וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי על טבע: לאחר רכישת באר צפויה להיווצר חברה שונה לחלוטין

TheMarker

4.11.2008 / 13:00

באר מחזיקה כ-21% משוק אמצעי המניעה וטבע, בזכות הפיזור הגיאוגרפי שלה תוכל למנף את המוצרים הללו גם מחוץ לארה"ב


תוצאות טבע ברבעון 3 פחות מעניינות מאחר ולאחר רכישת באר האמריקאית צפויה להיווצר חברה שונה לחלוטין מחברת של היום, כך מעריכה היום האנליסטית נועה וייסברג מבית ההשקעות אי.בי.אי.

לדברי וייסברג טבע צפויה להציג צמיחה בכל האזורים הגיאוגרפיים ובכל התחומים, אם כי נראה שפוקוס הצמיחה שלה עבר אל מחוץ לארה"ב. תחום אמצעי המניעה אשר מקורו בבאר צפוי להצטרף לטבע.

בטווח הארוך עקב היחלשות חברות הפארמה הגדולות והשקות מעטות יותר של מוצרים חדשים יהווה תחום הביו גנריקה מנוע צמיחה משמעותי. הצפי לנתח השוק של הקופקסון הוא המשך צמיחה אולם סוף חיי המוצר נראים באופק.

הקונסולידציה בשוק האמריקאי הובילה למצב של שוק עם מעט מאוד שחקניות. אחרי הרכישות בשנים האחרונות בהסתכלות על השוק האמריקאי ניתן למנות על יד אחת את החברות הגנריות בארה"ב. כיום המשחק הוא של החברות הגדולות כאשר את השוק מובילות בפער אדיר טבע וסנדוז. מילן וווטסון נמצאות אחריהן בפער לא קטן.

אם השוק לא צומח באותו קצב כבשנים עברו יש יתרון משמעותי לרכישת יכולות בתחום נוסף – תחום אמצעי המניעה. לבאר פעילות משמעותית בתחום זה. הפעילות של באר היא אינווטיבית וגנרית כשבאר מחזיקה כ-21% משוק אמצעי המניעה כולו עם מוצרים משמעותיים בצנרת. באותו האופן בו הרכישה של איווקס הביאה איתה את מוצרי הנשימה כך תוסיף באר לטבע את תחום אמצעי המניעה. טבע, בזכות הפיזור הגיאוגרפי שלה תוכל למנף את המוצרים הללו גם מחוץ לארה"ב.

ביולי 2007 הודיעה טבע על רכישת באר תמורת 7.4 מיליארד דולר. העסקה צפויה להיסגר לאחר אישור על ידי האסיפה הכללית של באר וקבלת אישורים רגולטורים. טבע ובאר מצפות לסגור את העסקה לקראת סוף 2008, אך במידה והעסקה לא תיסגר לפני סוף השנה יהיו לכך השלכות חשבונאיות מאחר ותקני GAAP הקשורים ברכישות משתנים בסוף השנה.

האסיפה הכללית של בעלי המניות בטבע תתכנס ב-21 בנובמבר ותידרש הצבעה של רוב על מנת לאשר את העסקה. האישורים הרגולטורים הנדרשים לצורך אישור העסקה הם; אישור ה-FTC (ועדת המסחר הפדרלית0) בארה"ב - טבע ובר נדרשו לאחר הגשת הבקשה למסור נתונים נוספים. אישור FTC צפוי להתקבל תוך 30 ימים מיום הגשת הנתונים הנוספים; ואישור ה-EC (הוועדה האירופית) טבע ובר נמצאות בדיונים מול הרשויות ומצפים להגיש בקשה בקרוב.

על פי סיכום בין טבע לבאר שני הצדדים יסכימו למכור מוצרים או פעילות על מנת לקבל את האישורים בתנאי שהשפעת הוויתורים לא תעלה על 500 מיליון דולר בשורת המכירות לתקופה של שנה החל מיולי 2007. בטווח הארוך צפויה הרכישה לחזק את מעמדה של טבע, להקטין את התחרות בשוק האמריקאי ולהגביר את נוכחותה העולמית של החברה.

לצורך העסקה עם באר צפויה טבע להנפיק מניות ולגייס או לקחת הלוואה של כ-1.8 מיליארד דולר. המלווים של בר הסכימו לא לדרוש פירעון מיידי של ההלוואה בעקבות שינוי הבעלות ובכך מסייעים לטבע לסגור את העסקה ללא צורך בגיוס גדול. בשנת 2007 תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של טבע הסתכם ב-1.8 מיליארד.

רכישה נוספת של טבע היא בנטלי, המשווקת תרופות גנריות ואתיות, עליה הודיעה טבע באפריל 07 תמורת 360 מיליון דולר במזומן. הרכישה צפויה לחזק את טבע בתחום הגנריקה בספרד בשאר השווקים בהם פעילה בנטלי בכל אירופה. ספרד מייצגת שוק אשר צומח בקצב של 15% בשנה. זהו שוק מאורגן עם רגולציה מוסדרת של 750 מיליון יורו. שיעור החדירה של הגנריקה בספרד הוא רק 12%. ככל ששוק גנרי מתפתח יתרון הגודל הופך משמעותי. רכישה זו תאפשר לטבע להגדיל את נוכחותה באופן משמעותי בשוק צומח.

מכירות החטיבה הגנרית של בנטלי הסתכמו ב-2007 בכ-114 מיליון דולר ו-EBITDA של 35 מיליון דולר. הרכישה נעשתה במכפיל של 3.15 על מכירות 2007 ובמכפיל EBITDA של 10.3. טבע מצפה שהרכישה תהיה אקריטיבית תוך 12 חודשים.

ב-24 לספטמבר הודיעה טבע על יעד מכירות ביפאן של מיליארד דולר ב-2015. טבע הודיעה על כוונתה להקים חברה גנרית חדשה עם שותפה מקומית KOWA. החברה תתחיל לפעול ב-2009 ולצמוח למכירות של מיליארד דולר עד 2015. יפאן היא השוק השני בגודלו בעולם אולם כניסה של חברה לא מקומית אליו היא בעייתית. לאחר זמן בחינה ארוך הודיעה טבע על כניסה עם שותף מקומי.

השוק היפאני מוערך ב-80 מיליארד דולר, שיעור חדירת הגנריקה בו נמוך ועומד על 5.7%, או כ-4.6 מיליארד דולר. ממשלת יפן פרסמה בשנת 2007 תוכנית שמטרתה הגדלת השימוש בגנריקה ל-30% מהשוק עד שנת 2012. בארה"ב עומד שיעור החדירה על כ-50%. מדובר באוכלוסייה גדולה ומזדקנת אשר נזקקת ליותר תרופות מחד וההוצאה הלאומית הופכת לגבוהה מאידך, שני גורמים אלו מובילים לצורך ברור בהגדלת נתח השוק של הגנריקה.

טבע תמשיך ותהנה מהכנסות יחסית יציבות של הקופקסון עם רווחיות גבוהה בשנים הקרובות. בשנת 2009 צפוייה להיכנס תחרות ביוגנרית לתרופות המתחרות של קופקסון כיום לטיפול בטרשת נפוצה (Avonex), כאשר נכנסת תחרות גנרית למוצר אשר יכול לשמש תחליף לתרופה אינווטיבית מעבר לשימוש בגנריקה מוזיל מאוד את עלויות הטיפול.

באפריל קיבלה טבע הפתעה חיובית. טבע ניצחה במשפט נגד ה-FDA וזכתה בתקופת אקסקלוסיביות לשיווק תרופה גנרית לריספרדל והחלה לשווק את המוצר בתחילת יולי 2008. היקף המכירות של הריספרדל במונחי מקור הן של 2.7 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully