאות".



בכל הקשור לחלון להנפקות בנאסד"ק, מייקל מילמן, מנהל בבית ההשקעות ג'י פי מורגן, סיפק כמה הצהרות אופטימיות, לצד כמה הערות פסימיות. "אנחנו במשבר צונאמי שקורה אחת למאה. לרוב חברות הטכנולוגיה אין היום גישה לשוק האשראי, לשוק הבנקאי ולשוק האקוויטי. אנחנו צופים שינוי באקלים הכלכלי באמצע 2009, ושלושה חודשים עד חצי שנה קודם לכן, אנחנו מעריכים שחלון ההנפקות בנאסד"ק ייפתח. אנו מאמינים שיחד עם תקציבים חדשים ועם הון חדש, שוק ההנפקות ייפתח מחדש ויתעורר ב-2009 - לאחר שחברות וקרנות החלו לצבור מזומן ב-2008. גם שוק הרכישות צפוי להתעורר ב-2009, אבל זו לא חוכמה, לאחר שהיקף האקזיטים בשוק הישראלי הסתכם ב-1.2 מיליארד דולר ב-2007".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully