וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגופים המוסדיים מגמגמים: צריך לשמוע, צריך לבדוק, צריך לראות

מאת אתי אפללו

4.11.2008 / 7:20

המוסדיים מעדיפים לקבל רשת ביטחון ממשלמי המסים ולא לריב עם טייקונים, לא ממהרים לנצל הזדמנויות בשוק ולא רוצים לרשום ירידה בתשואה לטווח הקצר - אף כי בפנסיה צריך להסתכל על הטווח הרחוק. כך מנהלים הגופים המוסדיים את כספי הפנסיה שלנו בימי משבר



>> רק לפני חודש אמרו מנהלי השקעות של הגופים המוסדיים המכובדים ביותר בשוק ל-TheMarekr כי יילחמו על הכסף של העמיתים בקרנות הפנסיה, קופות הגמל וביטוחי המנהלים. אתמול, בעקבות שאלה לדעתם על העסקה שהציע יצחק תשובה למחזיקי אג"ח ג' ואג"ח ד' - שמשמעותה "אני מוכן לקנות מכם את החוב שלי בזול" - מנהלי ההשקעות בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה גימגמו: "צריך לשמוע, צריך לבדוק, צריך לראות".



בעניין אחד שררה הסכמה בדברים שעלו בשיחות עם מנהלי ההשקעות: תשובה קבע אתמול לעצמו תג מחיר, והוא לא מכובד. "פעם אמרו בשוק 'תשובה לא ישלם?' כשאלה רטורית", סיפרו בשוק המוסדי, "היום זו שאלה אמיתית". אחד המנהלים הוסיף: "הגענו לזה מהר מדי, ואנחנו יודעים שהמקרה הזה יהיה מקרה מבחן. אם נסכים, אנשי עסקים אחרים ילכו בעקבותיו. לכן, אנחנו צריכים לקרוא את המאזנים שלו היטב ולעבור נכס נכס. ייתכן שבאמת הנכסים שלו והתזרימים מהנכסים לא מספיקים לכסות את החובות, ייתכן שאם נתעקש אתו לא נקבל דבר".

מנהל אחר: "מי שיקבל את ההצעה מעריך שדלק נדל"ן לא תפרע את חובותיה. אין היום קונסנזוס בין הגופים המוסדיים בקשר ליכולת הפירעון של דלק נדל"ן, אבל המוסדיים חשדניים". מנהל מוסדי אחר נקט גישה מעט יותר תקיפה: "תשובה יקבל מהמוסדיים כתף קרה על ההצעה הזאת. למה הוא לא הולך עם זה לבנקים? שילך לבנקים ויאמר להם 'קחו 58 אגורות על כל שקל שהלוויתם לי' - נראה מה הם יגידו לו".



מנהל השקעות שלישי: "יהיו גופים, בעיקר גופים הפודים כספים, שלא תהיה להם ברירה". זאת מכיוון שהסדרות של האג"ח נסחרות מתחת למחיר שתשובה מציע. לכן תשובה לכאורה מציע להם רווח.



עם זאת, בשיחות אף אחד ממנהלי ההשקעות לא אמר כי במקום חצי מהחוב יש לדרוש מתשובה "שיביא כסף מהבית" עבור העמיתים שסמכו עליו והשקיעו בקבוצת דלק. נאמני סדרות האג"ח, שבתוקף תפקידם צריכים לדאוג לאינטרס של מחזיקי האג"ח, נשארו אתמול כמעט מחוסרי עבודה, על אף שמהצעת תשובה ומתגובות המוסדיים, לא ברור כלל האם תשובה יכול לפרוע את סדרות האג"ח הללו.



אין זו הפעם הראשונה מתחילת המשבר שבה תשובה מגיע להסדר עם המוסדיים. בעבר הוא רכש מהמוסדיים את האג"ח הפרטי שהנפיק באמצעות חברת אפריל בזול - בפחות מערך הפארי שלה. מאוחר יותר חברת הביטוח מגדל סיפקה נזילות לדלק נדל"ן שרכשה נכסים מניבים מדננ"מ - חברה שבבעלות דלק נדל"ן ובבעלותה.



ועדות ההשקעה משותקות



ככלל, נראה שהמוסדיים לא ששים ללכת להסדרי נושים מול הטייקונים הגדולים. במקום לדרוש את הכסף מהטייקונים הם מעדיפים לעלות לרגל לירושלים למפקח על שוק ההון, ידין ענתבי, ולדרוש רשת ביטחון לאג"ח קונצרניות בקופות הגמל. הרשת הזאת, על חשבון משלם המסים, תציל את הקופות מהפסדים ואת מנהלי הקופות מעימותים. במשך ארבעת ימי המסחר האחרונים צנחו שוקי האג"ח למרות עליות בשוקי המניות. הפדיונות מקופות הגמל, והרצון של קופות הגמל להגדיל את רמת הנזילות שלהן, מביאות אותן לזרוק סחורה לשוק.



על אף שמרבית מנהלי ההשקעות בשוק המוסדי חוזרים ומציינים כי לא חסרות מציאות כיום בשוק האג"ח, לא נראה שמנהלי ההשקעות ממהרים לנצל את ההזדמנויות למען העמיתים. "ועדות ההשקעה משותקות", אמרו באחד מהגופים המוסדיים הגדולים. "אין אף גוף שהחליט להיכנס לשוק האג"ח הקונצרניות ולקנות", ציינו בגוף מוסדי אחר. ואולם הדבר תמוה. אמנם קופות הגמל פודות כספים - אבל קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים לא פודים כספים. להיפך, בביטוחי המנהלים ובקרנות הפנסיה יש תזרים הכנסות קבוע שבו ניתן להשתמש לרכישת אג"ח קונצרניות ולרכישת חוב לא סחיר.



בגופים המוסדיים מעריכים כי קיימות חברות טובות, שיעמדו בהחזרי החוב; הרי גם הפסימיים ביותר בין מנהלי ההשקעות לא מעריכים שכל החברות בשוק לא יוכלו להחזיר את החוב. את החברות האלה, שהגופים קנו את החוב שלהן לפני שנה בתשואה חד ספרתית, היום הם יכולים לקנות בתשואה דו ספרתית בעבור העמיתים שלהם. אז למה אינם נוקטים צעד זה? כאן נכנסים שיקולי הטווח הקצר.



"ועדות ההשקעה שלנו משותקות, הם יודעים שאם את הכסף הנזיל הם ישימו באג"ח קונצרניות, כל זמן שהשוק תנודתי - מחר מחרתיים האג"ח ירדו ואנחנו נפסיד. יותר גרוע, אם נשקיע בהלוואה או בחוב לא סחיר, נצטרך לשערך אותו לפי שערי ריבית, ואם הוא ירד, אנחנו נפסיד. לכן אנחנו לא מקבלים החלטות השקעה בחוב קונצרני", סיפרו באחד מהגופים המוסדיים. הם האשימו את מודל שערי הריבית בשיתוק שאוחז בהם ומונע מהם להציל את השוק ממשבר הנזילות וגם לנצל את המשבר למען העמיתים שהפקידו אצלם את החיסכון החשוב של חייהם. מנהלי ההשקעות האלה, שמעדיפים לא להשקיע באיגרות חוב קונצרניות כדי לא להציג תשואה לא טובה בחודש הבא, מאשימים את הציבור כבר שנה בכך שהוא מעדיף שיקולי טווח קצר על טווח ארוך, ובמקום לגלות בגרות ואחריות (הרי לשם כך משלמים להם דמי ניהול) הם נכנעים לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully