וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת חריפה בכנסת על בקשת רשות שדות התעופה לייקר את האגרות בנתב"ג

מאת צבי זרחיה וזוהר בלומנקרנץ

5.11.2008 / 6:54

ועדת הכלכלה דחתה אתמול את ההצבעה על אישור הייקור. יו"ר הרשות: "ללא תקציב, לא נוכל לבצע פרויקטים בתחום הבטיחות"



>> ועדת הכלכלה דחתה אתמול את ההצבעה על בקשת רשות שדות התעופה (רש"ת) לאישור העלאת אגרת נוסע לחו"ל ואת העלאת אגרת הנחיתה הנגבית מחברות התעופה בנתב"ג. בנוסף, הביעו הח"כים ביקורת חריפה על בקשת שר התחבורה שאול מופז לייקור האגרות.



ההערכה היא שחברות התעופה הישראליות והזרות, שהקימו מטה פעולה משותף, ישכנעו את הח"כים לכפות על על משרד התחבורה תמהיל שונה של ייקור האגרות, הכולל ייקור גבוה יותר מהמוצע של אגרת הנוסע, ובמקביל ייקור נמוך מהמוצע של האגרות לחברות התעופה.

מופז ביקש להעלות את אגרת הנוסע לחו"ל ב-67% - מ-13 ל-21.7 דולר. הוא גם ביקש להעלות את אגרת הנחיתה לחברות תעופה ב-119% - מ-3,250 שקל ל-7,130 שקל. את אגרות הנוסע בשדות התעופה באילת ובעובדה מבקשת רש"ת להעלות ב-53% - מ-7.7 דולרים ל-11.6 דולר.



יו"ר הוועדה ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו) ביקש ממשרד התחבורה להגיש לוועדה הצעה אחרת לייקור האגרות, כך ששיעור הייקור על חברות התעופה יופחת, לצד הגדלה של אגרת הנוסע. לדבריו, אי אפשר להשית קנס כה גבוה על חברות התעופה. חסון מחה על כך שהחלטת הממשלה להשתתף בהוצאות הביטחון של חברות התעופה אינן ממומשות.



יו"ר רש"ת, עובדיה עלי ומנכ"ל רש"ת, קובי מור, אמרו כי עדכון אגרות התעופה בנתב"ג הוא צורך חיוני לשיפור תשתיות הבטיחות והביטחון להגדלת הקיבולת האווירית בנתב"ג. לפי נתוני רש"ת, נחוצים לשם כך 3.7 מיליארד שקל.



ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) טען: "הממשלה מרמה את הציבור בכך שהיא קושרת בין בטיחות הטיסה לגובה האגרה. על המדינה להקצות תקציבים כדי להשלים את כל הפרויקטים בבטיחות בטיסה ולא להעלות את גובה האגרות על חברות התעופה. ייקור אגרת הנחיתה יגרום לכך שהן יגלגלו את הייקור על הנוסע".



מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן אמר כי רוב אגרות הרשות לא עודכנו זה 17 שנה. "האגרות בישראל הן מהנמוכות בעולם המערבי. זהו חלם להשאיר את המצב כפי שהוא כיום", אמר.



עלי התריע ש"אם תקום ועדת חקירה לעניין הבטיחות, אני רוצה לומר לפרוטוקול שלא נוכל לבצע פרויקטים של בטיחות. אי אפשר לבצע פרויקטים ללא תקציב. השירות לנוסע ייפגע כי הבטיחות והביטחון חשובים יותר". ארדן העיר לו: "אני לא מציע שתאמר דברים כאלה. אם הרשות חושבת שאין בטיחות בנתב"ג - תשביתו כעת את הטיסות". גם חסון ביקש מעלי שיחזור בו מדבריו, אך זה לא נענה.



חיים רומנו, מנכ"ל אל על, אמר כי ההצעה לייקור האגרות תעלה לחברה כ-30 מיליון דולר, וציין כי במחצית הראשונה של 2008 הגיע ההפסד של החברה ל-60 מיליון דולר.



רוצים לגבות תשלום על עגלות כבודה



בתוך כך, רש"ת לא מסתפקת בייקור גובה עמלות הנוסעים והשירותים על חברות התעופה, אלא שוקלת אף להטיל תשלום על שורה של שירותים שניתנים כיום בחינם לנוסעים בנתב"ג, כחלק מניסיונה להתמודד עם המשבר הפיננסי ומימון פרויקטים בתחומי הביטחון והבטיחות. בין היתר, מדובר בתשלום בעבור שימוש בעגלות כבודה ונשיאת מזוודות, וכן שימוש חינם באינטרנט שניתן לנוסעים בנתב"ג.



מהלך אחר שיזמה רש"ת - ביטולו של המסלול המיוחד לבדיקה ביטחונית לנוסעי מחלקת עסקים נדחה זמנית, כדי לאפשר לחברות התעופה להתארגן לשינוי. רש"ת מקצה בשלב זה מספר קטן יותר של אנשי ביטחון לטיפול בנוסעים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully