וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר שיא של בנקים בארה"ב מהדקים את תנאי האשראי: כמחצית מהבנקים כמעט לא מוכנים להעניק הלוואות

אשר שכטר

4.11.2008 / 10:55

נשיא הבנק הפדרלי של דאלאס: משבר האשראי חנק את הצמיחה הגלובלית



מספר שיא של בנקים בארה"ב הידקו את תנאי האשראי והקשו על משקי בית ועסקים לקבל הלוואות ברבעון השלישי, בשל אי הוודאות בשווקים והתגברותו של משבר האשראי העולמי - כך מסר אתמול הבנק הפדרלי.



לפי סקר רבעוני שערך הבנק הפדרלי בין ה-2 באוקטובר ל-16 באוקטובר בקרב 55 בנקים בארה"ב ו-21 מוסדות זרים, השולטים יחדיו בנכסים בסך 6.2 מיליארד דולר, כ-85% מהבנקים בארה"ב הידקו את תנאי האשראי על הלוואות מסחריות ותעשייתיות לחברות גדולות ובינוניות בגודלן - הנתון הגבוה ביותר מאז שהבנק הפדרלי החל לפרסם את הסקר בצורתו הנוכחית ב-1991.



כמחצית מהבנקים בארה"ב אמרו כי מוכנותם להעניק הלוואות לצרכנים ירדה או ירדה בחדות ברבעון השלישי - הנתון הגבוה ביותר מאז החל הבנק הפדרלי לפרסם את הסקר. כ-95% מהבנקים בארה"ב העלו את עלות האשראי של חברות גדולות, וכ-70% הידקו את תנאי האשראי על משכנתאות פריים, לעומת 75% בסקר הקודם שפורסם ביולי, בשל ירידה בביקוש למשכנתאות.



נשיא הבנק הפדרלי של דאלאס, ריצ'רד פישר, אמר לסוכנות הידיעות בלומברג כי "משבר האשראי תפס את כלכלת העולם בגרון וחנק את הצמיחה הגלובלית". מהבנק הפדרלי נמסר כי כמעט כל הבנקים האמריקאים והזרים שהשתתפו בסקר ציינו את ההידרדרות הכלכלית כסיבה להקשחתם של תנאי האשראי.



בניסיון להפשיר את שוקי האשראי ולשכנע את הבנקים לחדש את פעילות ההלוואות הוריד הבנק הפדרלי את הריבית בארה"ב ב-4.25% לרמה של 1% ב-14 החודשים האחרונים ויזם, יחד עם משרד האוצר, תוכנית חירום כלכלית בסך 700 מיליארד דולר שנועדה לשחרר את הבנקים מנכסיהם הבעייתיים.



תוכנית החירום של הממשל (TARP) כבר הקדישה 250 מיליארד דולר להזרמת הון למגזר הבנקאות, על מנת לנסות לעודד את הבנקים להעניק אשראי, כאשר תשעה הבנקים הגדולים בארה"ב קיבלו הזרמת הון בסך 125 מיליארד דולר ו-16 בנקים אזוריים כבר קיבלו סיוע בסכום כולל של 33 מיליארד דולר.



למרות צעדי הממשלה להפשרת שוקי האשראי, צפויים הבנקים בארה"ב להמשיך להדק את תנאי האשראי בשל המיתון הצפוי והמשך משבר האשראי העולמי. כלכלת ארה"ב רשמה צמיחה שלילית של 0.3% ברבעון השלישי של 2008, וכלכלנים צופים כי משרד העבודה האמריקאי ידווח ביום שישי ששיעור האבטלה בארה"ב עלה לרמה של 6.3% באוקטובר ושוק התעסוקה הצטמצם ב-200 אלף משרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully