וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האג"ח בתשואה של 60%? הגיע הזמן להוריד דירוג

שרון שפורר

4.11.2008 / 7:47

בחינת התזמון של מועד הורדת הדירוג לחברות השונות על ידי מעלות ומידרוג מעלה כי פעמים רבות ההורדות מגיעות רק לאחר שהשוק כבר החליט שהחברה בצרות





>> בחודשים האחרונים עלתה לסדר היום דרישה של משקיעים לחשוף את המודל של חברות הדירוג הישראליות, מעלות ומידרוג.

הסקרנות של המשקיעים ורצונם לחשוף את המתודולוגיה המנחה את מעלות ומידרוג בקביעת דירוג אשראי של חברות מובנת. המשקיעים - הפרטיים ובעיקר המוסדיים - הרי נעזרים בדירוגים אלה כדי להעריך את מידת הסיכון הטמון באיגרות החוב של החברות ולקבל החלטה אם להשקיע בחברה או לא.



ואולם הערניים שבין המשקיעים היו יכולים לשים לב כי בפועל, אירועי התקופה האחרונה הפכו את הדרישה הזו למיותרת, וגל הורדות הדירוג האחרונות שופך אור במידה מסוימת על המודל החשאי.



כמה דוגמאות יכולות להעיד כי במקרים רבים, חלק מהמתודולוגיה שמאחורי הדירוג עשויה להיות פשוטה משחשבנו. מנחה אותה הרעיון: עקוב אחר תשואות האג"ח בשוק, ועדכן את הדירוג בהתאם.



מי שרוצה להקצין את המתודולוגיה הזו, יתהה אם היא עשויה לכלול גם מעקב צמוד אחרי העיתונים, בסגנון של "ראית שהכותרות עוסקות בנפילת טייקון - הרשה לעצמך להתפרע, והורד את הדירוג שלו בכמה דרגות".



מטבעות עולם של אקסלנס



במעלות דירגו במקור את המוצר מטבעות עולם, אג"ח מובנה שהנפיק אקסלנס, המגובה בתזרים מושתת על מטבעות זרים שאמור היה להגיע מבנק ההשקעות ליהמן ברדרס, בדירוג של - AAA דירוג הגבוה אפילו מזה של מדינת ישראל. במעלות לא התרגשו מהמשבר שהתרקם במערכת הפיננסית בעולם ולא חששו מקריסה של בנקים, וכך, יום לאחר שמטבעות עולם הודיעה כי קיים חשש לחדלות פירעון של האיגרת בשל קריסת ליהמן ברדרס, נזכרו במעלות להרתיע את המשקיעים והורידו את הדירוג ל-- D דיפולט (חדלות פירעון).



אפריקה ישראל



חברת הנדל"ן שבשליטת לב לבייב הפעילה ברוסיה נהנתה מדירוג גבוה של Aa3 של מידרוג. רק השבוע, אחרי שהתשואות על איגרות החוב של אפריקה הגיעו לגובה של 34% ולאחר שבועות שבהם המסחר באג"ח של החברה היה מונע על ידי חשש של המשקיעים מהיעדר נזילות בחברה, שיפגע ביכולתה להחזיר חובות ענק, התעוררו במידרוג ונזכרו להוריד את הדירוג לאג"ח בשלוש דרגות.



ארזים



במארס דירגה מעלות את ארזים בדירוג של A פלוס עם אופק יציב. במעלות ידעו כי השוק הבריטי, שהוא שוק הפעילות העיקרי של ארזים, סובל מהרעה קשה במצבו, אבל העובדה הזו כנראה שלא הדאיגה אותם יותר מדי. ביולי, שלושה ימים אחרי הודעה שלילית של ארזים, וכאשר האג"ח מסדרה 3 שלה טיפסה לתשואה של 10%, מעלות לא התמהמהה והורידה את אופק הדירוג לשלילי. כשהתשואה הגיעה לגובה של 24%, מעלות נזכרה להוריד את הדירוג של ארזים ל-BBB עם אופק יציב. בחודשיים שלאחר מכן האמירה התשואה והגיעה ל-62% בספטמבר. בגובה הזה הבינו כנראה אפילו במעלות שאין טעם להתמהמה והורידו את הדירוג שוב, והפעם ל-BB עם אופק שלילי.



אלביט הדמיה



במידרוג לא רצו לרוץ ולהוריד את הדירוג לחברה שבשליטת מוטי זיסר. ב-29 באוקטובר, אחרי שהתשואה של האג"ח זינקה ל-15%, הם חשבו בוודאי לעצמם - ליתר ביטחון, שלא יגידו אחר כך שלא הזהרנו, אולי כדאי לשנות את אופק הדירוג מ"יציב" ל"שלילי", אבל נותיר את הדירוג ב-A1.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully