וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מרכז השלטון המקומי: המשבר עשוי להוביל לפגיעה בהכנסות מארנונה עסקית ולעלייה בהוצאות הרווחה

מאת רותם סלע

5.11.2008 / 6:54

לדברי עדי אלדר, התוכנית לרפורמה בהעברת כספי הארנונה "עלולה להכניס גם את הרשויות החזקות למעגל הנתמכים"



>> יו"ר מרכז השלטון המקומי עדי אלדר חושש מהשפעת המשבר הכלכלי על הרשויות המקומיות. לטענתו, עלויות רווחה מאמירות וירידה בארנונה עשויות ליצור בעיה בשלטונות המקומיים. עם זאת, הוא מדגיש כי לעת עתה לא עוסקים בשלטון המקומי בנושא זה. "בשלב זה כולנו עסוקים במערכת הבחירות, וכל אחד מראשי הערים טרוד קודם כל בבחירה שלו מחדש.

"האטה כלכלית תשפיע על הארנונה שאנו גובים מעסקים ומהתעשייה ומספר המפוטרים יהיה גבוה", אמר אלדר. "אם אנשים ייכנסו למעגל של עוני ואבטלה מי שיצטרך לתת פתרונות זה הרשות המקומית. מערכות הרווחה עובדות בשיטה של שקל שמגיע מהרשות המקומית מול שקל של המדינה, כך שלמעשה קרוב למחצית מהוצאות הרווחה בישראל נופלות על הרשויות המקומית. במקרה של גידול בביקוש לשירותי הרווחה יגדל הלחץ התקציבי עלינו", אמר אלדר והזכיר סעיף תקציבי נוסף, "התקציב המכביד עלינו יותר מכל הוא תקציב החינוך. הירידה המתמשכת במשאבים אותם מקצה המדינה למטרות אלו מפילה את העול הכספי על כתפי הרשויות".



על פי אלדר, מקור החולשה של השלטון המקומי אינו המצב הכלכלי אלא ההכרעות הפיסקליות אותן הוא מבקר. "המכה החזקה באמת שספגנו ב-2002-2003 לא היתה הירידה בארנונה, אלא דווקא קיצוץ של מיליארד שקל בתקציב משרד הפנים שביצעו השרים נתניהו ופורז. עד היום לא התאוששנו מהקיצוץ הזה", אמר אלדר.



האם הרשויות העשירות, הנהנות מארנונה עסקית גבוהה, יפגעו יותר מהמשבר הכלכלי?



"הניסיון מראה שמי שמשלם את המחיר של משבר כלכלי היא קודם הפריפריה", אמר אלדר. "כל הרשויות יצטרכו לקבל תוספת למענקים בשנת התקציב הבאה מכיוון שלא קיבלנו מספיק בשנת התקציב הנוכחית. קיצוצים שהמדינה תבקש לעשות בשירותים החברתיים, כדי לשמור על יעדיה התקציביים, יתגלגלו בסופו של דבר להוצאות נוספות של השלטון המקומי, שייאבק כדי להמשיך ולספק את רמת השירותים אליה אזרחי ישראל הורגלו".



הסיכוי כי התקציב יעבור במצבה הנוכחי של המערכת הפוליטית לא נראה גבוה, אך לחוק ההסדרים הצמוד להצעת התקציב של האוצר ל-2009 מצורפת גם "תוכנית הפריפריה", המבקשת ליצור מנגנון שיוביל להסטת כספים מהמרכז לפריפריה. אלדר מתנגד להצעה זו: "השלטון המקומי מתנגד לכך בכל תוקף, מכיוון שניסיון העבר מראה שזו דרכו של הממשל לקחת כסף מהשלטון המקומי. כסף כזה לא יגיע אלינו לעולם", אמר אלדר. אלדר מזהיר ממשחקים בתקציבי השלטון המקומי על רקע המשבר: "איני רוצה את כספי הארנונה של תושבי תל אביב, או רמת גן, מדיניות כזו בתקופה בה אנו נמצאים עלולה להכניס בסופו של דבר גם את הרשויות החזקות למעגל הנתמכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully