וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנימוק הביטחוני מכשיר כל שרץ

נחמיה שטרסלר

5.11.2008 / 6:54

ושלא יעבדו עליכם



>> מאז ומעולם המפלט האחרון של הנבל היה פטריוטיזם. על משקל זה ניתן לומר שהמפלט האחרון של המונופול הבזבזן הוא האיום הביטחוני.

זו השיטה שנקט אתמול יו"ר רשות שדות התעופה (רש"ת), עובדיה עלי. הוא התריע בכנסת על כך שרש"ת "לא תוכל לבצע פרויקטים של בטיחות בלי תוספת תקציב". כלומר, אם מחר תהיה תאונה בשטח הנמל, ועדת הכלכלה תהיה אשמה, כי היא לא נתנה את הכסף הדרוש לשיפור הבטיחות בנמל.



כך פועל מונופול דורסני המייצג את כל המחלות של המגזר הציבורי - גם מונופול טוטאלי וגם בבעלות מדינה. התוצאה היא שברש"ת יש שכבות שכבות של מינויים פוליטיים ומינויים לפי קרבה משפחתית. יש עודף גדול של כוח אדם, ויש שכר מנופח. כ-175 בכירים ברש"ת משתכרים כ-50 אלף שקל בחודש - סכומים מופרזים ביותר. אז מה הפלא שלרש"ת אין כסף כדי לממן פרויקטים הנחוצים לבטיחות?



שימו לב עד כמה הפוליטיקאים מפחדים מרש"ת - אף אחד מהם אינו מעז להציע רפורמה ברש"ת; אף אחד אינו מעז להציע הפרטה - על אף שזה מתבקש, כי מספר הפעילים הפוליטיים ברש"ת מפחיד את הפוליטיקאים. ראו, למשל, את מינויו של עלי עצמו ליו"ר.



התוצאה היא שנמל התעופה בן גוריון הוא אחד מנמלי התעופה הכי לא יעילים והכי יקרים בעולם. אך עכשיו, כדי להמשיך ולממן את חוסר היעילות, הבזבוזים, ההחלטות השגויות והמינויים הפוליטיים הרבים - רוצה רש"ת, בגיבוי שר התחבורה שאול מופז, להגדיל את הנטל על האזרח וחברות התעופה.



אתמול הם ניסו לייקר את אגרת הנוסע ואת אגרת הנחיתה בשיעורים חדים, אך יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ישראל חסון, רצה בחלוקה אחרת של ההתייקרות: יותר על הנוסע ופחות על חברות התעופה. מדוע? האם כיסו של הנוסע הפקר? האם אין אף אחד בכנסת שמייצג גם את האזרח?



ראוי שחסון ישנה לגמרי את גישתו, ויציג לרש"ת דרישות אחרות לחלוטין. שקודם כל רש"ת תציג לוועדת הכלכלה תוכנית התייעלות, צמצומים, הורדות שכר ופיטורים של מינויים פוליטיים ומשפחתיים. אחר כך שמשרד התחבורה יציג תוכנית להפרטת חלק מרש"ת. צריך להפריט מיד את טרמינל 1 הישן, כך שישמש לטיסות שכר זולות. כמו כן, יש להפריט ולהגדיל את שדה התעופה בחיפה, כדי שיתחרה בנמל התעופה בן גוריון. כלומר, יש דרכים להילחם במונופול, אבל מופז מפחד, וכך גם מנכ"ל משרדו גדעון סיטרמן. חסון פשוט משחק לידיהם.



בכל מקרה, אין לקבל את דברי עלי, שמטיל את האחריות לביטחון על ועדת הכלכלה. כך בדיוק פועל צה"ל כאשר הוא דורש תוספות תקציב, ומאיים שאחרת הממשלה תהיה אשמה בתוצאות המלחמה הבאה.



את השיפורים בבטיחות הטיסה רש"ת היתה צריכה לתקן מזמן - כך קבעה ועדת לפידות. ואם אין היא מסוגלת לעשות זאת, למרות הכספים האדירים שהיא גובה מהציבור ומחברות התעופה, שתשבית כבר מחר את כל שדות התעופה, כי אם מסוכן לנחות ולהמריא, אסור להמשיך לטוס אפילו יום אחד נוסף. אסור שההפחדות בכנסת יהוו תעודות ביטוח לעלי ולמופז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully