וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בארה"ב: בעיות במערכות ההצבעה האלקטרוניות עלולות לשבש את יום הבחירות

סוכנויות הידיעות

4.11.2008 / 14:19

בבחירות הצמודות של 2000 מחקו התקלות האלקטרוניות 1.5 מיליון קולות



מומחים למערכות הצבעה בארה"ב חוששים מכשלים במערכת ההצבעה האלקטרונית בבחירות לנשיאות ארה"ב הנערכות היום. כך דיווחה סוכנות הידיעות IDG. בבחירות שהתקיימו ב-2000 מחקו התקלות בציוד ההצבעה 1.5 מיליון קולות, שהיו יכולות להטות את הכף לטובת המועמד הדמוקרטי דאז אל גור. בשל ההערכה כי גם תוצאות הבחירות הנוכחיות יהיו צמודות, ומכיוון שמספר המצביעים צפוי להיות הגבוה ביותר במאה השנים אחרונות, מופנית תשומת לב מיוחדת לבעיות הטכנולוגיות העלולות לצוץ.



בעקבות חוק של הקונגרס האמריקאי מ-2002, הוציאו מדינות שונות בארה"ב מיליארד דולרים כדי להקים מערכות הצבעה אלקטרוניות. אלא שרבות מאותן מערכות הושלכו לפח מכיוון שהיו בלתי שמישות או לא אמינות. קליפורניה ופלורידה, לדוגמה, זנחו את השיטה האלקטרונית לטובת סורק אופטי המזין את פתק ההצבעה לתוך מחשב, והשאירו את הנייר כתיעוד למקרים של תקלות בספירה.



על פי אד פלטן, פרופסור למחשבים מאוניברסיטת פרינסטון, הבעיה השכיחה ביותר בשימוש במערכת הצבעה אלקטרונית היא טעויות תכנות או באגים שעלולים לגרום לאי ספירת הקולות, או לספירה בטור שגוי. באגים שכאלה התגלו בהצבעה המוקדמת שנערכה בפלורידה. "ראינו בעבר מקרים שבהם בחירות נהרסו בשל טעויות במערכת ההצבעה האלקטרונית", טוען פלטן. מתוך 24 המדינות המשתמשות במערכות המתקדמות, רק עשר מחייבות אפשרות לשימוש חליפי בפתקי ההצבעה, למקרה שהתוכנה לא תעבוד כיאות.



הבעיה המדווחת ביותר בהצבעה המוקדמת הייתה טעויות בשימוש במסכי מגע. כל מי שהשתמש אי פעם במכשיר כספומט מכיר את הבעיה הזאת: התצוגה נראית שונה לגבי אדם שגובהו 2 מטר, לעומת מי שמתנשא לגובה 160 ס"מ בלבד, ולכן עלולות להתבצע הקשות במקומות לא נכונים. בעיה נוספת: אנשים נוהגים לגעת במסך באמצעות חלקים שונים של האצבע, כמו למשל ציפורניים, מה שיכול ליצור החלקה של האצבע - האדם חושב שהוא מצביע למועמד אחד, כשבפועל הוא לחץ על האזור של המועמד האחר.



טעיויות כאלו דווחו עד כה בהצבעה המוקדמת בטקסס, מערב וירג'יניה, קולורדו וטנסי, וזכו לחשיפה רבה באחד הפרקים האחרונים של "משפחת סימפסון", בו מנסה הומר בחוסר הצלחה להצביע עבור ברק אובמה.



בעיות נוספות כוללות חוסר ידע בהפעלת המכונה מצד חברי הקלפי, שלא הצליחו להפנים את מה שלמדו בהכשרה המוקדמת, וגם גם בשל חוסר יכולתם של חלק מהמצביעים להבין את ההסבר או ליישם אותו בפועל. ההצבעה הראשונית של מנחת הטלוויזיה אופרה ווינפרי לא נקלטה כשהלכה לקלפי ביום חמישי האחרון בטקסס, והיא התייחסה לכך בתוכנית שלה ששודרה ביום שלמחרת: "זאת הפעם הראשונה שעשיתי את זה באופן אלקטרוני. לא לחצתי על ה-X מספיק זמן או בעוצמה חזקה דיה. כשחזרתי לבדוק זאת, מצאתי שהמכונה לא רשמה את הבחירה שלי לנשיאות". ווינפרי היתה ברת מזל לגלות את הטעות ולתקנה בזמן. כשלים אחרים עלולים לנבוע מבסיס נתונים שלא כולל את כל רשימת בעלי זכות ההצבעה. ייתכן מאד שחלק מהאנשים שיגיעו לקלפי היום יגלו שאין באפשרותם להשתתף בתהליך.



הבעיה המפחידה מכל היא שהאקרים ינסו לחבל בבחירות ויפרצו לתוכנות ההצבעה. "זה משהו שכל אחד עם יכולת טכנולוגית יכול לעשות", טוען פלטן. מכיוון שהתוכנות שונות ממדינה למדינה, אי אפשר יהיה "לגנוב" את הבחירות באופן גורף. אך מאחר שהבחירות של 2000 הוכרעו על חודו של מספר אלפי קולות במדינת פלורידה, הכל יכול להיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully