וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונית לפי שעה

מאת דניאל שמיל

4.11.2008 / 7:47

נהגים רבים משלמים מחיר מלא על המכונית שברשותם, על אף שהיא בשימוש רק 8% מהזמן. דו"ח של PwC צופה כי יצרני כלי הרכב לא יסתפקו במכירה - אלא יציעו מכוניות להשכרה לטווחי זמן קצרים. מגמה עתידית נוספת בתעשיית הרכב העולמית: ייצור מכוניות מחומרים מתכלים



>> על פי דו"ח של PwC, הלחץ הציבורי ומחירי הדלק העולים ימשיכו לדחוף את יצרני הרכב לפתח מכוניות חסכוניות ויעילות, המזהמות פחות. זאת למרות המיתון העולמי הצפוי. עם זאת, המיתון עשוי לתרום לשינוי במודל העסקי של יצרניות הרכב.



PwC מכנים זאת "גישה לניידות אישית", ולמעשה מדובר בצורה מתוחכמת של השכרה קצרת-מועד. שוק הרכב בעולם עבר ממודל של בעלות מלאה למודל נגישות קלה למכונית (בעזרת הלוואות וליסינג) וכעת אנו מתקרבים לשלב השלישי - בו תהיה נגישות לשימוש לזמן קצר.

הדו"ח פורסם על ידי חברת רואי החשבון הבינלאומית PwC, המיוצגת בישראל על ידי פירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן, והוא צופה כי מודל הבעלות על רכב ישתנה. הדו"ח, שהגיע לידי TheMarker, מנתח את ההתפתחויות האחרונות בתעשיית הרכב העולמית, וצופה שינויים רדיקליים בעתיד.



שוק הרכב בעולם עבר ממודל של בעלות מלאה למודל של נגישות קלה למכונית (בעזרת הלוואות וליסינג) וכעת אנחנו מתקרבים לשלב השלישי - בו תהיה נגישות לשימוש בזמן קצר.



לפי מחברי הדו"ח, לא יהיה עוד כדאי להחזיק מכונית שנמצאת בשימוש 8% מהזמן. היצרנים יצטרכו לשנות את המיקוד שלהם ולהיהפך גם לספקי שירותים. המודעות לסביבה תכניס שני מושגים חדשים: LCA (Life Cycle Analysis), מושג המתייחס לאורך החיים והנזק הסביבתי של כל המרכיבים במכונית. ו-ELV (End of life Vehicles), כלומר מיחזור הרכב בסוף דרכו על הכביש.



בכדי לעמוד בקריטריונים אלה, יצרני הרכב יצטרכו לשנות לחלוטין את תהליכי הפיתוח שלהם וכנראה גם לפתח מכוניות עם אורך חיים קצר יותר. הרעיון הכללי יהיה "תחבורה ברת-קיימא". מהדו"ח עולה כי טויוטה היא בעלת האסטרטגיה העולמית המקיפה ביותר, והיא צפויה לשמור על מקומה כיצרן הגדול בעולם. רנו-ניסאן תתחזק בזכות נוכחותה בשווקים מתפתחים, ותעלה מהמקום החמישי לשלישי בטבלה העולמית.



PwC צופה המשך פיתוח בכל סוגי ההנעה של הרכב: חשמלית מלאה, היברידית, תא דלק וגם מנועי בעירה פנימית יעילים המונעים בסולר, ביו-דיזל, בנזין או אתנול. עם זאת, הפיתוח של טכנולוגיות יקרות כמו תא דלק יהיה אטי יותר, ובשנים הקרובות נראה יותר מנועי דיזל (גם ביפאן ובארה"ב לפי התחזית) ויותר פתרונות היברידיים. החזון של מכוניות שאינן מזהמות לחלוטין יתעכב מעט, ויוחלף בהפחתה מדורגת של הזיהום.



באשר לדלק אורגני כמו ביו-דיזל וביו-אתנול, עתידם תלוי במחירי הנפט, אולם לכך יש השפעה מעטה על תעשיית המכוניות, היכולה להסב את המכוניות לשימוש בדלק זה תוך שינויים קטנים בלבד.



רואי החשבון ערכו מחקר גם בארבעה אזורי מפתח לתעשיית הרכב בעולם: צפון אמריקה, האיחוד האירופי, יפאן ורוסיה, וחזו את ההתפתחויות שם. הקביעה של מומחי החברה היא שתעשיית הרכב היא עולמית בשמה בלבד, ויש אזורים גדולים - בראשם אפריקה - מהם היא נעדרת כליל. לרוב תאגידי הרכב אין אסטרטגיה עולמית יעילה ומאוזנת, והם מסתמכים על כמה שוקי מפתח.



צפון אמריקה: עליית הקרוסאובר



תעשיית הרכב בארה"ב שרויה במשבר מאז תחילת משבר הסאבפריים. בארה"ב רכב הוא מוצר פיננסי, ולכן מחנק האשראי ומדיניות ההלוואות הנוקשה משפיעה מיד על ענף הרכב. גם לפני המשבר נראה היה ששוק הרכב האמריקאי הגיע למיצוי, וכעת צפויה ירידה בהיקף המכירות. נקודת אור נמצאת בשוק המקסיקני, שצפוי לצמוח בשנים הבאות על אף ירידה קלה בשנים האחרונות. מחירי הדלק טיפסו בשנים האחרונות, אך רק כשמחיר גאלון עבר את הארבעה דולרים, ניכר שינוי גדול יותר במגמת השוק בארה"ב.



PwC צופים גידול בפלח השוק של קרוסאוברים (CUV - שילוב בין מכוניות נוסעים ורכבי שטח). מכוניות אלה נהנות ממראה אופנתי, אך קטנות וחסכוניות יותר מרכבי ה-SUV והטנדרים. תקנות CAFE, הדורשות מיצרני הרכב ממוצע פליטת גזי חממה בכל ההיצע, יעודדו אף הן ייצור כלי רכב קטנים ויעילים יותר.



ג'נרל מוטורס החליטה להשהות את פיתוח הדור הבא של שברולט סבארבאן ו-GMC יוקון - רכבי השטח הגדולים שלה - וכנראה שתבסס אותם על פלטפורמה קטנה יותר. האיחוד הצפוי בין ג'נרל מוטורס וקרייזלר צפוי להיות אחד התהליכים המשפיעים ביותר על השוק האמריקאי. האיחוד יאפשר להן לחסוך בעלויות פיתוח ולנצל טוב יותר את מתקני הייצור, אולם ייתכן שכמה מן המותגים ייעלמו.



האיחוד האירופי: לאחוז במקל משני קצותיו



שוק הרכב במערב אירופה שמר על גודל דומה בשנים האחרונות, בעוד השווקים במזרח היבשת זכו לעדנה רבה. בשוק במערב אירופה היתה צמיחה של 0.93%, ואילו השווקים במזרח אירופה צמחו ב-8.93%.



ברומניה היתה עלייה שנתית של 25% בשנים האחרונות, והיא מיוחסת בחלקה לדאצ'יה לוגאן של קונצרן רנו - מכונית זולה שהיתה כדאית יותר מהמכוניות המשומשות המיובאות שמלכו בשוק בעבר.



גם בפולין מתרחשת תופעה דומה, עם עלייה של 23% בשנה במכירות בזכות מכוניות חדשות זולות הדוחקות את רגלי המכוניות המשומשות שיוצאו ממערב אירופה.



PwC מזהה שני פלחי שוק בצמיחה - מכוניות זולות מאוד כדוגמת הלוגאן מצד אחד ומכוניות יוקרה מצד שני. לפי התשקיף, מותגי היוקרה ייפגעו פחות מהמשבר הנוכחי, אך ינסו להרחיב את מגוון הדגמים למכוניות קטנות וזולות יותר, עם תדמית יוקרתית.



החברות שירשמו את הצמיחה הגדולה ביותר בשוק האירופי יהיו יונדאי, פורשה-פולקסווגן, פיאט, רנו-ניסאן ופורד. שוק המכוניות הזולות יתפתח בזכות פרויקטים חדשים של רנו-ניסאן, פולקסווגן וטויוטה.



יפאן: מעבירים ייצור למדינות אחרות



יפאן, היצרנית הגדולה ביותר של כלי רכב בעולם, צפויה להוריד את כמויות הייצור. המדיניות של יצרני הרכב היפאניים היא "יצר במקום בו אתה מוכר", והיצרנים צפויים לייצר יותר באירופה, בארה"ב ובסין. עם זאת, ייתכן שהקיטון בייצור לא יהיה חד בזכות הביקוש לכלי רכב היברידיים ולמכוניות יוקרה המיוצרות ביפאן.



היפאנים ניצלו היטב את חולשת הין כדי להגביר את היצוא, אך התנודות האחרונות בשוקי ההון מרמזות על שינוי מגמה, והדבר רק יגביר את הנטייה היפאנית לייצר בעולם. היצוא למזרח התיכון, ובכלל זה לישראל, צפוי לעלות.



רוסיה: הזדמנות ליצרני הרכב



השוק הרוסי הוא מנוע צמיחה של ממש ליצרני הרכב. ההכנסות ממכירת כלי הרכב בו עלו מ-3.7 מיליון דולר ב-2002 ל-40.8 מיליון ב-2007. כמות האזרחים הרוסים שמחזיקים מכוניות גדלה, ומעטים מוכרים אותן. ברוסיה שוק אפור פעיל של ייבוא מכוניות משומשות למדינה, שלא מספיק לעמוד בביקוש. הצמיחה האדירה עלולה להיפגע מהמשבר הפיננסי הקשה אשר אליו נקלעה רוסיה.



PwC צופה כי הייצור ברוסיה יגדל ורוב המכוניות יימכרו תחת מותגים מערביים. המותגים הרוסיים לאדה, אוטו-וואז ועוד, יצמצמו פעילות ואולי אף ייעלמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully