וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכשל במבחן הראשון

רותם שטרקמן

4.11.2008 / 13:52

יצחק תשובה ואיליק רוז'נסקי טענו כמעט שנה שהשוק טועה. עכשיו הם רוצים לשלם רק חצי תמורת האג"ח. קודם אפשר לעשות צעדים כמו לוותר על המטוס הפרטי (תשובה) או לקצץ בשכר (רוז'ינסקי)

ההצעה של יצחק תשובה ואיליק רוז'נסקי אתמול למשקיעים, שמחזיקים את האג"ח שלו, לקצץ כמעט חצי מהחוב - היא מעליבה. במשך יותר משנה מוכרים לנו השניים שהשוק לא מבין את העוצמה של החברה שלהם, ושבעצם דלק נדל"ן חזקה ויש לה המון נכסים טובים במדינות מערביות, ושברור שהיא תפרע את כל החובות.

הם אומרים לנו שהנפילות באג"ח שלהם באו על רקע האווירה הלא טובה והחשש של המשקיעים ממינוף גבוה ובעקבות ההיסטריה סביב שוקי הנדל"ן בעולם, אבל שאין לזה קשר ליכולת ההחזר של החברה.

ואתמול נפל דבר. רוז'נסקי ותשובה הודו שהשוק תימחר את האג"חים של החברה נכון ושלמעשה אין לה יכולת להחזיר את מלוא החוב. דלק נדל"ן גייסה מיליארדי שקלים משוק ההון על סמך התוכניות העסקיות של רוז'נסקי והגב הפינסי והתדמיתי של תשובה ועכשיו היא מקפלת את התוכניות ומפנה לכולם את הגב. חפשו אותנו בגאות הבאה, אומרים רוז'נסקי ותשובה לפנסיונרים המסכנים.

ולא רק זה, אלא שהם מבקשים להחליף את האג"ח שכבר הונפק באג"ח אחר עם ביטחונות על נכס בישראל, אפילו בלי לקצר את מועד הפירעון. ומה יהיה אם בעוד שלוש שנים הבניין שישועבד לאג"ח החדש יתרוקן מיושביו? שוב יבוא תשובה לשוק ויבקש לשלם חצי?

במשך שנים רכב תשובה על הדרך שבה הוא נחלץ מהצרה בסיבוב הקודם ב-2002, כאשר חברת גרין שהשקיעה במאות חברות סטארט-אפ נפלה. תשובה פתח אז את הארנק ושילם את כל החוב למחזיקי האג"ח בעלות של כמה מאות מיליוני שקלים. בשנים האחרונות חזרים אנשיו על המנטרה של גרין - הוא שילם אז, והוא יעמוד מאחורי החוב של החברות שלו גם היום.

והנה במבחן הראשון שלו במשבר הנוכחי תשובה נכשל. לפני שהוא מפסיק לשלם חובות עדיף שתשובה יתחיל למכור נכסים, גם במחירים נמוכים ויחזיר חוב. יש לו עוד חברות בקבוצה, דלק רכב והפניקס למשל, שיכולות לסייע לו לפרוע חובות.

אחרי שיגמור לממש את כל הנכסים שבבעלות דלק הוא יוכל להתחיל להביא כסף מהבית. למשל, שימכור את המטוס הפרטי. לא יזיק אם גם רוז'נסקי, אחד משיאני השכר של השנים האחרונות בבורסה, יעשה מאמץ קטן ויביא משהו מהבית. מנהלי השקעות שמחזיקים את האג"חים שלהם צריכים לסרב לתשובה ורוז'נסקי לשנות כל כך מהר את השפה - מהמגייסים הגדולים ואהובי שוק ההון למי שלא משלמים את חובם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully