וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בארה"ב: הקרב יוכרע במספר מדינות מפתח אשר יכולות עדיין להכריע את הכף

מיכל רמתי

5.11.2008 / 2:08

אובמה מוביל בסקרים הלאומיים; התוצאות הראשונות החלו לזרום



בעוד האמריקאים האחרונים עומדים בתורים ארוכים על מנת לבחור, מרבית הסקרים המעודכנים ביותר מראים על הפרש של 6%-12% לטובת הסנאטור ברק אובמה - הפרש משמעותי עבור היום האחרון של הבחירות. כך אפילו הסקר של רשת הטלוויזיה פוקס ניוז, בעלת הנטייה הרפובליקנית, אשר עד לפני יומיים עוד העניקו יתרון של 5% לסנאטור ג'ון מקיין – בניגוד מוחלט לכל הסקרים האחרים.



עם זאת, בארה"ב שום דבר עדיין לא סגור. השיטה האלקטורלית מקשה מאוד לצפות את תוצאות הבחירות. כל מדינה בוחרת בנפרד, וכל מדינה זכאית למספר מסוים של קולות אלקטורליים, פחות או יותר לפי מספר תושביה. חלק מהמדינות בוחרות בשיטה של אחד-לוקח-הכל, ואילו חלק מעניקות קולות יחסיים. אם נניח לרגע שהסקרים מדויקים (הנחה מאוד לא מבוססת בפני עצמה), הרי שעדיין יש מספר מדינות בהן המרוץ צמוד - ויכול עדיין להכריע את הכף על כל מערכת הבחירות. לפי מרבית הסקרים, גם אם מקיין יזכה במדינות שנחשבות כעת הצמודות ביותר, אובמה מוביל במספיק מדינות על מנת לנצח בבחירות. על מנת לזכות בבחירות, יש להשיג לפחות 270 קולות אלקטורליים, מתוך 538.



בנוסף, שיעור ההצבעה בארה"ב הוא היסטורית מהנמוכים בעולם, כך שהתנודות בסקרים יכולות להיות חדות מאוד. עם זאת, הבחירות האלה צפויות להיות בחירות שיא במונחי מספר ושיעור מצביעים, כפי שמעידים תורים ארוכים בחלק מהקלפיות, ושיעורי שיא של הצבעות מוקדמות.



התוצאות הראשונות מהקלפיות כבר החלו לזרום: 1% מהקולות בקנטאקי ואינדיאנה נספרו. קנטאקי בינתיים נוטה חזק לכיוון מקיין, ואינדיאנה קלות לכיוון אובמה, אך התוצאות מאוד ראשוניות.



ניו המפשייר היא בין המדינות בה נסגרו הקלפיות בשעה המוקדמת ביותר - 18:00 שעון מזרח ארה"ב (אחת בלילה אצלנו). המרוץ בניו המפשייר מוטה לכיוון אובמה, אך קרוב למדי. אינדיאנה, שגם בה ההצבעה נסגרה ב-18:00, צמודה מכדי שאפשר יהיה להכריע. קנטאקי, המדינה השלישית שנסגרת בין הראשונות, היא מדינה רפובליקאית מסורתית, ואף כעת נוטה לכיוון מקיין.



ב-12 מדינות מתחילות הקלפיות להיסגר ב-19:30-19:00 בערב שעון המזרח. בווירג'יניה, אחת המדינות הרפובליקאיות החזקות - המדינה הצביעה עבור הרפובליקאים ב-7 הבחירות האחרונות - למקיין יש יתרון, אך יתרון חזק פחות משהיו לקודמיו. אובמה ביקר בוירג'יניה מספר פעמים בשבועיים האחרונים על מנת לסחוף כמה שיותר בוחרים. אוהיו, פלורידה וקרוליינה הצפונית נמנות אף הן עם המדינות בהן נסגרות הקלפיות בשעה זו. עם זאת, בעיות במכונות ההצבעה הובילו לעיכובים, וייתכן כי ההצבעה בחלק ממחוזות הבחירה תוארך.



פלורידה, קרוליינה הצפונית, אוהיו ומיזורי נמנות עם המדינות בהן המרוץ הוא הקרוב ביותר. אוהיו נחשבת מסורתית לזו ש"מכריעה" בבחירות. ההצבעה שלה היא לרוב הנשיא הנבחר ברמה הלאומית, וכעת נוטה הכף לכיוון אובמה.



לא רק המושב בבית הלבן עומד להכרעה היום - בחירות יתקיימו גם בשני בתי הקונגרס. 35 מקומות בסנאט עומדים לבחירה מחדש וצפויים לשנות את מערך הכוחות בסנאט. כיום ישנם 49 סנאטורים רפובליקאים, 49 סנאטורים דמוקרטים ו-2 עצמאים, המצביעים לרוב עם הדמוקרטים. הדבר מעניק לדמוקרטים יתרון קטן בעת הצבעות בסנאט, אך היום מעריכים הסקרים כי הכף תטה חזק לכיוון הדמוקרטים, בייחוד כיוון ש-23 מהמקומות העומדים לבחירה מחדש הם רפובליקאים, המעניקים הזדמנות של רוב לדמוקרטים.



כל 435 המושבים בבית הנבחרים יעמדו לבחירה מחדש היום. כיום ישנם 235 נציגים דמוקרטים, 199 רפובליקאים, ומושב ריק אחד. להשגת רוב דרושים 218 נציגים. לפי הערכות, הדמוקרטים צפויים להגדיל את יתרונם בבית הנבחרים.



2 המועמדים לנשיאות והסגנים הנבחרים שלהם - ג'ו ביידן עבור אובמה, ושרה פיילין עבור מקיין - כבר הצביעו היום, וכעת מחכים לתוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully