וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מבשרת הירידה במדד מנהלי הרכש לכלכלת ארה"ב?

TheMarker

4.11.2008 / 10:37

הנתון הממוצע של מדד מנהלי הרכש בתעשיית החרושת בארה"ב מתחילת השנה מתיישב עם עלייה בת 2% בתוצר המקומי הגולמי השנתי אולם, הנתון בחודש אוקטובר מצביע לראשונה על ירידה בת 0.7% בתוצר בחישוב שנתי



"הירידה התלולה שנרשמה באוקטובר במדד מנהלי הרכש בתעשיית החרושת, המהווה שישית מהתוצר בארה"ב, מצביעה על החרפה בהאטה של המשק היצרני בארה"ב" כך מעריך היום רונן מנחם מנהל חטיבת המחקר בבנק מזרחי טפחות. לדברי מנחם "הנתון הממוצע של מדד מנהלי הרכש בתעשיית החרושת בארה"ב מתחילת השנה מתיישב עם עלייה בת 2% בתוצר המקומי הגולמי השנתי אולם, הנתון בחודש אוקטובר מצביע לראשונה על ירידה בת 0.7% בתוצר בחישוב שנתי".



מסקירה שמפרסם היום בנק המזרחי טפחות עולה כי המשק האמריקאי נקלע לטלטלה בשוקי ההון במצב כלכלי התחלתי טוב, שסייע לו בחודשים האחרונים, אך לנוכח התארכות הקשיים הפיננסיים, הידרדר גם המצב הכלכלי. להערכת מנחם "כעת נותר להמתין לראות אם המצב בשוק ההון, שהיה בעל השפעה מכרעת על תלילות הירידה בחודש האחרון, יחל להשתפר בעקבות הטיפול המקיף לו הוא זוכה בשבועות האחרונים. אם כך יקרה, הגיוני שהמדדים הבאים יצביעו על התאוששות חוזרת".



הירידה התלולה שנרשמה באוקטובר במדד מנהלי הרכש בתעשיית החרושת, המהווה שישית מהתוצר בארה"ב, מצביעה על החרפה בהאטה של המשק היצרני בארה"ב. תעשיית השירותים, הרוב המכריע של התוצר בארה"ב, הצליחה לרשום התרחבות קלה בחודש ספטמבר, אך ההערכות טרם פירסומה הן כי גם היא החלה להתכווץ בחודש אוקטובר, אם כי בשיעור קל יותר.



הירידה במדד מנהלי הרכש בתעשיית החרושת מבטאת תחומים נוספים ומורגשת בהזמנות החדשות, המאותתות על נסיגה במדד הייצור התעשייתי במבט קדימה, בייצור, תופעה חדשה יחסית, בת חודשיים, במשלוחים לחו"ל - בה הורגשה השפעה משולבת של האטה חדה בסחר החוץ ותיסוף מהיר בשער הדולר מול רוב המטבעות בעולם, שהביאו לסיומה עלייה בת 70 חודשים ברציפות - ובתעסוקה, איתות שלילי לדו"ח התעסוקה, שיפורסם ביום שישי. גם ייבוא התשומות ירד בחדות ולראשונה הצביע על התכווצות של ממש - סימן נוסף לכך שאין בכוונת המגזר היצרני להגדיל את פסי הייצור בחודשים הבאים.



הטלטלה בשוקי ההון הכבידה באוקטובר על המגזר היצרני בארה"ב. ההערכות לגבי השלכות הסערה הפיננסית על המצב הכלכלי צופות כי בעקבותיה יווצר מצב חדש - בעייתי יותר. יותר ממחצית מהנשאלים ציינו שהם, או הספקים שלהם, נפגעו ממנה. בקרב אלו שציינו כי הושפעו לרעה מהמצב בשוק ההון, ציינו רבים כי זמינות האשראי פחתה, עלותו גדלה והגישה לקוי אשראי, חדשים או מחודשים, בבנקים פחתה. רוב גדול נאלץ להפחית את ההוצאות או לפטר עובדים.



חרף האמור לעיל, התמונה לא שחורה לחלוטין. לדוגמא, לראשונה לאחר חודשים ארוכים, נמצא מחיר התשומות בארה"ב בסימן התכווצות, לאחר ירידה דו ספרתית בחודש האחרון. סיוע נוסף הוא הירידה במחיר חומרי הגלם - אבן נגף בדרכה של התעשייה בארה"ב.



למרות שהירידה התלולה במדד מנהלי הרכש בתעשיית החרושת בחודש אוקטובר נובעת ברובה מהטלטלה בשוקי ההון, גם הסופה שהתחוללה ביוסטון גרעה מהתוצאות, כפי שדיווחו חברות בתחום מוצרי המתכת, שהעבודה במפעליהם שובשה במשך עשרה ימים. מדובר, כמובן, בהתפתחות חיצונית למערכת, שתוצאותיה לא אמורות לחזור על עצמן בחודשים הבאים. מתעשיית המוצרים הכימיים נמסר כי חרף ירידה נוספת בייצור בחודש אוקטובר, הוא עדיין גבוה לעומת החודש המקביל אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully