וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"צ אישר הפרטת יצור החלב; החקלאים: ההפרטה היא שלב ראשון בהשתלטות בעלי ההון על משק החלב בישראל

עמירם כהן

4.11.2008 / 13:44

ביהמ"ש קבע כי לא מצא עילה להתערבות בהחלטת שר החקלאות ומנהל המכסות וכי ההחלטה אינה מנוגדת לסמכותם



בית המשפט העליון בהרכב הנשיאה דורית בייניש והשופטים איילה פורקצ'יה וסלים ג'ובראן, דחה בשבוע שעבר עתירה לבג"צ של 60 יצרני חלב במושבים שעתרו נגד החלטת שר החקלאות שלום שמחון, להפריט את ייצור החלב בישראל. שר החקלאות ומנהל מכסות החלב במועצת החלב, שייקה דרורי, הכריזו על מדיניות חדשה בהקצאת מכסות ייצור חלב, לפיה מכסות שיתפנו בעקבות פרישת יצרנים מהענף, יימכרו במכרז למרבה במחיר מבין יצרני החלב הפעילים ו/או יצרני חלב חדשים שיאשרו על ידי משרד החקלאות.



מאז הקמת משק החלב בישראל לפני יותר מ-80 שנה, מתקיים נוהל, לפיו יצרן הפורש מהענף מחזיר את מכסת הייצור שלו (שהן בבעלות המדינה) למנהל המכסות, בתמורה לתשלום שנקבע באופן מינהלי. מנהל המכסות מוכר את המכסות שהוחזרו ליצרנים אחרים במחיר זהה. מחיר המכסות הסתכם לאחרונה ב-1.25 שקל לליטר חלב, ויצרן חלב שהחזיר מכסה ממוצעת של 500 אלף ליטר מקבל בתמורה כ-400 אלף שקל.



שמחון סבור כי המחיר המנהלי אינו מייצג את השווי האמיתי של מכסות ייצור החלב עבור היצרנים, והמחיר הזה מעכב יצרנים קטנים ובלתי יעילים במושבים לפרוש מהענף, והם ממשיכים להחזיק משקי חלב ומונעים בכך את התייעלות הענף.



הנהלים החדשים קבעו מחיר מינימום של 2 שקלים לליטר מכסה, אך כבר בהצעות הראשונות שהתקבלו ב"מכרזה" (הבורסה למכסות) שהקימה מועצת החלב, הוגשו הצעות עשרות הצעות מחיר, הגבוהות ב-150% מהמחיר המנהלי וב-50% ממחיר המינימום.



עותרים טענו כי החלטת שר החקלאות התקבלה ללא סמכות חוקית, וכי ההפרטה תאפשר לבעלי ההון הגדולים להשתלט על ייצור החלב על חשבון החקלאים, שלא יוכלו להתחרות במחירים שיציעו בעלי ההון. בית המשפט העליון קבע כי לא מצא עילה להתערבות בהחלטת שר החקלאות ומנהל המכסות, וכי ההחלטה שקיבלו אינה מנוגדת לסמכותם על פי חוק. יצרני חלב רבים רואים בהפרטת מכסות הייצור את ראשית הפרטת משק החלב, שהוא אחד מענפי החקלאית היחידים שעדיין פועלים על פי תכנון מינהלי ולא על פי כללי השוק החופשי.



בישראל 850 יצרני חלב במושבים ו-165 יצרנים בקיבוצים המייצרים כ-1.25 מיליארד ליטר חלב בשנה. התמורה לרפתנים ממכירת חלב למחלבות מסתכמת בכ-3 מיליארד שקל ושווי מכירות החלב ומוצריו לצרכנים מסתכמת יותר מ-8 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully