וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי: תשובה ודנקנר מופסדים 810 מיליון ד' על לאס וגאס

מאת מיכאל רוכוורגר

5.11.2008 / 8:54

באי.בי.אי מעריכים את הקרקע לפי שווי של 35% ממחיר הרכישה. "הפלאזה בלאס וגאס לא ייבנה בקרוב - אם בכלל"

פחות משלושה חודשים לאחר שהעלו את ההמלצה מ"ניטרלי" ל"קנייה", וייתכן כי באיחור מסוים לעומת ההתרחשויות בשווקים, באי.בי.אי הורידו חזרה את ההמלצה לחברת נכסים ובנין שבשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר מ"קנייה" ל"ניטרלי". כמו כן, הם חתכו את מחיר היעד לחברה ב-58% לעומת המחיר הקודם. כך עולה מסקירה שהגיעה ל-TheMarker תחת הכותרת "שוק הנדל"ן - המשבר עובר מעולם המניות לעולם הריאלי". את הסקירה לגבי חברות הנדל"ן ביצע האנליסט שי ליפמן מאי.בי.אי.

את הורדת ההמלצה מנמקים באי.בי.אי בכך ש"המשקולת העיקרית על צווארה של נכסים ובנין היא פעילות בלאס וגאס, הכוללת פרויקטים בתחום המגורים, וכן את פרויקט הפלאזה יחד עם אלעד גרופ של יצחק תשובה".

כלכלני אי.בי.אי מעריכים את שווי הקרקע של הפלאזה לאס וגאס לפי שווי של 35% בלבד ממחיר הרכישה. "להערכתנו, הפלאזה לא צפוי להיבנות בשנים הקרובות, אם בכלל, שכן אין הצדקה לכך מבחינת הביקושים. זאת, לנוכח הקשיים שבהם נתקלת כיום התעשייה (ראו מקרה של סנדס לאס וגאס של שלדון אדלסון). כיום גם אין גוף פיננסי כלשהו שייקח על עצמו ללוות את הפרויקט".

אי.די.בי פיתוח (25%), נכסים ובנין (25%) ואלעד גרופ (50%) רכשו במשותף את הקרקע ברחובה הראשי של לאס וגאס, תמורת 1.25 מיליארד דולר. על פי כלכלני אי.די.בי, השווי הנוכחי של קרקע הוא 437.5 מיליון דולר. שווי זה מגלם ליצחק תשובה ונוחי דנקנר הפסד של 812.5 מיליון דולר על מחיר הרכישה של הקרקע.

לגבי הפרויקטים האחרים של נכסים ובנין בבירת ההימורים, באי.בי.אי מציינים כי "להערכתנו, החברה תתקשה למכור יחידות דיור נוספות בטווח הקרוב ותיאלץ להוריד, אולי אף משמעותית, את מחירי יחידות הדיור שאותן כבר סיימה לבנות". באשר לפרויקט המסחרי, מציינים באי.בי כי נכסים ובנין ושותפיה יתקשו להשכיר את השטחים הנותרים (יותר מ-50%) במחירים שבהם הושכרו השטחים הראשונים, ונראה כי השלמת הפרויקט כיום כרוכה בקשיים.

למשקיעים שמעוניינים בכל זאת להיחשף לנכסים ובנין, ממליצים באי.בי.אי לעשות זאת באמצעות החברה הבת גב ים, שנסחרת לפי שווי שוק של 1.2 מיליארד שקל - בכ-30% יותר מזה של נכסים ובנין.

אפי פיתוח: "הפסדים גם בפרויקטים עתידיים"

לאפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב הורידו באי.בי.אי את ההמלצה מ"קנייה" ל"ניטרלי", וכן הורידו את מחיר היעד בשיעור חד של 73% לעומת מחיר היעד הקודם ל-80 שקל - ב-55% יותר ממחירה בשוק.

"נפילתה של מניית אפי פיתוח, המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, לכ-1.5 דולרים למניה (לעומת 14 דולר בהנפקה במאי 2007), משקפת את הפסימיות הגדולה שקיימת לגבי יכולתה לממש את צבר הפרויקטים שעליו הכריזה. יותר מכך, מחיר השוק הנוכחי משקף את המזומן שיש בקופתה (כ-800 מיליון דולר) בלבד. כלומר, גם על הפרויקטים שהחברה בונה כיום היא תפסיד כסף כתוצאה מביקושים חלשים", כותבים באי.בי.אי.

לדבריהם, "ירידה בהיקפי ההיצע ורגיעה ביציאת הכסף מרוסיה יכולות להחזיר את אפי פיתוח להיסחר במחירים גבוהים יותר. אנחנו מעריכים, כי המחיר הנוכחי של אפי פיתוח מגלם תרחיש פסימי מדי". לגבי ארה"ב צופים באי.בי.אי כי אפריקה ישראל תרשום הפסד מסוים על הפרויקטים שרכשה בתחילת 2007 (הכוללים בעיקר את בניין העיתון "ניו יורק טיימס", מגדל השעון ואפטורפ במנהטן).





החששות הכבדים של אי.בי.אי לגבי מירלנד ואפי פיתוח נובעים מכך שלהערכת בית ההשקעות חברות ייזום נדל"ן הפועלות ברוסיה יתקשו לקבל מימון מהבנקים, עקב משבר האשראי וייאלצו לשקול את המצב מחדש; יקפיאו את הפיתוחים העתידיים; וינסו לסיים את הפרויקטים שבנייתם כבר החלה. הם מוסיפים ומציינים כי החברות שלא יוכלו לעמוד בעלויות המימון הגבוהות ייאלצו להעביר נכסים לידי הבנקים מכיוון שניתנו הלוואות נון ריקורס (ללא זכות חזרה ללווה).

כלכלית ירושלים: מחיר היעד נחתך ב-50%

ליפמן הוריד את ההמלצה לכלכלית ירושלים, שבשליטת אליעזר פישמן מ"קנייה" ל"ניטרלי" וחתך את מחיר היעד מ-66 שקל ל-24 שקל - בכ-50% יותר ממחירה בשוק.

באי.בי.אי מציינים, כי אף שהעריכו את תיק הנכסים באירופה ובצפון אמריקה ב-80% מהערכות השמאים, את פעילות הפיתוח ב-50% בלבד ואת מירלנד (המרכזת את פעילות הנדל"ן של קבוצת פישמן ברוסיה) ומבני תעשייה לפי שווי שוק שלהן (אחרי שצנחו ביותר מ-70% בשנה האחרונה) - עדיין ההשקעה בחברה מספקת חשיפה לפעילות יציבה בישראל ולנכסים מניבים בעיקר בקנדה, גרמניה וצרפת.

גזית גלוב: "תתגבר על האתגרים בארה"ב"

על אף שהפעילות של חברת אקוויטי 1 (המרכזת את הפעילות של גזית-גלוב של חיים כצמן ודורי סגל בארה"ב) חשופה ישירות למצב הכלכלי - באי.בי.אי מותירים את המלצת "ניטרלי" לגזית-גלוב. ואולם הם מורידים את מחיר היעד מ-39 שקל ל-23 שקל - בכ-10% יותר ממחירה בשוק. ליפמן סבור כי ההנהלה האיכותית של גזית-גלוב, בצד תזרים מזומנים חזק ויציב, ידעו להתגבר על התנאים המאתגרים בשוקי הפעילות של החברה (בעיקר ארה"ב ומערב אירופה).

ליפמן פסימי לגבי ההתפתחויות בשוק הייזום למגורים במזרח אירופה, וטוען כי קצב המכירות שם צפוי להיות נמוך מאוד בתקופה הקרובה (מה שיצמצם את תזרים המזומנים של החברות הפועלות שם) ומחירי הדירות צפויים לרדת.

בעקבות כך מורידים באי.בי.אי את ההמלצות מ"קנייה" ל"ניטראלי" לחברות אפריקה נכסים וג'י.טי.סי מקבוצת קרדן של יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר. ליפמן חתך את מחיר היעד של מניית אפריקה נכסים מ-218 שקל ל-73 שקל ולמניית GTC מ-56 שקל ל-24 שקל. למרות התקופה המאתגרת שעוברת על חברת דלק נדל"ן, שבניהולו של איליק רוז'נסקי, באי.בי.אי לא פירסמו המלצת עדכון לגבי ההמלצה ומחיר היעד לחברה.

באי.בי.אי סבורים כי שוק הנדל"ן בישראל לא יישאר אדיש למצב בעולם, אך הירידות בו יהיו מתונות יותר מאשר בשאר העולם. בעקבות כך, הותיר ליפמן המלצות "קנייה" לחברות כמו בריטיש ישראל, נצבא, גב ים ואמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully