וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי חולים ממשלתיים צורכים אנרגיה וחשמל ב- 157מיליון שקל - אך הפכו ירוקים יותר

מאת רוני לינדר-גנץ

5.11.2008 / 6:54

מכרז חדשני שמתכנן משרד הבריאות יאפשר לחברה פרטית לסייע לבתי חולים לחסוך באנרגיה, תמורת אחוזים מהחיסכון



>> בתי חולים הם זללני אנרגיה וצרכני חשמל רציניים ביותר, ולפיכך הם גם אחד הגורמים המזהמים במשק. ואולם, דו"ח חדש שמפרסמת השבוע חשבות משרד הבריאות על בתי החולים הממשלתיים, מגלה כי גם הם מצטרפים למגמה הירוקה ההולכת וצוברת תאוצה במשק הישראלי.



נתחיל בחדשות הרעות: לפי הדו"ח שערך הכלכלן הראשי בחשבות, יריב גבאי, בשנת 2007 הסתכמה עלות צריכת החשמל והאנרגיה של בתי החולים הממשלתיים ב-157 מיליון שקל - עלייה של 75% לעומת 2002.

החדשות הטובות הן שגם בתי החולים מתחילים לגלות אחריות סביבתית: הדו"ח מגלה כי בשנים 2005-2007 הם הפחיתו משמעותית את צריכת המזוט המזהם להסקה ועברו לשימוש נרחב יותר בסולר - וזאת למרות מחירו הגבוה יותר. למעשה, נכון להיום נותרו שני מרכזים רפואיים ממשלתיים בלבד - אסף הרופא וזיו - המשתמשים במזוט להסקה.



גם במרכז הרפואי שיבא צימצמו את השימוש בסולר באופן ניכר: בשנים 2005-2007 ירד השימוש בסולר במרכז ב-80%, מ-2,356 אלפי ליטר ב-2005 ל-457 ליטר בלבד ב-2007 והתבצע מעבר לשימוש בגפ"מ (גז פחמימני מעובה), שהוא זול יותר ומזהם פחות מן הסולר.



הדו"ח משווה בין ביצועי בתי החולים גם בצריכת חשמל. כך, לדוגמה, נמצא כי אם משווים את הצריכה היחסית של חשמל למ"ר בנוי, המרכז הרפואי רמב"ם הוא צרכן החשמל הכבד ביותר מבין בתי החולים הממשלתיים - בשנת 2007 הוא צרך 327 קוט"ש (קילו ואט לשעה) למ"ר בנוי, לעומת 155 קוט"ש בלבד למ"ר בנוי במרכז הרפואי זיו בצפת.



בהשוואה כוללת של צריכת אנרגיה לשטח בנוי, כולל כל ספקי האנרגיה (חשמל, סולר, מזוט וגפ"מ), נמצא כי ב-2007 היה המרכז הרפואי איכילוב היעיל ביותר עם צריכה של 47 TOE (שווה ערך טון נפט) למ"ר בנוי, אחריו דורג המרכז הרפואי זיו עם 51 TOE למ"ר בנוי, ואילו במקום האחרון ניצב המרכז הרפואי רמב"ם עם 101 TOE למ"ר בנוי - יותר מפי שניים מאיכילוב.



לדברי חשב משרד הבריאות, דוד גרשונוביץ, המוטיווציה של בתי החולים לעבור לאנרגיה, ירוקה, גם אם היא לעתים יקרה יותר, נובעת מכך ש"בתי החולים רוצים להיות חלק מהטרנד הירוק הכללי ולעבור לאנרגיה נקייה יותר. במקביל, הם מניחים שבטווח הארוך הפעולות הללו יקבלו הכרה ממשלתית והחזר כספי".



במשרד הבריאות מנסים להתמודד עם הבעיה ולהפוך את בתי החולים הממשלתיים ל"ירוקים" אף יותר, ובשנה שעברה הקים מנכ"ל המשרד, פרופ' אבי ישראלי, ועדת מכרזים שמטרתה לצמצם את צריכת האנרגיה בבתי החולים הממשלתיים. הוועדה תפרסם בקרוב מכרז לבחירת חברה פרטית שתסייע לבתי החולים לחסוך באנרגיה, ובתמורה תקבל אחוז מסוים מהסכום שנחסך.



לדברי גרשונוביץ, "מדובר במודל שעדיין לא קיים בישראל, אך כבר פועל בהצלחה בחו"ל. המטרה כפולה: מעבר לשימוש באנרגיה ירוקה יותר, וחיסכון תקציבי שיופנה לצרכים אחרים במערכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully