וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלות למגזר השלישי: פטור מערבויות בנקאיות בקבלת תקציבים ממשלתיים

מאת מירב ארלוזורוב

4.11.2008 / 7:00

הסכמה בעניין מסתמנת בין משרדי הרווחה והאוצר; שר הרווחה, יצחק הרצוג: העמותות החברתיות מתפקדות כזרוע של הממשלה, ועל המדינה לספק להן כרית ביטחון בתקופת המשבר הכלכלי



>> שר הרווחה, יצחק הרצוג, והחשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, בוחנים הקלה שנועדה לסייע לעמותות חברתיות - המגזר השלישי - להתמודד עם המשבר הכלכלי.

על פי ההסכמה המסתמנת, עמותות המקבלות תקציבים ממשרד הרווחה לא יידרשו עוד להמציא ערבויות בנקאיות כנגדם, כפי שנהגו עד כה. תחת זאת, המדינה תשמור לעצמה את הזכות לקזז תקציבים המועברים לעמותה שלא תעמוד בהתחייבויותיה כלפי המדינה. החשב הכללי הסכים עקרונית לבקשת משרד הרווחה, והיא הועברה לבדיקה משפטית.



בנוסף, משרד הרווחה מבקש מהממשלה לקיים דיון בנוגע למשבר אליו נקלעו העמותות החברתיות בישראל בעקבות המשבר הכלכלי, וכיצד יכולה הממשלה לסייע להן. "המשבר האחרון הוכיח את תפקידה החיוני של הממשלה כגוף הסיוע העיקרי בעת משבר", אמר הרצוג. "העמותות החברתיות מהוות כיום 15% מהתל"ג, והן מתפקדות כזרוע ארוכה של הממשלה. במצב כזה, חובה של הממשלה לסייע להן".



הרצוג מציע, בין השאר, לשקול פרישת רשת ביטחון לעמותות שנקלעו לקשיים. "צריך לשקול הקמת קרן ממשלתית שתסייע לעמותות להשלים פרויקטים שהן התחייבו להם", הוא אמר. "אפשר להעניק כרית ביטחון ולסייע לעמותות מסוימות באופן ישיר, וגם לתמרץ תרומות לעמותות באמצעות הקלות שונות במיסוי". לדברי הרצוג, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, הבטיח לקיים דיון דחוף בממשלה בעניין.



משרד הרווחה מעביר מדי שנה תקציב של 2 מיליארד שקל - מתוך התקציב הכולל של המשרד בהיקף של 5 מיליארד שקל - לעמותות החברתיות. למעשה, המשרד עושה שימוש בעמותות החברתיות כקבלניות משנה שלו: הוא מעביר להן תקציבים והן מפעילות עבורו מוסדות למפגרים, מעונות לנוער במצוקה ועוד. במקביל מגייסות העמותות תרומות בישראל ובחו"ל כדי להשלים את התקציבים הממשלתיים המועברים להן. על פי ההערכות, המגזר השלישי מגייס כיום כ-1.5 מיליארד דולר של תרומות מדי שנה.



בחודשים האחרונים נקלעו העמותות החברתיות למצוקה כלכלית: בהתחלה בשל השחיקה בשער הדולר, שפגעה בשווי הכנסותיהם בשקלים, ובאחרונה בשל המשבר הכלכלי, שהביא לירידה חדה בהיקף התרומות.



הרצוג, המכהן גם כשר התפוצות, מספר כי במסגרת תפקיד זה הוא שומע כי הקהילות היהודיות בחו"ל שוקלות מחדש את היקף התרומות שלהן לישראל. "מבחינתן 'עניי עירך קודמים', והמצוקות הפנימיות בארה"ב ובמדינות המערב מחייבות אותן להפנות כספים לסיוע לקהילה עצמה", הוא אמר. בשל קשיים אלה מתקשות העמותות לקבל ערבויות בנקאיות, ולכן משרד הרווחה ומשרד האוצר הסכימו לוותר על דרישה זו - ובכך להקל על העמותות לפחות בתנאי העבודה שלהן מול הממשלה.



מכה נוספת שספגו העמותות נוגעת לעובדה שרבות מהן מתנהלות כקרן צמיתה - הן משקיעות את כספי התרומות בשוק ההון, ומשתמשות רק ברווחים על הקרן. אלא שבעקבות המפולת בשוקי ההון בעולם, הרווחים נהפכו להפסדים, ופגעו קשה במקורות העומדים לרשות העמותות.



לדברי הרצוג, הוא מסייע לכל עמותה שפונה אליו בדרך שאינה כספית - באמצעות מכתבי תמיכה או הופעות בכנסים שמארגנות אותן עמותות - אך בכך אין די, והמדינה צריכה להיחלץ לעזרתן גם מבחינה כספית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully