וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה טוב שחזרת הביתה (חלק ד' ואחרון)

אלכס שפירא

5.11.2008 / 6:54

מיסוי שוק ההון



>> בכתבה זו, הרביעית בסדרת הכתבות בנושא תיקון 168 לפקודת מס הכנסה, נתייחס להקלות המס העיקריות המוקנות ליחיד הנחשב לתושב חוזר ותיק.

"תושב חוזר ותיק" מוגדר כיחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב-חוץ במשך 10 שנים רצופות לפחות. עם זאת, נקבעה הוראת תחולה מיוחדת, לפיה מי שהיה לתושב ישראל בשנות המס 2007 ,2008 או 2009, ייחשב לתושב חוזר ותיק אם שב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב-חוץ במשך חמש שנים רצופות לפחות.



מטרת הוראה זו ברורה: לכלול בהגדרת התושבים החוזרים הוותיקים את אותם יחידים עתירי הון שעזבו את ישראל בסמוך לסוף שנת המס 2002, וזאת עקב הרפורמה במיסוי בינלאומי (תיקון 132) והמעבר לשיטת מיסוי פרסונלית. דהיינו, אותם יחידים לא רק שיוכלו כעת לשוב לישראל בלי לשלם מס על הרווחים שצברו בעת שהותם בחו"ל (בכפוף לסיווגם כתושבי-חוץ), אלא שהם אף יהיו זכאים להטבות המס הניתנות לתושבים חוזרים ותיקים. תושב חוזר ותיק זכאי (רטרואקטיווית מתחילת 2007) לפטור ממס על הכנסותיו מכל המקורות (כמו עסק, ריבית, דיווידנד, תמלוגים, הימורים ועוד) שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים שמחוץ לישראל, וזאת במשך 10 שנים מהמועד ששב והיה לתושב ישראל.



בנוסף, תושב חוזר ותיק פטור ממס על רווח הון ממכירת נכסים מחוץ לישראל, אם המכירה תבוצע בתוך 10 שנים מהיום שהיה לתושב ישראל. נדגיש כי הפטור ממס בשל הכנסות ורווחים שמקורם בנכסים מחוץ לישראל אינו מותנה עוד בכך שנכסים אלה נרכשו כאשר התושב החוזר הוותיק היה תושב-חוץ. עוד נדגיש כי הפטור ממס לא חל אם מדובר בהכנסה או ברווח הון שמקורם בנכס שהתושב החוזר הוותיק קיבל במתנה החל בתחילת 2007, ונותן המתנה היה פטור ממס בגינה.



מהו הדין לגבי הפסדי הון שנוצרו לתושב חוזר ותיק ממכירת נכסים מחוץ לישראל? אילו הפסדים אלה היו רווחים, הם היו פטורים ממס, ועל כן לא ניתן לקזזם (הפסדי הון ממכירת נכסים בישראל מותרים בקיזוז). לעומת זאת, לגבי הכנסות שוטפות (להבדיל מרווחי הון) שמקורן בחו"ל, נקבע כי התושב החוזר הוותיק זכאי שלא לקבל פטור ממס בגינן, וכנגזר מכך, הוא זכאי, לדעתנו, להכיר בהפסדים שוטפים שמקורם בחו"ל.



נוסף על הפטור ממס, פטור התושב החוזר הוותיק (רטרואקטיווית מתחילת 2007) מחובת הגשת דו"ח שנתי והצהרת הון לרשויות המס בישראל במשך 10 שנים מהמועד שבו שב והיה לתושב ישראל. אין מדובר בפטור גורף, כי אם בפטור מהגשת דו"ח או הצהרת הון לגבי הכנסותיו (או הונו ונכסיו) של התושב החוזר הוותיק שהופקו או נצמחו מחוץ לישראל, או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל (ואשר לגביהן התושב החוזר הוותיק בחר בפטור ממס), למעט הכנסות שמקורן בנכס שקיבל במתנה החל בתחילת 2007, ונותן המתנה היה פטור ממס בגינה.



כלומר, אם לתושב החוזר הוותיק יהיו הכנסות או רווחים שמקורם בישראל, הוא יחויב להגיש בגינם (ולדעתנו, בגינם בלבד) דו"ח שנתי. מנגד יש לציין כי הפטור מהגשת דו"ח שנתי והצהרת הון חל (בתקופת 10 השנים) גם על הכנסות ונכסים מחוץ לישראל, שנצברו לאחר החזרה לישראל.



-



הכותב הוא עו"ד ורו"ח, שותף במשרד עו"ד אוסלקה-חלד-שפירא ומקים אתר האינטרנט "מיסים" http://www.capitax.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully